Formira se zdravstveno vijeće TK: Pacijenti nezadovoljni, na pregled čekaju i po pet mjeseci
Neefikasnost zdravstvenog sistema u našoj zemlji u najvećoj mjeri osjete penzioneri, s obzirom da su najčešći korisnici ljekarskih usluga, a uz to je i širok spektar lijekova koje u trećoj životnoj dobi moraju koristiti.
Jedna od njih je i Marica Begović iz Tuzle koja nam je ispričala neka od svojih brojnih iskustava.
"Dok dobijemo termin možemo i umrijeti"
"Sve nade sam polagala u Službu opće porodične medicine Doma zdravlja u Tuzli, međutim, sad mislim da je to puni promašaj. Mi ne možemo bolesni doći tamo, jer nemamo termina. Oni su danas za pacijente samo administratori, jer kao hronični bolesnik svaka dva mjeseca moram ići da mi izdaju recepte za lijekove i na tome se sve završava", ističe ona.
Begović se pita zbog čega pacijenti sa područja Tuzlanskog kantona (TK) godišnje moraju plaćaju premiju zdravstvenog osiguranja u iznosu od 20 KM, kad sva svoja prava u potpunosti ne mogu ostvariti, iako im je to zakonskim rješenjem omogućeno.
"U Domu zdravlja godinu dana nije radio aparat za snimanje centra za ravnotežu. S obzirom da mi je bio neophodan ovaj nalaz, to sam morala obaviti u Univerzitetsko-kliničkom centru (UKC) u Tuzli i platiti 28 KM. Kao članica Udruženja penzionera Tuzle mogu vam reći i da za većinu penzionera problem predstavlja dobijanje termina za određene pretrage. Npr., termin za ultrazvuk srca sam dobila tek u novembru mjesecu, a kod svog interniste s nalazom bih trebala otići sutra (u srijedu, 14. juna, op.a.) jer tad imam zakazan pregled. Mogu samo otići da mu kažem da nalaza nema", naglašava Begović.
Tahira Cipurković svakog mjeseca mora zakazivati termin kod svog porodičnog ljekara kako bi dobila recepte za lijekove.
"Prošlog mjeseca sam 20 puta pozivala ambulantu kako bih pitala medicinsku sestru kad mogu doći po recepte za tablete, niko mi se nije javio. Na kraju sam morala otići s mužem lično u ordinaciju. Konstantno nam govore i da se sedam dana prije moramo najaviti za recepte i preglede, a mi za te dane možemo i umrijeti", istakla je Cipurković.
Bulić: Postoje primjedbe pacijenata
Predsjednica Kluba potrošača TK Gordana Bulić kaže da postoje primjedbe potrošača, odnosno pacijenata kada je u pitanju kvalitet pružanja zdravstvene usluge.
"Potrošači se javljaju s određenim primjedbama na kvalitet zdravstvene usluge. S obzirom da se radi o zdravstvenim uslugama za koje oni smatraju da su specifične, nekada ne žele da se predstave, već anonimno daju određene primjedbe na kvalitet usluge, ponašanje medicinskog osoblja i slično", rekla je Bulić za naš portal.
Dodaje i da se statistika prijava prati u UKC-u u Tuzli i domovima zdravlja koji djeluju na području TK.
"Većina nas je imala priliku vidjeti sandučiće u zdravstvenim ustanovama u kojima možemo ubaciti obrasce s ocjenom kvaliteta usluga koje nam se pružaju. Neko ubaci anonimno, a neko opet smogne snage pa se potpiše. Smatram da građane trebamo uputiti na to da slobodnije iskažu svoje mišljenje, jer sasvim sigurno i naše zdravstvene ustanove to očekuju jer im to služi praktično za unapređenje njihovog kvaliteta rada", navodi Bulić.
Kako bi se nivo kvaliteta zdravstvene zaštite na području najmnogoljudnijeg kantona u FBiH podigao na veći nivo, uskoro će biti formirano zdravstveno vijeće TK.
"Ciljevi ovog vijeća su određeni Zakonom o pravima, obavezama i odgovornostima pacijenata FBiH. Ovdje ćemo sprovesti vrlo sofisticirano istraživanje o nivou kvaliteta usluga koje se pružaju pacijentima, a koji su vrlo osjetljivi kada je u pitanju istraživanje i anketiranje za ovu oblast", nastavila je Bulić, naglasivši da bi spomenuto vijeće trebalo biti formirano do septembra ove godine.
Pacijent ima pravo podnijeti žalbu
Iz Agencije za kvalitet i akreditaciju u zdravstvu FBiH ističu da je Federalni zakon o zdravstvenoj zaštiti propisao da su sve zdravstvene ustanove na nivou Federacije dužne uvesti sistem sigurnosti i kvaliteta u pružanju zdravstvenih usluga.
"Agencija je ta koja treba propisati koji su to standardi koje ustanove trebaju zadovoljavati pri pružanju zdravstvenih usluga, a oni se konkretno odnose na to koji je to prostor i oprema koje trebaju imati zdravstvene ustanove, zatim koje procese menadžment treba zadovoljiti, rizici koji se trebaju pratiti i umanjiti pri pružanju zdravstvenih usluga...", rekla je stručna saradnica za standardizaciju u Agenciji za kvalitet i akreditaciju u zdravstvu FBiH doc.dr.sci.ph. Vera Kerleta-Tuzović.
Zakon o zdravstvenoj zaštiti FBiH propisuje i odnos zdravstvenog profesionalca prema pacijentu, odnosno da on mora biti sa poštovanjem, bez diskriminacije po bilo kojem osnovu.
Kerleta-Tuzović potctava da su zakonskim rješenjem zdravstvene ustanove dužne pratiti prigovore i žalbe pacijenata te odgovoriti na iste.
"Svaki pacijent ima pravo da ustanovi dostavi prigovor i žalbu, kao i pohvalu. Ustanova je dužna da u jednom određenom roku sve objektivne činjenice prikupi te njima odgovori. To stoji u zakonu i to nije ništa novo", napominje ona.
Pored primjedbi, Kerleta-Tuzović navodi i da su zabilježeni slučajevi u kojima pacijenti daju pohvale zdravstvenim ustanovama u smislu odnosa prema pacijentima, usluga, načina na koji medicinsko osoblje radi...
Unapređenje sistema kvaliteta i sigurnosti u zdravstvenim uslugama ne predstavlja nedostižan cilj, a Kerleta-Tuzović kaže da je samo potreban menadžment koji će biti zainteresiran za poticanje radnika na ovaj korak.
"UKC U Tuzli već dugi niz godina se trudi držati korak s unapređenjem sistema kvaliteta i sigurnosti u zdravstvenim uslugama. On prednjači u ovome, ali još uvijek nije završen proces jer je u pitanju velika ustanova. Također, Dom zdravlja u Gračanici je prvi dom zdravlja u FBiH koji je akreditiran od naše agencije tako da je pohvalno da je jedna manja ustanova uspjela da dostigne standarde", ističe Kerleta-Tuzović.
Kako bi se građani upoznali sa sistemom sigurnosti i kvaliteta pružanja zdravstvenih usluga, svojim zakonom zagarantovanim pravima, ali i potakli na veće iznošenje svojih primjedbi i sugestija po pitanju kvaliteta pružanja usluga, danas je u Tuzli upriličena prezentacija koju su realizirali predstavnici Kluba potrošača TK i Agencije za kvalitet i akreditaciju u zdravstvu FBiH.