Predložili rješenje
392

Učenici i profesori iz Jajca pokrenuli i peticiju: Podržite obrazovanje bez etničkih podjela

Piše: M. N.
Foto: Facebook
Foto: Facebook
Nakon što su učenici Srednje škole "Nikola Šop" i Srednje strukovne škole "Jajce" podigli svoj glas protiv osnivanja škole koja bi radila prma planu i programu na bosanskom jeziku u Jajcu, priključili su im se i profesori okupljeni oko neformalne grupe "Bolja škola".

Nedavno je predstavljena inicijativa, odnosno prijedlog kako da bude spriječena diskriminacija djece po etničkoj osnovi u Srednjoj strukovnoj školi "Jajce". Članovi grupe "Bolja škola" kazali su kako je odluka koju je Skupština SBK usvojila 20. marta ove godine, a kojom se formira škola u kojoj bi se izvodila nastava prema federalnom planu i programu, protivna zakonu, međunarodnim konvencijama i potpisanim sporazumima te doprinosi razdvajanju djece po etničkom principu.

Podržati ih možete potpisivanjem peticije koju su objavili ovdje.

Podsjetimo, učenici su započeli pobune od juna prošle godine, slali su dopise nadležnoj ministrici obrazovanja SBK Katici Čerkez, protestovali, ali se niko od nadležnih nije oglasio. Dobili su podršku profesora, građana, medija, javnih i međunarodnih institucija, ali ne i onih koji su nadležni za ovo polje. Formirana grupa "Bolja škola" nema političku pozadinu, a motiv im je vjera u bolji i pravedniji obrazovni sistem.

Članovi grupe predlažu uvođenje sistema eksperimentalne srednje škole, što je ostvarivo prema članu 37. Zakona o srednjem školstvu SBK.

"Sami učenici su svojom pobunom i nepristajanjem na nametnutu podjelu pokazali da teže novim oblicima i sadržajima rada. Rezultate potvrđuje i anketa koja je provedena među učenicima, roditeljima i nastavnicima u Srednjoj strukovnoj školi 'Jajce'. Na pitanje da li su za postojeći sistem (plan i program na hrvatskom jeziku), podjelu postojećeg sistema (formiranje škole prema planu i programu na bosanskom jeziku) ili formiranje jedinstvenog nastavnog plana i programa, većina se izjasnila u korist jedinstvenog plana i programa (59 posto roditelja, 51 posto učenika i 77 posto nastavnika). Smatramo da nam ovi podaci također daju legitimitet za korištenje Srednje strukovne škole 'Jajce' kao pilot škole koju bi Ministarstvo proglasilo eksperimentalnom i u kojoj bi uvelo jedinstveni nastavni plan i program. Njime bi se spriječilo razdvajanje učenika, a također i postiglo uvažavanje identitetske i kulturološke posebnosti", ističu iz "Bolje škole".

1. Formalno preuređenje škole koja radi prema planu i programu na hrvatskom jeziku u školu koja radi prema planu i programu na b/h/s jeziku, jeziku konstitutivnih naroda BiH.
  1. Uspostavljanje multinacionalne uprave škole

  2. Uvođenje grba grada Jajca na svjedočanstvo umjesto postojećeg grba Herceg-Bosne (škola je na općinskom nivou, bez obzira na obrazovanje koje je na kantonalnom nivou)

  3. Davanje izbora učeniku da se na svjedočanstvu nacionalno ne opredijeli ili se opredijeli kao manjina koja ne pripada u jednu od tri konstitutivne kategorije.

  4. Uvođenje nacionalne grupe predmeta po izboru učenika (b/h/s jezici, historija, geografija) kao privremeno rješenje; nacionalna grupa predmeta su predmeti na kojima bi se dalje trebalo raditi da bi postali zajednički svima i prihvatljivi u skladu s načelima inkluzije i interkulturalnosti (formiranje zajedničkih udžbenika).

5.1. Zaposliti nastavnike nacionalnih predmeta koji do sada nisu bili uključeni u nastavni plan škole (neovisno o etničkoj pripadnosti nastavnika, samo u skladu sa stručnom kompetencijom).

5.2. Dati mogućnosti postojećim nastavnicima nacionalnih predmeta da predaju nacionalne predmete prilagođene federalnom nastavnom planu i programu.

5.3. Senzibilizirati nastavnika za potrebe učenika koji ne potpadaju u dvije dominantne kategorije (uvažavanje karakteristika ostalih i manjina).

  1. Uvođenje izborne grupe predmeta (vjeronauk, kultura religije) – predmeti koji ne bi trebali ulaziti u prosjek.

  2. Otvaranje škole prema daljoj inkluziji učenika s različitim profilima i potrebama

"Trajno rješenje nije problem jajačkih srednjoškolaca i Jajca, ono je problem cijele BiH. To rješenje bi podrazumijevalo postojanje jednog jedinstvenog nastavnog plana i programa za sve učenike, bez obzira na njihovu vjersku, etničku i svaku drugu pripadnost. Na tom putu je krucijalno formiranje udžbenika koji bi sadržajno bili prihvatljivi svima, a što bi se moglo postići kroz radove radnih grupa koje bi činili stručnjaci, predavači svih nacionalnih programa. Taj cilj bi trebao biti krucijalan za obrazovnu politiku BiH jer postojeći, podijeljeni obrazovni sistem može voditi samo daljem produbljivanju razlika i još crnjoj budućnosti", istakli su iz Bolje škole.