Auto nostalgija
43

Audi 80: Diskretni predak Audija A4 koji je spasio Volkswagen

A. M.
Foto: Audi
Izuzetno kompaktni i lagani Audi 80, koji je ušao u proizvodnju prije više od 50 godina, impresionirao je kupce svojim sportskim upravljanjem i malom potrošnjom, čineći ga, na početku naftne krize 1973. godine, pravim automobilom u pravo vrijeme.

S prvim Audijem 80 iz 1972. godine, interno poznatim kao "B1", kompanija sa sjedištem u Ingolstadtu, lansirala je model s namjerom da to bude moderan i pouzdan porodični automobil.

On uspostavlja danas izuzetno popularnu B seriju, kao pionir inovativne tehnologije i pravi trendsetter, koji ujedno postaje prvi model s milionskim tiražom brenda s četiri prstena. To je najprodavaniji model u serijskoj proizvodnji s više od 12,5 miliona proizvedenih primjeraka obuhvatajući serije od B1 do B9.

Osnivač novog segmenta

Audi 80 je doživio svoju svjetsku premijeru u godini kada su se Ljetne olimpijske igre održavale u Minhenu. U julu 1972. godine kompanija iz Ingolstadta predstavlja automobil medijima, a u septembru – nakon Olimpijade – dilerima. B1 uspostavlja novi tržišni segment: "kompaktna limuzina" ili skraćeno B serija.

Novorazvijeni automobil srednje veličine zaokružuje tadašnji asortiman modela marke sa četiri prstena. Tehnologija modela uvodi brojna nova rješenja, koja su prenijeta na mnoge modele Volkswagen Grupe.

Značaj kompaktne limuzine za Audi i Volkswagen Grupu je neosporan - Audi 80 je pionir modularnog dizajna. Limuzina, nazvana B1, nije poslužila samo kao osnova za prvi VW Passat, njegov četverocilindarski OHC motor s jednim bregastim vratilom u različitim verzijama snage, pogonio je i Golf i Scirocco. Diskretni Audi 80 je kao donor mehanike spasio Volkswagen sedamdesetih, formula koju je VW od devedesetih na ovamo pretvorio u milijarde eura zarade.

Držeći se koncepta konstrukcije trkaćih automobila, glavni inžinjer Ludwig Kraus nalaže svojim zaposlenicima da provjere svaki dio kako bi smanjili masu bez kompromisa po pitanju dugoročnog kvaliteta, čvrstoće i snage. Tako izuzetno lagani Audi 80 - osnovni model s dvoja vrata imao je masu od samo 835 kilograma, impresionira kupce svojim sportskim upravljanjem i malom potrošnjom, čineći ga, na početku naftne krize 1973. godine, upravo pravim automobilom u pravo vrijeme. Iste godine s razlogom osvaja nagradu "Auto godine".

Na impresivan način, kao pionir velikih inovacija, Audi 80 već tada pokazuje da je Vorsprung durch Technik (Napredak kroz tehniku) tradicija u Audiju. Osamdesetka je u decenijama iza poslužila za razvoj popularnih TDI dizelaša, quattro pogona sa samoblokirajućim diferencijalom, mjenjača s dvostrukim kvačilom (DSG) i sportskog diferencijala zadnjoj osovini – da ne spominjemo petocilindarske turbo motore kao u prvom RS modelu.

Motori sa zupčastim remenom bez održavanja

S međuosovinskim rastojanjem od 2,47 metara i dužinom od 4,18 metara, Audi 80 je bio vrlo kompaktna limuzina. Inžinjer zadužen za ovjes, Detlef Banholzer, po prvi put implementira negativan radijus okretanja upravljača u evropsko masovno proizvedeno vozilo – rješenje koje uveliko poboljšava stabilnost tokom kočenja. S dijagonalnim rasporedom hidrauličnog kočionog sistema, Audi postavlja bezbjednost putnika i drugih učesnika u saobraćaju na veći nivo. Torziona osovina s koljenastom osovinom sa opružnim amortizerima služi kao stražnji ovjes. Prednjim točkovima upravljaju McPherson podupirači i standardne poluge.

Inžinjeri su motor ugradili uzdužno ispred prednje pogonske osovine, a iza njega je spojen četverostepeni ručni mjenjač. Četiri motora su bila dostupna na tržištu, a zapremina se kretala od 1,3 do 1,6 litara, sa izlaznom snagom od 40 kW (55 KS) do 74 kW (100 KS). Vrhunac dizajna živahnog, jednostavnog četverocilindarskog motora je kontrola ventila preko bregastog vratila iznad glave s pogonom na zupčasti remen i hidrauličnim zatezačima bez potrebe za održavanjem.

Milionski tiraž

S novom generacijom OHC motora i njegovim brojnim tehničkim prednostima, Audi 80 brzo postaje prodajni uspjeh za kompaniju sa sjedištem u Ingolstadtu: do kraja proizvodnje u ljeto 1978. godine, više od milion B1 modela je spušteno s montažne linije.

Kako proizvodni kapaciteti u fabrici u Ingolstadtu uskoro više nisu dovoljni da zadovolje veliku potražnju, u proizvodnju su uključene Volkswagenove fabrike u Wolfsburgu i Emdenu.

Asso di Picche, konceptni kupe automobil iz 1973. godine, koji je dizajnirao Giorgio Giugiaro, a napravio ga je proizvođač karoserija Karmann, demonstrira sportski potencijal B1 serije. Audi 80 GT kreće u serijsku proizvodnju iste godine, prije nego što ga je zamijenio Audi 80 GTE u oktobru 1975. Njegov motor ima izlaznu snagu od 110 KS, a vozne performanse novog top modela već nagovještavaju dinamiku koju će Audi uskoro pokrenuti u novom smjeru.

Godinu poslije, 1976. godine, B1 biva redizajniran, a novi dizajn limuzini daje velike kockaste farove, vizuelno ga približavajući novoj generaciji Audija 100. Lagan i štedljiv, Audi 80 postaje veoma popularan, posebno u doba naftne krize. Automobil je takođe bio hit u SAD, gde se prodavao pod nazivom "Fox".

Audi 80 je silazio s proizvodne trake u četiri generacije (B1 do B4) sve do 1994/1995. godine, kada ga je zamijenio zvanično prvi Audi A4, interno poznat kao B5. Sa ovim modelom, kompanija iz Ingolstadta uvodi novu nomenklaturu za svoje automobile. Prije nego što je krajem prošle godine penzionisan naziv, Audi A4 je u svom petom i posljednjem izdanju - B9, bio dostupan kao limuzina i Avant, kao S i RS model, te kao Audi A5 u verzijama Coupe, Sportback i Cabriolet.

Vezani članci