Evropski reli u Sarajevu: 1984. godine su slavni auti grupe B vozili uz Fiće i Stojadine
Reli je održan pod pokroviteljstvom Skupštine Grada Sarajeva i u organizaciji AMS-a Bosne i Hercegovine, kao i auto moto klubova AMK Akademac Beograd, AMK Željezničar Sarajevo i AMTD Sarajevo te uz ogromnu podršku Organizacionog komiteta Olimpijskih Igara.
Reli ukupne dužine 792 kilometra sa 42 brdsko brzinska ispita koji su se ponavljali u šest identičnih krugova i na kojem su nastupile 63 posade, održan je od 14. do 16. septembra u okolini Sarajeva i itinereru Trebević, Pale, Jahorina, Kozja Ćuprija, Kalovita Brda, Mošćanica, Gazin Han, Hreša, Bulozi, Čeljigovići, Bistrica…
Za ovaj izuzetno zahtjevan itinerer zaslužan je jugoslavenski reli as Dragan Mališa Vučković iz AMK Akademac Beograd, a sam reli bodovan je za Evropski reli šampionat koeficijent 2. (ERC European Rally Championship) u kojem su nastupile 23 posade iz devet zemalja i Šampionat Jugoslavije u kojem je nastupilo 40 posada.
Nakon verifikacije i tehničkog pregleda ispred sarajevskog hotela Holiday Inn, u petak 14. septembra 1984. godine tačno u 18:01 sati sa platoa Centra Skenderija u Sarajevu startovala je prva posada iz Austrije sa fabričkim Audi Quattro A2 grupe B12, Franz Wittmann Senior / Jörg Pattermann. Na kraju ove godine Franz Wittmann Senior postao je evropski reli prvak, a Audi Quattro jedan je od najznačajnijih reli automobila svih vremena. Minut kasnije startovala je posada iz Mađarske, Attila Ferjáncz / János Tandari, Renault 5 Turbo, zatim posada iz Austrije Georg Fischer / Ferdinand Hinterleitner, Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, posada iz Poljske Błażej Krupa / Piotr Mystkowski, Renault 11 Turbo, posada iz Belgije Robert Droogmans / Ronny Joosten, Porsche 911 SC RS, a zatim i jugoslavenska posada Branislav Küzmič / Rudi Šali, Renault 5 Turbo i drugi. Jedina ženska posada bila je jugoslavenska posada Romana Zrnec / Špela Kožar, Renault 5 Turbo iz kluba ARD Kompas Hertz Ljubljana.
Također, na ovom reliju nastupilo je šest posada iz Sarajeva: Fadil Kadić / Nedeljko Maričić, Porsche 911 SC, AMK Željezničar Sarajevo, Neven Vukasović / Dušan Ločki, Volkswagen Golf GTI, AMK Željezničar Sarajevo, Zakir Oković / Sead Sarić, Zastava GT 55, AMK Željezničar Sarajevo, Enes Cviko / Ramiz Bakija, Zastava 750, AMTD Sarajevo, Radomir Bojović / Sadik Koro, Zastava 750 AMTD Sarajevo i posada Želimir Osenk / Dragan Crnadak, Zastava 750, AMK Željezničar Sarajevo.
Prvo iznenađenje desilo se već na prvom brdsko brzinskom ispitu Trebević (Vraca - Bistrica) dugom 19,80 kilometara sa startom u 18:06 sati kada je posada iz Austrije Franz Wittmann Senior / Jörg Pattermann sa vremenom vožnje od 10:49 minuta postigla najbolje vrijeme i sa daleko naprednijim automobilom oborila i rekord staze koji je poput tajfuna i gotovo deset godina ranije postavio legendarni Sarajlija Sead Alihodžić sa Volkswagen Bubom 1303S. Bitno je napomenuti da je do tada ovaj nedodirljivi rekord staze, Sead Alihodžić postavio na istoj, ali za 1,2 kilometra dužoj stazi tokom noćnog relija Bratstvo Jedinstvo 1975. godine kada je praktično pomeo konkurenciju.
Cilj prvog dijela relija bio je drugog dana, 15. septembra ispred hotela Holiday Inn u vremenu od 3:38 do 5:38, a nakon sveukupnih iscrpljujućih vožnji, drugog dana relija poslije 20:21 sati na cilj platoa Centra Skenderija Sarajevo, stigla je 41 posada. Sa prednošću od 3:29 minuta od drugoplasiranog, najbolje plasirana posada u ukupnom poretku je posada Franz Wittmann Senior / Jörg Pattermann, Audi Quattro A2, zatim Robert Droogmans / Ronny Joosten, Porsche 911 SC RS i Attila Ferjáncz / János Tandari, Renault 5 Turbo sa zaostatkom iza prvoplasiranog od gotovo devet minuta. Najbolja jugoslavenska posada Branislav Küzmič / Rudi Šali, Renault 5 Turbo, plasirala se na peto mjesto Evropskog šampionata i prvo mjesto Šampionata Jugoslavije, a ženska posada Romana Zrnec / Špela Kožar, Renault 5 Turbo plasirala se na 23. mjesto ukupnog poretka i 9. mjesto Šampionata Jugoslavije. Zbog kaznenih poena radi popravke svog automobila, ova ženska posada nije se plasirala u Evropskom šampionatu, a u poretku klubova Šampionata Jugoslavije najuspješniji klub je Donit Olimpija Ljubljana ispred Kompas Hertz Ljubljana i Slovenija avto Ljubljana.
Zahtjevne vožnje na brdskom terenu prepunom krivina i uz ogroman broj gledalaca, primorale su na odustajanje čak 22 posade zbog kvarova na automobilima među kojima i pet posada iz Sarajeva.
Mada favorizirana sarajevska posada Fadil Kadić / Nedeljko Maričić, AMK Željezničar Sarajevo, kojoj je uspješnu vožnju na startu ispred Hotela Holiday Inn poželjela i djevojka iz Zenice, tadašnja Mis Jugoslavije Dinka Delić, odustala je nakon šestog brdsko brzinskog ispita Mali Glog (Vasin Han - Hreša), zbog kvara motora na svom Porscheu 911 SC. Ovaj kvar na zaista respektabilnom automobilu onemogućio im je i nastup na 27. Internationale ADAC Rally Tour d'Europe dugačkom 4500 kilometara i koji je održan od 12. do 21. oktobra 1984. godine sa startom i ciljem u Njemačkom gradu Einbeck, a osim kroz Njemačku vožen je kroz Čehoslovačku, Mađarsku, Rumuniju, Jugoslaviju i Austriju.
Također, prema pisanju jugoslavenske revije Automagazin iz tog vremena, nakon odlične vožnje na prvom brdsko brzinskom ispitu Trebević (Vraca - Bistrica), sarajevska posada Neven Vukasović / Dušan Ločki, AMK Željezničar Sarajevo, odustala je na 24. brzinskom ispitu zbog kvara na sistemu prenosa svog Volkswagen Golfa GTI.
Ipak, najprijatnije iznenađenje za Sarajlije, bila je posada iz Sarajeva sa automobilom Zastava 750, Želimir Osenk / Dragan Crnadak, AMK Željezničar Sarajevo, koja se plasirala na 3. mjesto u klasi A5 (A850), 32. mjesto u ukupnom poretku i ukupno 15. mjesto Šampionata Jugoslavije. Ujedno, ova posada bila je prva i jedina sarajevska posada koja je sa Zastavom 750 uspješno završila i ostvarila zavidan rezultat na ovako zahtjevnom reliju. Upravo snimci sa ovog relija, koje možete ovdje pogledati, ustupljeni su iz lične arhive Želimira Osenka sarajevskom auto klubu ArcRacing.
Svečano proglašenje pobjednika održano je 16. septembra u hotelu Holiday Inn sa početkom u 12 sati.
Pored veoma uspješne organizacije, ovaj evropski reli u Sarajevu mnogima je ostao u sjećanju po tada najboljim evropskim i jugoslovenskim vozačima i najbržim reli automobilima kao što su Audi Quattro A2, Porsche 911 SC RS, Renault 5 Turbo, Renault 11 Turbo, Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, Opel Manta GTE, Opel Kadett GTE, Opel Ascona B 2.0 SR, Toyota Starlet, Ford Escort RS 2000, SAAB 99 Turbo, Talbot Sunbeam Lotus… ali i po veoma brzim i za reli pripremljenim jugoslavenskim automobilima Zastava i tada istočno njemačkim automobilima Wartburg 353 i Trabant P601. Posada Roland Fink / Roland Weitz, Wartburg 353 iz Njemačke Demokratske Republike, zauzela je 9 mjesto u ukupnom poretku, a jugoslavenska posada Jakob Silvo Valant / Andrej Patarčić, Zastava GT 65 zauzela je 10 mjesto u ukupnom poretku i 2 mjesto Šampionata Jugoslavije iza jugoslavenske posade Branislav Küzmič / Rudi Šali, Renault 5 Turbo.