BiH
0

Nova školska godina, stari problemi - u ZHK škola počinje tek 2014. godine

Klix.ba
Foto: Arhiv
Foto: Arhiv
U ponedjeljak, 2. septembra, počinje nova školska godina na prostoru cijele BiH. No, i ove, kao i prethodnih godina, osnovne i srednje škole se suočavaju s raznim problemima.

"Početak nastave za prvačiće u Zapadnohercegovačkom kantonu je tek 13. januara 2014. godine prema odluci ministarstva tog kantona. Mi smatramo da to nije uredu, da će djeca ostati uskraćena za znanje i socijalne vještine koje su mogli steći u tom periodu", rekao je za Klix.ba federalni ministar obrazovanja i nauke Damir Mašić.

Zabrinutost zbog ovakve odluke koja traje već dvije godine u ovom kantonu izrazili su i iz UNICEF-a čija je predstavnica za BiH Florence Bauer pozvala vlasti ZHK-a da ponovo razmotre takvu praksu i osiguraju da nastava za prvačiće krene u septembru.

"Kao što smo i razgovarali s predstavnicima Kantonalnog ministarstva obrazovanja protekle sedmice, skraćivanje nastave prvog razreda djeluje na razvoj djece, budući da njima treba cijela školska godina kako bi adekvatno završili učestvovanje u programu, ali i kako bi bili u školskom okruženju gdje se mogu družiti s djecom i potpuno razviti svoje sposobnosti. Ovakva praksa suprotstavlja se načelima Okvirnog zakona o obrazovanju, koji predviđa devet godina za osnovno obrazovanje i u kojem se tvrdi da svi razredi moraju trajati jednako", navodi se u pismu koje je uputila Bauer.

Mostar traži odgodu

Problem postoji i u Mostaru. Naime, gradonačelnik ovog grada je 1. jula 2013. godine donio Odluku kojom prestaje finansirati sve materijalne troškove škole, troškove grijanja i prijevoza učenika. Direktori osnovnih škola sa područja Grada Mostara, koje nastavu izvode na bosanskom jeziku, zatražili su odgodu početka školske godine i hitno izvršenje rebalansa budžeta.

"Na ovaj način sve osnovne škole Grada Mostara prepuštene su same sebi, bez ikakvog riješenog finansiranja, te se dobar dio troškova stavlja ne teret naših roditelja, koji su ionako previše opterećeni finansiranjem školstva", saopćili su direktori.

Tuzlanski kanton bez nastavnika

Tuzlanski kanton spreman je za početak nastave, ali imaju problem s nepopunjenim mjestima u nastavnom kadru za osnovne i srednje škole.

"Ponovo imamo problema s javljanjem i nejavljanjem kandidata. Pojedini kandidati, koji su prvorangirani ili su primljeni u više škola, taktiziraju i prave nam probleme, jer moramo imati napismeno da su odustali, što znači da će oni nama ponovo napraviti problem", izjavio je predsjednik Aktiva direktora osnovnih škola Tuzlanskog kantona Asim Bojić.

Smanjen broj učenika

Prema informacijama federalnog ministra obrazovanja i nauke Damira Mašića nastava u ostalim dijelovima FBiH bi trebala početi na vrijeme i bez problema. Podaci o broju upisanih učenika u osnovne i srednje škole bit će poznati tokom naredne sedmice.

"Ono što znamo od ranije jeste da je u školsku 2012/2013. upisano za 10 posto manje učenika u prve razrede osnovne škole u odnosu na 2011/2012. Riječ o 2.000 učenika. Tokom proteklih godina zabilježen je trend pada upisa u prve razrede osnovne škole, no i trend povećanja upisa u srednje škole što nam govori da je natalitet bio veći prije 15 godina", rekao je Mašić za Klix.ba.

U Republici Srpskoj sve protiče bez većih problema. U 187 osnovnih i 92 srednje škole upisano je 145.000 učenika. Ovaj bh. entitet također bilježi pad broja učenika (u osnovnim za 1.500, srednjim 1.800).

"To nas je dovelo u situaciju da smo morali smanjiti broj učenika u odjeljenjima da bismo sačuvali radna mjesta za većinu nastavnika i profesora, a s druge strane to nam je povećalo materijalne troškove održavanja postojećeg sistema", rekao je Goran Mutabdžija, ministar prosvjete i kulture RS.

Brčko distrikt bilježi povećanje broja prvačića. U brčanske osnovne škole ove godine upisano je 727 prvačića, što je gotovo 100 više nego prošle godine.

Ministarstvo obrazovanja FBiH i Ministrastvo prosvjete i kulture RS-a objavili su listu udžbenika koji su odobreni za 2013/2014 školsku godinu, ali uputili su apel svim roditeljima da ne kupuju udžbenike prije nego se konsultuju sa učiteljima i nastavnicima škola.