LGBTI osobama se zabranjuju okupljanja jer "teroriziraju građane" i "nemoralno se ponašaju"
"Prošle godine je članovima SOC-a iz Ministarstva saobraćaja Kantona Sarajevo telefonskim putem rečeno da (SOC i LGBTI) 'teroriziramo građane' jer smo tražili da marš ide Titovom ulicom, onim dijelom kojim se saobraćaj zatvara za sve i jednu manifestaciju u BiH. Za LGBTI osobe to očigledno nije moglo. Ove godine smo iz BBI Centra i Narodnog pozorišta dobili komentare da nije primjereno da se LGBTI osobe okupljaju ispred tih institucija. BBI je i u svom odgovoru Instituciji ombudsmena jasno potvrdio da se radi isključivo o zabrani okupljanja LGBTI osobama, jer ih, kako su naveli, niko ne može natjerati i prisliti da učestvuju u 'društveno neprihvatljivom i nemoralnom ponašanju'. Napominjemo da se u sva tri slučaja radilo o prostoru koji je ili javni ili je kao javni prostor dostupan građanima Kantona Sarajevo", kazali su nam iz SOC-a.
Ističu da je u prvom slučaju i Institucija ombudsmena za ljudska prava BiH svojom preporukom potvrdila da je došlo do kršenja prava LGBTI osoba, dok za drugi slučaj stav ombudsmena još uvijek čekaju.
"Jasno je da trenutni zakoni, dozvoljavaju iskorištavanje postojećih administrativnih praksi da bi se diskriminirale određene društvene grupe, a zbog direktnih iskustava u vezi s ovom zloupotrebom smatramo da je sloboda okupljanja LGBTI osoba u BiH ugrožena i da se ovo pravo LGBTI građanima uskraćuje. S obzirom na to da se ograničavanje slobode LGBTI osobama nije desilo samo jednom te da razlozi za neizdavanje saglasnosti za održavanje skupova nisu bili legitimni, jasno je da se u navedenim slučajevima ograničavanja slobode okupljanja radi o diskriminaciji na osnovu seksualne orijentacije i rodnog identiteta", navode iz SOC-a.
Iz Ministarstva unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo kazali su nam da je SOC u posljednje dvije godine trinaest puta podnio prijavu za održavanje javnog okupljanja, da je u dva navrata odustao, a da je u 11 slučajeva okupljanje održano.
"Dva puta su događaji otkazani, jer u prvom slučaju Sarajevski otvoreni centar nije dobio saglasnost za održavanje događaja od Ministarstva saobraćaja Kantona Sarajevo, a drugi put je otkazan jer nismo dobili saglasnost od BBI centra i Narodnog pozorišta, što je, prema navodima Općine Centar, bilo mandatorno kako bi Općina odobrila događaj. Dakle, s obzirom na to da su Ministarstvo, BBI centar i Narodno pozorište zloupotrijebili administrativne procedure da nam ne izdaju potrebne saglasnosti na vrijeme, okupljanja prijavljena Ministarstvu unutrašnjih poslova morala su biti otkazana jer su spomenute saglasnosti bile zakonski preduslov za njihovo održavanje", objašnjavaju iz SOC-a.
Ističu da se Općina Centar u ovom slučaju pozvala na Zakon o privremenom korištenju javnih površina koji je, kako tvrde, primijenjen na javna okupljanja/protest/performans iako se u potpunosti odnosi na profitne aktivnosti.
"Zakon o privremenom korištenju javnih površina propisuje javne površine koje se mogu privremeno koristiti, njihovu namjenu, uslove i načine korištenja, naknade za korištenje i slično. Član 4. navedenog zakona propisuje da pravo na privremeno korištenje javnih površina imaju pravne osobe registrovane za obavljanje određene djelatnosti i fizičke osobe koje imaju odobrenje za obavljanje djelatnosti, dok je članom 2. istog zakona propisano da se javne površine mogu privremeno koristiti za održavanje kulturnih, zabavnih, sportskih, humanitarnih i drugih manifestacija i slično. Dakle, za različite tipove manifestacija se izdaju odobrenja za privremeno korištenje javnih površina", navode iz Općine Centar.
Jedina razlika je, dodaju, što se za manifestacije koje su profitnog karaktera obračunava naknada za korištenje javne površine, dok se za manifestacije kulturnog, humanitarnog i sportskog karaktera naknada ne obračunava, izuzev naknade na ime PDV-a.
Osim navedenog, iz SOC-a tvrde i da je samo izdavanje saglasnosti dugotrajan proces te da odgovore u nekim slučajevima čekaju i po mjesec dana, uprkos konstantnom podsjećanju.