OSA objasnila šta su sigurnosne smetnje za dobijanje pristupa tajnim podacima i kako je Nešić prošao provjere

U ponedjeljak se održava sjednica Komisije za borbu protiv korupcije na kojoj će biti razmatrana informacija OSA-e BiH o provođenju sigurnosnih provjera, o čemu su ih upitali iz Komisije nakon hapšenja državnog ministra Nenada Nešića, koji je ranije prošao navedene provjere.
OSA BiH nije nadležna za imenovanje i davanje saglasnosti za izbor ministra, međutim oni su uradili sigurnosne provjere nakon kojih je Nešić dobio pristup vrlo tajnim podacima. U informaciji dostavljenoj Komisiji za borbu protiv korupcije objašnjavaju na koji način se dobija pristup tajnim podacima te da ih je na isti način dobio i Nešić.
"OSA BiH sprovodi sigurnosne provjere za osobe koje rade ili se prijavljuju za rad na radno mjesto na kojem se proizvode tajni podaci u organu koji se bavi obavještajnim ili pitanjima iz oblasti odbrane i sigurnosti. Rukovodilac organa, odnosno institucije (op.a. Vijeće ministara BiH), podnosi zahtjev za sigurnosnu provjeru OSA-i BiH sa potrebnom dokumentacijom za provodenje iste, koja rezultat sigurnosne provjere dostavlja rukovodiocu organa u kojem je osoba zaposlena ili obavlja dužnost. Rukovodilac organa ili institucije donosi odluku o postojanju odnosno nepostojanju sigurnosne smetnje, a državni sigurnosni organ izdaje dozvolu za pristup tajnim podacima", kazali su iz OSA-e.
Istaknuli su da su zahtjev o Nešićevoj provjeri dobili nakon što je imenovan.
Sigurnosne smetnje zbog kojih se odbija pristup tajnim podacima
Iz OSA-e su naglasili da im nisu dostavljene nikakve informacije o bivšem ministru Nešiću, koje bi ukazivale na to da postoji sigurnosna smetnja za pristup tajnim podacima. Također su naveli koje su to sigurnosne smetnje, prema članu 59. Zakona o zaštiti tajnih podataka, zbog kojih se odvija izdavanje dozvole za pristup tajnim podacima:
- ukoliko postoji dokazano lažno navođenje podataka u upitniku za provjeru,
- pravosnažne sudske presude od najmanje tri mjeseca zatvorske kazne,
- postojanje jednog ili više pravosnažnih rješenja zbog prekršaja iz člana 49. tačka l) Zakona,
- vođenje postupka zbog krivičnih djela za koje se mogu izreci zatvorske kazne u trajanju od najmanje tri mjeseca,
- vođenje postupka pred Medunarodnim tribunalom za ratne zločine počinjene na području bivše Jugoslavije, odnosno pred odgovarajućim sudom u Bosni i Hercegovini,
- dokazano postojanje sigurnosne smetnje u vezi s jednom ili više informacija iz upitnika za sigurnosnu provjeru, koje utemeljuju opravdanu sumnju u autentičnost, lojalnost državi i povjerljivost osobe za omogućavanje pristupa, korištenja, čuvanja i zaštite tajnih podataka, a naročito sljedeće:
- neovlašten kontakt s pripadnicima organiziranih kriminalnih grupa, terorističkim organizacijama i organizacijama koje ih finansijski ili na drugi način podržavaju, odnosno članstvo u njima,
- neovlašteni kontakt ili saradnja s osobama iz obavještajno-sigurnosnih ili vojnih struktura drugih država,
- iznošenje ili komentiranje tajnih informacija, dokumenata i aktivnosti neovlaštenim osovama, a naročito obavještajno-sigurnosnim službama drugih država ili sredstvima javnog informiranja,
- prekomjerna zaduženost koja dovodi do finansijskih teškoća i predstavlja dokazanu mogućnost za ucjenu ili druge oblike pritisaka na provjeravanu osobu,
- dokazano neobjašnjivo bogaćenje iz nepoznatog ili izvora koji je povezan s organizacijama iz alineja 1) i 2) tacke f) ovog stava,
- odbijanje pružanja odgovora ili informacija ili dokazano sprečavanje drugih da pruže odgovore ili informacije koje zahtijevaju OSA BiH, osobe nadležne za izdavanje dozvola ili Komisija.
- postojanje drugih sigurnosnih smetnji određenih Zakonom ili međunarodnim sporazumima.
Dokaze za sigurnosne smetnje iz stava (1) ovog člana dužna je prikupiti i iznijeti OSA BiH u saradnji s odgovarajućim organima iz člana 30. stav (5) i člana 56. ovog zakona.