Evropski aktivisti u borbi protiv uvoza ogromnih američkih kamioneta u Evropu
Broj uvezenih terenskih vozila odobrenih za EU ceste kroz proceduru namijenjenu ‘’nestandardnim’’ vozilima naglo je porastao, s 2.900 u 2019. na 6.800 u 2022. Jedan od tih, ogromni pick-up Dodge Ram koji je gotovo šest metara dug, dva metara visok i ima masu veću od 2.600 kg, činio je oko 60 posto uvoza. Ovog teškaša proizvodi Dodge, Fiatov brend u okviru grupacije Stellantis.
"EU treba zatvoriti regulatorni ‘’drive-thru’’ koji bi zaustavio uvoz veliki broj velikih američkih kamioneta, koji su rizični i opasni", rekla je Ceri Woolsgrove, viša službenica za politiku Evropske biciklističke federacije. Ogromna američka vozila posebno su smrtonosna na evropskim ulicama, upozorile su organizacije koje predstavljaju bicikliste, pješake, potrošače i gradove, grupa za sigurnost u saobraćaju, prenosi Politico.
S prednjim dijelom “često višim od visine 10-godišnje djece,” ova vozila imaju ograničenu vidljivost, teška su za manevrisanje, a dokazano je da ubijaju i ozbiljno ozljeđuju druge sudionike u saobraćaju alarmantno višom stopom od običnih automobila kada učestvuju u sudaru“, stajalo je u pismu.
Vozači pick-up vozila sigurni, pješaci i biciklisti nisu
Ranije ove godine, belgijski institut za sigurnost na cestama VIAS zaključio je da, dok je manja vjerovatnost da će se vozači kamioneta ozlijediti u sudaru, ljudi koje udare imaju daleko veći rizik od ozbiljnih i smrtonosnih ozljeda. Pješak ili biciklist kojeg udari kamionet ima 90 posto veću vjerovatnost da će biti ozbiljno ozlijeđen i gotovo 200 posto veću vjerovatnost da će umrijeti nego kad ih udari obični automobil, stoji u analizi instituta o podacima o nesrećama.
Grupe iz SAD-a došle su do sličnog zaključka: Studije Insurance Institute for Highway Safety sugerisale su da vozači većih vozila čine više štete kada udare pješaka. Nacionalna uprava za sigurnost u saobraćaju, procijenila je da je 42.795 ljudi poginulo na cestama u SAD-u 2022. U EU je 2021. zabilježeno 19.917 smrtnih slučajeva na cestama.
"Američki nadmoćni i predimenzionirani ‘’pikapovi’’ sada su ovdje u hiljadama primjeraka zahvaljujući rupi u zakonu, koja koči napore EU da naše ceste učini sigurnijima i čišćima", rekao je Antonio Avenoso, izvršni direktor grupe za sigurnost u cestovnom saobraćaju ETSC. "EU i njene zemlje članice trebaju raditi zajedno kako bi zatvorile ovu prazninu i osigurale da ova neželjena invazija ne potkopava naše ciljeve u pogledu sigurnosti na cestama i čistijeg okoliša", zaključio je Avenoso.
Rupa u propisima
Pravila o homologaciji EU-e određuju postupak utvrđivanja da vozilo zadovoljava sigurnosne i ekološke standarde, ali trgovci vozila koja nisu homologirana za prodaju na EU tržištu zaobilaze zakone na taj način što uvoze ova vozila kroz postupak za odobrenje pojedinačnog vozila. No, grupe koje su pokrenule ovu inicijativu su upozorile da standardi koje vozila moraju zadovoljiti kroz taj proces ne budu ispod EU normi. Stoga, ažuriranje koje Evropska komisija priprema moglo bi onemogućiti uvoz američkih teškaša.
Među sigurnosnim zahtjevima Unije za vozila s odobrenjem po EU standardima koji bi važili i pri uvozu pojedničanih vozila su: automatsko kočenje u nuždi, inteligentna pomoć pri brzini, pomoć pri kočenju, sistemi upozorenja na ometanje i usluge snimanja podataka o događajima, upozorava njihovo pismo.
Pojedinačno odobrenje vozila također omogućuje uvezenim vozilima izbjegavanje klimatskih zakona EU-a, budući da se njihove emisije ne ubrajaju u klimatske ciljeve proizvođača automobila, žalile su se organizacije. "EU zabranjuje uvoz stvari kao što je klorirana piletina, ali još uvijek drži otvorena ‘’zadnja’’ vrata za ogromne kamionete koji se ne pridržavaju evropskih standarda o sigurnosti i zagađenju", rekao je Nix iz T&E-a i dodao: "Političari moraju zatvoriti ove rupe u zakonu što prije kako bi spasili ljudske živote."