Savjeti za vozače
90

Budite na oprezu: Automobili sa sistemima "bez ključa" su slabije zaštićeni od krađe

A. M.
Foto: ADAC
Foto: ADAC
Većina modernih automobila opremljenih sistemima za zaključavanje bez upotrebe ključa (hands free, keyless i sl.) nije dovoljno zaštićena od krađe. Iako ovi sistemi omogućavaju vozačima da otvore i pokrenu vozilo bez vađenja ključa iz džepa, istraživanja su pokazala da ih kriminalci mogu lako iskoristiti za krađu automobila.

Prema najnovijim podacima evropske policije, sve češće krađe automobila izvode se korištenjem sistema za ulazak bez ključa, poznatih kao hands-free ili keyless.

I kriminalci su evoluirali u svom poslu, pa umjesto tradicionalnih metoda poput upotrebe raznih alata, rezanja vrata na mjestima gdje se nalaze instalacije ili klasičnog fizičkog premještanja vozila uz pomoć najobičnijeg paletara, oni sada kradu vozila u "nevidljivim" rukavicama.

Moderni sistemi "bez upotrebe ključa", omogućavaju vozačima da otvore i pokrenu vozilo bez potrebe da izvade ključ iz džepa ili torbe. Međutim, kriminalci su naučili kako da iskoriste ovu funkciju u svoju korist za neovlašten pristup vozilu. Šta se tačno dešava? Proširujući radio signal pomoću jednostavnih uređaja, lopovi mogu "zavarati" elektroniku automobila, koja "misli" da je ključ u neposrednoj blizini, što je česta praksa dok je zapravo ostavljen na stolu recimo kafića ili restorana u blizini.

Foto: ADAC
Foto: ADAC

Koji su tehnološki nedostaci "keyless" sistema?

Stručnjaci već godinama upozoravaju, a njemački ADAC je to nedavno i potvrdio nizom efikasnih testova, na sigurnosne slabosti koje prate sisteme "bez ključa". Većina vozila opremljenih ovom tehnologijom je ranjivo na ovakav način krađe. Vozila koja koriste ultraširokopojasnu (UWB) tehnologiju, koja precizno mjeri udaljenost između ključa i vozila na osnovu vremena putovanja radio signala, ne reaguju na pokušaj proširenja signala.

Iako neki automobili koriste senzore pokreta u ključu koji deaktiviraju signal kad se ključ ne pomjera, stručnjaci smatraju da ova zaštita nije dovoljno sigurna jer krađa može biti moguća dok signal još uvijek "putuje".

Kako bi se smanjio rizik od krađe, vozačima se savjetuje nekoliko preventivnih mjera. Kad god imate priliku svoje vozilo parkirajte u garažama s bilo kakvom zaštitom ili nadzorom. Takođe, postavljanje fizičke zaštite na upravljačkom mehanizmu ili mjenjaču može značajno otežati, usporiti ili na kraju natjerati kradljivce da odustanu od krađe.

Instalacija alarmnih sistema takođe može poboljšati sigurnost. Ovi sistemi mogu biti naknadno ugrađeni i aktivirati se u slučaju pokušaja neovlaštenog ulaska, kao što je otvaranje vrata, razbijanje prozora ili pomicanje vozila s parkinga.

Foto: ADAC
Foto: ADAC

Koja bi trebala biti reakcija u slučaju krađe vozila s GPS-om?

GPS "tragači" mogu biti od koristi i pomoći u lociranju ukradenih automobila, ali važno je napomenuti da ometači mogu blokirati signal tih uređaja. Ovi uređaji šalju obavještenja vlasnicima ukoliko se vozilo pomakne, a mogu se povezati sa mobilnim aplikacijama za dodatnu kontrolu.

U slučaju krađe, važno je odmah obavijestiti policiju i staviti im na raspolaganje podatke o lokaciji vozila. Nikako ne bi trebalo pokušavati samostalno locirati i vratiti ukradeno vozilo, jer to može biti opasno za vlasnika i ometati rad policije.

Krađe automobila putem sistema "bez ključa" postaju sve češće, a vozači bi trebali biti svjesni sigurnosnih rizika i preduzeti odgovarajuće mjere zaštite. Ako već ne koristite niti jednu od navedenih zaštita za vozilo, ključevi vozila koja posjeduju hands-free ili keyless sistem trebali bi se čuvati u specijalizovanim torbama koje blokiraju radio signal i sprečavaju neovlašteni pristup.