Rješavanje sukoba interesa u novom ruhu i to pet mjeseci nakon što su stari prijedlog odbili SNSD i HDZ
Predlagači Zakona o sprečavanju interesa koji je razmatran u maju su bili Predstavnički dom Parlamentarne skuštine BiH odnosno poslanici Jasmin Emrić (A-SDA), Saša Magazinović (SDP BiH) i Damir Arnaut (Naša stranka).
Predstavnički dom se prethodno u dva navrata izjašnjavao o tekstu, usvajajući i amandmane na tekst zakona koje su tražili predstavnici HDZ-a i SNSD-a.
Zakon o sukobu interesa jedan je od prioriteta koje je Evropska komisija postavila BiH u vezi sa aplikacijom za članstvo u EU.
Od 27. oktobra na platformi eKonsultacije moguće je pronaći novi Nacrt Zakona o sprječavanju sukoba interesa u institucijama vlasti BiH.
"Nacrt Zakona o sprječavanju sukoba interesa u institucijama vlasti Bosne i Hercegovine je sačinjen i nalazi se na javnim konsultacijama", kazali su za Klix.ba iz Ministarstva pravde BiH.
Sukob interesa, prema odredbama zakona označava okolnosti u kojima nosilac javne funkcije ima privatni interes koji utječe ili može utjecati na nepristrano i objektivno obavljanje javnih dužnosti.
Nosilac javne funkcije trebao bi Komisiji za sprečavanje sukoba interesa u roku od 30 dana od stupanja na javnu funkciju podnijeti izvještaj o finansijskom stanju i imovini.
Izvještaj bi sadržavao podatke o pokretnim stvarima u vrijednosti preko 2.000 KM, nekretninama, umjetninama, kolekcionarskim predmetima, depozitima u bankama, kao i gotovini u iznosu od preko 5.000 KM itd.
Zakonom bi bio uspostavljen i Jedinstven registar imovine nosilaca funkcija, a njegovim odredbama bilo bi moguće obavljati samo jednu javnu funkciju.
Nespojivost obavljanja funkcije odnosi se i na bliske srodnike nositelja javne funkcije ako oni u ime privatnog preduzeća koriste javna sredstva za finansiranje ili sufinansiranje u iznosu većem od 10.000 KM.
"Za vrijeme vršenja javne funkcije, nosilac javne funkcije ne može vršiti funkciju predsjednika, direktora ili člana organa upravljanja i nadzornog organa u nevladinoj, neprofitnoj organizaciji osnovanoj u skladu sa zakonima o udruženjima i fondacijama, a koja se sufinansira iz Budžeta institucija Bosne i Hercegovine, u iznosu većem od 10.000 KM godišnje", tekst je novog prijedloga zakona.
Osobe koje obnašaju javne funkcije također ne mogu koristiti službeno osoblje, javnu imovinu i finansijska sredstva za promociju političkih stranaka.
Kao nosilac javne funkcije svaki poklon u vrijednosti do 200 KM možete zadržati, ali ukoliko vrijednost poklona prelazi 100 KM poklon ipak morate prijaviti, a nije moguće primiti ni novac kao dar ili neki drugi vrijednosni papir bez obzira na iznos.
Komisija koja će odlučivati o sukobu interesa prema dostupnom nacrtu zakona, imat će pet članova koji se biraju na mandat od šest godina.
"Što se tiče rada Ministarstva pravde BiH u vezi s izradom i donošenjem novog teksta Zakona o sprečavanju sukoba interesa u institucijama vlasti BiH, suvišan je svaki komentar jer je to Ministarstvo prespavalo sve moguće rokove još od 2016. godine, kada je Vijeće ministara BiH zadužilo sve institucije da pristupe realizaciji preporuka Grupe zemalja Vijeća Europe za borbu protiv korupcije (GRECO preporuke)", kazao je za Klix.ba Jasmin Emrić.
GRECO preporuke su se odnosile na unapređenje sistema sukoba interesa kako bi se savjetodavni, nadzorni i provedbeni režim novim tekstom zakona u potpunosti revidirao i jasno utvrdio, posebno osiguranjem nezavisnosti, pravovremenosti, transparentnosti i efikasnosti kroz uspostavu sistema adekvatnih sankcija.
"Podsjećam da je grupa zastupnika od 2017. godine predložila i vodila aktivnosti u zakonodavnom postupku radi usvajanja novog Zakona o sprečavanju sukoba interesa, te da je taj zakon dva puta usvojen u Predstavničkom domu. Oba puta Zakon o sprečavanju sukoba interesa je srušen u Domu naroda pred Ustavnopravnom komisijom glasovima HDZ-a i SNSD-a, i oni su glavni krivci zašto nije ispunjen još jedan od 14 prioriteta za kandidatski status", istakao je Emrić.
Ministarstvo pravde BiH je u aprilu 2021. godine bilo izradilo Nacrt Zakona o sprečavanju sukoba interesa u institucijama BiH kada su tražili i mišljenje Venecijanske komisije.
"Koliko znam to mišljenje je bilo negativno jer se predloženim tekstom zakona ne ispunjavaju međunarodni standardi niti preporuke GRECO-a.Dobro je da su odustali od prethodnog prijedloga i ponudili novo zakonsko rješenje koje u svakom slučaju znači poboljšanje i unapređenje sistema sukoba interesa na državnom nivou, te očekujem da Ministarstvo pravde BiH u što skorije vrijeme završi konzultacije i konačno uputi novi tekst u parlamentarnu proceduru radi usvajanja i ispunjavanja jednog od priporitera za kandidatski status", poručio je.
Usklađivanje odbredbi Zakona o sprječavanju sukoba interesa sa pravnom stečevinom Evropske unije je obaveza BiH na njenom putu ka EU, a nije poznato zašto je Ministarstvo pravde predložilo novi tekst kada je prehodni bio usklađen sa pricipima EU.