Da li Sebija Izetbegović i Kenan Magoda mogu biti na dvije javne funkcije istovremeno
Međutim, to što je profesorica Izetbegović planirala po novom zakonu u KS nije spojivo, dok na nivou FBiH jeste.
Izetbegović je naime danas za Oslobođenje kazala da nema razloga za odricanjem od mandata. Novi kantonalni zakon je tu neumoljiv i propisuje kazne do 10.000 KM, dok federalni obnašanje direktorske i zakonodavne funkcije, ne vidi spornim.
Uistinu, evropski zvaničnici godinama upozoravaju na nužnost promjene federalnog zakona o sukobu interesa, no činjenica je da je on i dalje na snazi iako se ne provodi i da bi mogao biti prepreka provođenju kantonalnog zakona.
"Nemam razloga da se odričem mandata. Ne postoji sukob interesa. Neću uzimati paušal za rad u Skupštini KS. Meni je glas dalo 14.724 ljudi. Ne mogu ih iznevjeriti. Mislim da sam zastupnica sa najvećim brojem mandata u ovom sazivu", rekla je Izetbegović.
No, kantonalni Zakon o prevenciji i suzbijanju korupcije (Službene novine Kantona Sarajevo, broj: 35/22), kojim se reguliše pitanje nespojivosti sa vršenjem javne funkcije, propisuje u članu 5. stav (1) da nosilac javne funkcije može istovremeno obavljati samo jednu javnu funkciju, osim ako posebnim propisom nije drugačije određeno.
Dalje taj član zakona u stavu (3) propisuje da se navedeno ograničenje obavljanja više javnih funkcija odnosi na sve nivoe vlasti koji su definisani zakonima, koji regulišu istu materiju na drugim nivoima vlasti. To znači, da Izetbegović, koja je trenutno na dvije javne funkcije, definitivno ne ispunjava zakonske uslove za to, uprkos tome što je riječ o dva različita nivoa vlasti.
Federalni zakon se ne provodi
Zakon o sukobu interesa u organima vlasti u Federaciji BiH pak ne propisuje da su ove dvije funkcije nespojive stoga nije sasvim jasno šta će se desiti u konačnici.
Ministrica Darja Softić Kadenić tvrdi da se federalni zakon ne provodi godinama i da neće biti prepreka za provođenje kantonalnog zakona.
"Mi samo teoretski imamo zakon o sprečavanju sukoba interesa. On je naime mrtvo slovo na papiru. On postoji od 2008. godine, ali se već devet godina ne primjenjuje jer nije nikada formirana institucija koja će utvrđivati, a zatim i sankcionisati postojanje sukoba interesa", kazala je ona za Klix.ba.
Osim toga, međunarodna zajednica dugo vrši pritisak na bh. vlasti da izmijene zastarjeli zakon odnosno da donesu novi.
"Jako dugo postoji pritisak, i u okviru prioriteta Evropske komisije, da se ova oblast nanovo regulira na državnom nivou pa zatim i u nižim nivoima", navodi Softić Kadenić.
Šta kaže kantonalni zakon
Ono što je sigurno jeste da je Ured za borbu protiv korupcije i upravljanje kvalitetom KS nadležan za pokretanje postupka za utvrđivanje postojanja sukoba interesa i izricanje sankcije, što će oni, kako kažu i uraditi.
"Ured će u narednom periodu i to nakon što počne primjena ovog propisa, po službenoj dužnosti, provesti postupak utvrđivanja sukoba interesa u predmetnom slučaju te će nakon provođenja istog donijeti Odluku o postojanju sukoba interesa", potvrdio je za Klix.ba šef Ureda Erduan Kafedžić.
Navedenu odluku Ured će dostaviti Sebiji Izetbegović u roku od 15 dana od donošenja odluke, a imenovana će biti dužna da u roku od 30 dana od dana prijema navedene odluke podnese ostavku ili na drugi način odstupiti sa jedne od javnih funkcija i o tome pismeno obavijestiti Ured.
Izvršnu funkciju u Kantonu Sarajevo obnaša i SDP-ov Kenan Magoda, koji je predsjednik Turističke zajednice KS, a sada je i zastupnik u Skupštini KS.
Također i Faruk Kapidžić je član državne Komisije za nacionalne spomenike te od dana si zastupniku Skupštini KS. Postavlja se pitanje kako će se kantonalni zakon odraziti na sve njih. Odnosno, ministrica pravde Darja Softić-Kadenić mora objasniti koje tijelo će i na koji način reagovati.
Sankcije
S obzirom na to da se zakon primjenjuje tek od 1. januara, Ured neće pokrenuti postupak utvrđivanja postojanja sukoba interesa, koji je očigledan, dok zakon ne bude važeći.
Nosiocu javne funkcije koji je u sukobu interesa može biti izrečena novčana kazna te drugi oblici sankcija kao što su prijedlog za razrješenje s javne funkcije, poziv na podnošenje ostavke, opomena i javno objavljivanje odluke.
Ured za borbu protiv korupcije dostavlja instituciji u kojoj je osoba zaposlena (npr. CIK-u ako su oni ti koji su dodijelili mandat) prijedlog za razrješenje s funkcije o čemu oni zatim odlučuju.
Nakon toga, ukoliko ne dođe do odstupanja sa duple nezakonite funkcije, propisana je novčana kazna od 2.000 do 10.000 KM.