PISA napokon u BiH: Učenici iz 213 škola u aprilu pred najvećim međunarodnim ispitom
Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje centar je za provedbu PISA 2018 istraživanja u Bosni i Hercegovini. Ukupni uzorak čini 236 škola u BiH, dok će testiranje biti obavljeno u njih 213.
PISA (Programme for International Student Assessment) predstavlja najveće međunarodno ispitivanje učeničkih postignuća iz područja čitalačke i matematičke pismenosti te pismenosti iz prirodnih znanosti. Osim što je istraživanje obimno, ono nije bazirano na nastavnim planovima i programima i reprodukciji usvojenih znanja, nego je u prvom redu usmjereno na procjenu sposobnosti učenika za promišljanja, zaključivanja te primjenu znanja i vještina na stvarne životne probleme.
PISA istraživanja provode se od 2000. godine, a u njima od 2006. sudjeluju sve zemlje iz regije kojima se sada, u 7. ciklusu studije, prvi puta pridružuje i Bosna i Hercegovina.
Od vremena kada je OECD (The Organisation for Economic Co-operation and Development) pokrenuo PISA program, s ciljem razvoja pouzdanog i relevantnog indikatora učeničkih postignuća, do danas, PISA studiji pridružilo se 80 država svijeta.
PISA istraživanja provodi se u trogodišnjim ciklusima, a cilj mu je pomoći zemljama sudionicama kod donošenja strateških odluka iz oblasti obrazovanja na temelju empirijskih, statističkih podataka o postignućima učenika. Drugim riječima, PISA ukazuje na slabosti u obrazovnim sustavima te naznačuje u kom pravcu trebamo djelovati kako bi se te slabosti otklonile, a obrazovanje jedne države unaprijedilo.
PISA rezultati ne utječu na ocjenjivanje učenika i nastavnika, nego ukazuju na stanje u obrazovnim sistemima i politiku obrazovanja. Rezultati učenika i škola ne procjenjuju se pojedinačno, već se prikazuju kao cjelokupna postignuća učenika na razini zemlje.
S obzirom kako se u našoj državi, osim istraživanja TIMSS 2007, nisu provodila opsežna i kvalitetna međunarodna istraživanja u obrazovanju, sudjelovanje u PISA studiji trebalo bi nam, na iznimno kvalitetan način, predočiti pravo stanje stvari unutar naših obrazovnih sustava, dati jasnu sliku učeničkih postignuća te naznake u kojem pravcu možemo graditi daljnje strategije razvoja u oblasti obrazovanja.