CPU pozvao na djelovanje
11

Predsjedništvo BiH još nije donijelo odluku o učešću učenika u PISA istraživanju

FENA
Donosioci odluka u BiH politiziraju ovo pitanje (Foto: Klix.ba)
Donosioci odluka u BiH politiziraju ovo pitanje (Foto: Klix.ba)
Centar za politike i upravljanje (CPU) je pozvao sve nadležne institucije u Bosni i Hercegovini da bez odlaganja donesu potrebne odluke koje će omogućiti učestvovanje učenika iz BiH u međunarodnom PISA istraživanju.

Predsjedništvo Bosne i Hercegovine, kako se navodi, još nije donijelo odluku o učešću učenika iz BiH u međunarodnom PISA istraživanju koje mjeri sposobnost 15-ogodišnjaka da koriste znanja i vještine čitanja, matematike i prirodnih nauka kako bi bili u stanju nositi se sa izazovima stvarnog života.

Ovo istraživanje treba biti provedeno 2022. godine te su iz CPU-u pozvali i sve koji se zalažu za bolje i kvalitetnije obrazovanje u BiH, da im se pridruže u toj inicijativi, te da zahtijevaju od nadležnih da PISA istraživanje 2022. godine ne zaobiđe BiH.

BiH je u posljednjih 15 godina samo tri puta učestvovala na međunarodnim testiranjima učenika, TIMMS (Trends in International Mathematics and Science Study) 2007. i 2019. godine i PISA 2018. godine.

U slučaju objavljenih izvještaja TIMSS 2007 i PISA 2018, rezultati su dali poražavajuću poruku da bh. sistem osnovnog obrazovanja ne omogućava razvijanje važnih sposobnosti djece ili jednostavnije rečeno - sistem obrazovanja je nekvalitetan.

CPU je uradio detaljnu analizu rezultata posljednjeg PISA istraživanja, postignuća učenika, ali i karakteristika bh. sistema obrazovanja i faktora koji objašnjavaju njegov nizak kvalitet.

"Ne samo da devet godina školovanja nije omogućilo polovini učenika da postignu minimalni nivo funkcionalnih znanja, izuzetno je nizak i procent učenika koji su postigli osnovne vještine iz sve tri oblasti koje bi im omogućile uspješan nastavak daljeg školovanja - samo devet posto učenika je pripremljeno za dalje uspješno obrazovanje", podsjećaju iz CPU-u.

Istovremeno, samo je dva posto učenika iz porodica u nepovoljnom socioekonomskom položaju postiglo osnovne vještine, dok je iste rezultate postiglo 17 posto učenika iz porodica u najpovoljnijem socioekonomskom položaju.

"Saznanje u kojoj mjeri je sistem obrazovanja u BiH nepravedan je jednako važno kao i saznanje da je sistem obrazovanja nekvalitetan. Ovo jasno pokazuje da je naš sistem obrazovanja daleko od ostvarivanja ciljeva eksplicitno navedenih u svim bosanskohercegovačkim zakonima o osnovnom obrazovanju", stava su iz CPU-u.

Kako su naveli u saopćenju, umjesto da kao društvo, BiH odluči redovno učestvovati u tri međunarodno priznata istraživanja postignuća učenika kako bi imali jasnu sliku u kojem se smjeru kreće obrazovanje, šta su uzroci niskih postignuća i razlozi neučinkovitosti sistema, te kakvi efekti se postižu reformama, donosioci odluka u BiH nepotrebno politiziraju ovo pitanje.

"Nespremnost nadležnih da se dogovore, odobre i finansiraju učešće bh. škola i učenika u PISA istraživanju, jasan je pokazatelj da je obrazovanje nisko na listi njihovih prioriteta, ali i njihovog neshvatanja značaja obrazovanja kao osnovnog faktora razvoja ljudskog kapitala i kreiranja neophodne osnove za ekonomski razvoj i rast životnog standarda stanovništva", zaključuju u CPU-u.