Ranjavanje u školi u Briješću je prvi takav slučaj u KS: Pitali smo ministarstvo kako će postupiti
Uposlenici Ministarstva i članovi Mobilnog tima za krizne intervencije su u osam sati jutros održali sastanak s upravom škole "Behaduin Selmanović" i stručnom službom te dogovorili mjere psihosocijalne podrške za učenike, koji su prisustvovali napadu.
Podsjetimo, učenik je navodno "iz čista mira" nožem napao vršnjaka i nanio mu teške povrede u predijelu ramena, te je lakše povrijedio drugog učenika, koji je branio napadnutog.
"Ministarstvo će u narednom periodu utvrditi da li je škola postupala prema propisanoj proceduri. Ministarstvo će nastaviti sa unapređenjem procedura sigurnosti i zaštite učenika i školskih zajednica ali je značajno istaći da probleme neprihvatljivog ponašanja ili ponašanja koja ima obilježja krivičnog djela djece i mladih moramo tretirati multiresorno jer iako se problem prepozna u školi njegov uzrok često bude van školskih zajednica, kojim društvo mora pružiti adekvatnu podršku", kazala je za Klix.ba resorna ministrica Naida Hota Muminović.
Škola je jučer zatražila da učenici, koji su prisustvovali napadu, naredne sedmice idu na online nastavu, međutim Ministarstvo je to odbilo. Hota Muminović je za Klix.ba objasnila zbog čega su odlučili da je za djecu bolje da nastave ići u školu u narednom periodu.
"Želimo Vas informisati da Ministarstvo za odgoj i obrazovanje prilikom donošenja odluka konsultuje struku kako bismo se vodili principom najboljeg interesa djeteta. U razgovoru s članicama Mobilnog tima za krizne intervencije kojeg između ostalog čine psihoterapeuti i psiholozi procijenjeno je da je interes djece da u saradnji sa psiholozima, pedagozima, psihoterapeutima u školskoj zajednici realiziraju radionice usmjerene na suočavanje s stresnim događajem, iskažu svoje emocije, pruže jedni drugima podršku i koriste proaktivne strategije suočavanja sa stresom", kazala je ona.
Kako su naveli iz Ministarstva, Hota Muminović je u decembru 2022. godine, imenovala Mobilni stručni tim za krizne intervencije i pružanje savjetodavne podrške odgojno-obrazovnim ustanovama u prevenciji nasilja/neprihvatljivih oblika ponašanja i zaštiti učenika u kriznim situacijama, te su upravo navedeni profesionalci u saradnji sa stručnom službom škole od jutarnjih sati u školi pripremaju adekvatne mjere psihosocijalne podrške i osnaživanja učenika, ali i cjelokupne školske zajednice.
"Nakon izrazito stresnog kriznog događaja djeca trebaju stručnu podršku, ali i podršku svojih vršnjaka, stoga je navedena odluka donesena u najboljem interesu djece", objasnila je ministrica za Klix.ba, govoreći o odluci da djeca ne pohađaju online nastavu.
Iz Ministarstva su još jednom istaknuli da su potreseni ovim slučajem, koji je policija okarakterisala kao krivično djelo Ubistvo u pokušaju. Također, naglašavaju da je ovo prvi ovakav slučaj, koji se pamti u Kantonu Sarajevu.
"Do sada ovo je prvi događaj u kojem je učenik povrijeđen, na ovaj način, ranije smo u školama imali događaje kao što su dojave o postavljenoj bombi, upotreba spreja za samoodbranu, različiti vidovi prijetnje u kojima učenici iznose stavove da će povrijediti sebe ili druge, saobraćajne nezgode s tragičnim posljedicama, ali je ovo prema podacima Ministarstva prvi slučaj da je učenik povrijeđen u školskoj zgradi od strane vršnjaka", rečeno je iz Ministarstva.
Procedure praćenja i sprečavanja vršnjačkog nasilja
Iz Ministarstva za odgoj i obrazovanje je istaknuto da postoje procedure praćenja neprihvatljivih oblika ponašanja i osiguranja odgojno-obrazovne podrške i stručnog tretmana za učenike koji pokazuju različite oblike neprihvatljivog ponašanja, a koje škola otkrije kroz redovne aktivnosti nastavnika i stručnih službi škola.
To su procedure u kojima škola na osnovu indikatora rizika procjeni da je za učenika, koji je žrtva nasilja ili nasilnik neophodno osigurati podršku, te se često u osiguranje podrške uključuju predstavnici Ministarstva unutrašnjih poslova, nadležna služba socijalne zaštite, centra za mentalno zdravlje, školska zajednica i roditelji, te se za dijete izrađuje Individualni plan podrške ili Individualni plan brige.
Druge situacije u školi su iznenadni, krizni događaji u odgojno-obrazovnim ustanovama, koje se dijele na: Nivo1 (nizak rizik), Nivo-2 (srednji rizik) i Nivo-3 (visok rizik).
"Škole imaju obavezu postupati prema Smjernicama/shemama multisektorskog postupanja u slučaju iznenadnih kriznih događaja u odgojno-obrazovnim ustanovama, koje su izradili predstavnici različitih institucija tužilaštvo, policija, socijalni rad, centri za mentalno zdravlje, obrazovanje...), a koje je donijela Vlada Kantona Sarajevo u augustu 2023. godine i sastavni su dio Pravilnika o pružanju odgojno-obrazovne podrške i stručnog tretmana koje je donijelo ovo Ministarstvo", navedeno je iz ministarstva.
"Što se tiče sankcionisanja učenika u osnovnim i srednjim školama provode se mjere odgojno-obrazovne podrške i stručnog tretmana u slučajevima kada učenik pokazuje neprihvatljive oblike ponašanja nižeg stepena rizika, ali kada se radi o djelima koja imaju obilježja krivičnog djela obaveza škole je da odmah uključi policiju i tužilaštvo", kazala je Hota Muminović za Klix.ba.
Na temelju utvrđenih Smjernica, Ministarstvo za odgoj i obrazovanje je imenovalo multisektorsku Radnu grupu koja je izradila Uputstvo za izradu plana evakuacije odgojno-obrazovnih ustanova i model Plana evakuacije i postupanje u kriznim događajima u odgojno-obrazovnim ustanovama, te se sve osnovne i srednje škole od septembra 2024. godine moraju imati izrađene vlastite planove evakuacije.
Obaveze i postupanje škola u iznenadnim kriznim događajima u školi mogu se vidjeti na šemama, koje je obavezno istaknuti na vidnom mjestu u svakoj školi u Kantonu Sarajevo. Šeme pogledajte u nastavku:
Govoreći o prevenciji vršnjačkog nasilja, iz Ministarstva odgoja i obrazovanja su nam kazali kako provode niz aktivnosti s ciljem prevencije.
"Kapacitiranje stručnih službi škola u funkciji zaštite i dobrobiti učenika - stručne službe škola prvi put kapacitirane od osnivanja škola u toku 2022. godine i 2024. godine sve osnovne škole imaju jednog psihologa, jednog pedagoga i socijalnog radnika na pola radnog vremena", naveli su.
Ministarstvo za odgoj i obrazovanje već četvrtu godinu, kako navode, (2021., 2022. i 2023. godina i 2024. godine) provodi istraživanje o psihofizičkom zdravlju djece/učenika, prosvjetnih radnika i roditelja, te na temelju navedenih istraživanja odgojno-obrazovnim ustanovama dostavlja preporuke za rad.
U 2021. godini u istraživanju o psihofizičkom zdravlju djece/učenika učestvovalo je 11. 400 ispitanika, U 2022. godini je učestvovalo 14. 100 ispitanika, a u 2023. godini je učestvovalo 19.000 ispitanika. U istraživanju 2024. godine je učestvovalo 15 500 ispitanika, preporuke će biti dostavljene odgojno-obrazovnim ustanovama za školsku 2024/2025. godinu u augustu 2024. godine. Rezultati provedenih istraživanja sa preporukama nalaze se na web stranici Ministarstva, kazali su.
"Važno je da preporuke za stručne saradnike donosimo na temelju rezultata provedenog istraživanja i da kontinuirano pratimo kako fizičko tako i psihičko zdravlje djece/učenika, kako bi pravovremeno mogli uočiti određene faktore, koji mogu ugroziti psihofizičko zdravlje djece, te stručnim saradnicima u školama savjetovati na koji aspekt psihofizičkog razvoja djece trebaju obratiti posebnu pažnju. Vjerujemo da će ova vrsta istraživanja postati standard kako u obrazovanju tako i u drugim resorima u zajednici u cilju donošenja adekvatnih odluka, intervencija i aktivnosti koje su usmjerene na dobrobit djece/učenika", kazali su iz resornog ministarstva.
Također navode da su Ministarstvo za odgoj i obrazovanje i Institut za razvoj preduniverzitetskog obrazovanja u protekle tri godine realizirali veliki broj edukacija, stručnih savjetovanja namijenjenih direktorima, stručnim saradnicima, a koji su posvećeni sigurnosti i zaštiti učenika.
U toku 2024. godine Institut za razvoj preduniverzitetskog obrazovanja je zatim izradio set od 32 aktivnosti, a kojim su obuhvaćeni svi učenici u Kantonu Sarajevo, a aktivnosti će u potpunosti biti finansirane iz Budžeta Kantona Sarajevo. Primjeri aktivnosti su: škola skijanja, škola plivanja, škola planinarstva, posjete pozorištu, studijske posjete učenika srednjih škola širom Bosne i Hercegovine, razvoj empatije i sl.
Iz ministarstva navode da je važno spomenuti i aktivnosti: školskog sporta kao načina poticanja pozitivnih promjena i prevencije neprihvatljivih oblika ponašanja i prevencije neprihvatljivih oblika ponašanja kroz art i muzičke radionice; prevencija ovisnosti; prevencija vršnjačkog nasilja.