Ko je jamio, jamio: Samo 89 osoba na listi za subvenciju pri kupovini električnog ili hibridnog vozila
Samo 89 fizičkih lica, od čega tek njih sedam sa električnim vozilima, na listi su korisnika tzv. ''zelenog'' državnog bonusa. Ostalih 32 su pravni subjekti, a uglavnom su to bili uvoznici i trgovci automobilima, koji su takođe mogli aplicirati za bonus za najviše dva vozila. Iako je tek polovinom 2023. Vlada Federacije BiH, na prijedlog Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije, donijela odluke o usvajanju dva programa utroška sredstava utvrđenih u Budžetu FBiH za 2023. godinu, namijenjenih poticajima pri kupovini električnih automobila u ukupnom iznosu od 1.000.000 KM, ova sredstava su potrošena prije vremena, a novac se tek treba refundirati kupcima.
Kontaktirali smo Ministarstvo s upitom kada će se realizovati povrat sredstava kupcima, a oni su odgovorili sljedeće: '’Realizacija Programa poticaja pri kupovini električnih i hibridnih automobila za pojedince je u fazi potpisivanja Ugovora i davanja naloga Trezoru Federacije Bosne i Hercegovine da izvrši uplatu odobrenih sredstava na račun korisnika. Nakon što Vlada FBiH donese odluku o izboru korisnika po programu za privatna preduzeća i poduzetnike, Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije će zaključiti ugovore i dati nalog Trezoru FBiH za uplatu sredstava korisnicima i po tom Programu“.
Krajnji datum potpisivanja ugovora je 31.12.2023. godine.
Sredstva utrošena, novi kupci odlažu kupovinu
Namjena programa za dodjelu subvencija privatnim pravnim i fizičkim licima za kupovinu novih elektrifikovanih automobila u 2023. zahtijevala je određena pravila. Kao prvo, vozila su morala biti registrovana u FBiH u periodu 1.1. - 11.12.2023. godine ili do utroška sredstava. S obzirom da su fizička lica ‘’utrošila’’ predviđena sredstva sa 06.09.2023. time je Javni poziv za dodjelu poticaja pojedincima pri kupovini električnih i hibridnih vozila u 2023.godini zatvoren, kažu iz Ministarstva. To takođe govori da, svi koji su kupili vozilo poslije toga su praktično ostali praznih ruku. Čak saznajemo da određeni broj kupaca odustaje od kupovine odlažući istu za narednu godinu, u nadi da će isti program Vlada FBiH ponoviti i u 2024. S jedne strane, to znači da kupaca za ‘’zelene’’ automobile ima, ali da država mora povećati budžet kako bi zadovoljila potrebe evidentno većeg broja kupaca.
Vozila su takođe morala zadovoljiti određene tehničke uslove. Naime, taj kriterij su mogla zadovoljiti vozila isključivo na električni pogon sa emisijom CO2 od 0 g/km, zatim plug-in hibridna vozila koja uz motor sa unutrašnjim sagorijevanjem pokreće i električni pogon sa emisijom CO2 manjom od 50g/km ili na kraju klasični hibridi sa emisijom CO2 do maksimalno 130 grama po pređenom kilometru. Za fizička lica, shodno navedenoj specifikaciji, to je mogao biti isključivo putnički automobil (M1 oznaka u saobraćajnoj) do maksimalno devet sjedećih mjesta.
Kupci uglavnom kupovali Toyote i vozila iz Volkswagen Grupe
Ono što se može vidjeti na listama korisnika subvencija, kupci su mahom kupovali Toyotine hibride, a to je bilo i očekivano, s obzirom na popularnost pionira ovog tipa pogona, ali i opštepriznate pouzdanosti japanskog proizvođača. Damir Višošević, direktor kompanije Toyota BH se kratko osvrnuo na takav ishod.
‘’U našoj ovogodišnjoj rekordnoj prodaji, gdje ćemo isporučiti oko 1.100 automobila, skoro 30% su hibridi. Istina je da idemo u smjeru potpune elektrifikacije i da možemo ponuditi i druge tehnologije poput automobila na gorive ćelije, ali naš fokus trenutno su hibridi.’’
S druge strane, Porsche BH kao najveći bh. importer pod čijim krovom je šest brandova, takođe je ostvario odličnu prodaju i ove godine na bh. tržištu, a veći dio od ukupne prodaje elektrifikovanih modela su bila čisto baterijska vozila, a manje hibridi.
‘’Do kraja 2023. godine očekujemo realizaciju oko 4.600 novih automobila. Od tog broja 58 vozila su električna vozila, dok je 5 vozila HEV/PHEV’’, izjavio je Haris Muratović, brand manager za Moon Power.
Muratović je na pitanje: ‘’Kako njihovi kupci prihvataju elektrifikaciju, koje prednosti vide u ovim vozilima i na čemu će se temeljiti buduća prodaja u BiH’’, odgovorio:
‘’Prednosti su prevashodno znatne uštede prilikom eksploatacije ovih vozila tokom vožnje, gdje u prosjeku imamo potrošnju 2,5 KM / 100 km, što je 10 puta manje od potrošnje na dizelskim / benzinskim motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem. Uštede su velike i u troškovima servisiranja, koje se kreću i do 70% manje od vozila sa unutrašnjim sagorijevanjem. Dodatno smo imali benefite kroz subvenciju za električna i hibridna vozila od Vlade FBiH, što je uveliko pogodovalo rastu potražnje za ovom vrstom vozila. Velike kompanije, a posebno internacionalne su strateški opredijeljene ka smanjenju zagađenja i već u vlastitom voznom parku planiraju zamjenu vozila na ekološki prihvatljive. Imamo slučajeve gdje smo neka vozila prodali Taxi udruženjima, koji su veoma zadovoljni električnim vozilima, kroz pouzdanost, uštede i smanjenje zagađenja, ali i buke koja dolazi iz transporta. Ono što bi dodatno poboljšalo potražnju za ovom vrstom vozila, jeste kvalitetnija infrastruktura električnih punionica, na čemu naša kompanija predano radi već nekoliko godina sa brendom MOON charging.’’
Minimalno 5.000, maksimalno 10.000 KM
Ove godine budžet je bio podijeljen na dva jednaka dijela po 500.000 KM između fizičkih i pravnih lica. Programima Vlade FBiH bila je propisana visina iznosa koji se dodjeljuje kao finansijski poticaj, i to 10.000 KM za električna vozila, 7.000 KM za plug-in hibridna vozila, te 5.000 KM za hibridna vozila (full hybrid). Finansijska sredstva privatnim preduzećima i poduzetnicima dodjeljivala su se za kupovinu najviše dva vozila, a pojedincima (fizičkim licima) za kupovinu, odnosno registraciju jednog vozila. Takođe, subvencija je vrijedila isključivo za kupljeno novo vozilo, a ista nije uključivala Mild Hybridna vozila.
Gledajući strukturu odabranih vozila za subvenciju kod fizičkih lica, tek njih sedam je odabralo čisto električno vozilo (EV), 16 lica je odabralo hybrid s mogućnošću punjenja preko punjača (PHEV), a najviše je bilo onih koji su odabrali klasični hybrid (HEV) – njih 73. Shodno odabiru i visini subvencije, fizička lica od Ministarstva potražuju 498.000 KM.
Duga lista dokumenata i obaveza za korisnike
Prema pravilniku Ministarstva kada su fizička lica u pitanju, korisnik subvencije je mogao biti pojedinac (fizičko lice), državljanin BiH, sa prebivalištem u Federaciji BiH i s navršenih 18 godina života, koji podnese zahtjev, dostavi dokumentaciju i ispunjava uslove u skladu sa javnim pozivom, te da u trenutku podnošenja zahtjeva postoje raspoloživa sredstva predvidena budžetom.
Kako smo navikli na ogromnu administraciju u našoj zemlji, za fizička lica je postavljena duža lista obaveza na temu povrata sredstava. Koji je bio postupak apliciranja i koju dokumentaciju je bilo neophodno dostaviti:
- Zahtjev za dodjelu subvencije
- Kopija lične karte i original CIPS potvrda podnosioca, ne starija od 3 mjeseca
- Ugovor ili faktura o kupoprodaii motornog vozila sa tehničkim karakteristikama iz kojih je jasno vidljiva kategorija, proizvođač, tip, model, vrsta goriva, izvor snage i emisija CO2 (ovjerena kopija)
- Dokaz o izvršenom tehničkom pregledu vozila (ovjerena kopija)
- Potvrda o registraciji (saobraćajna dozvola) na ime podnosioca zahtjeva za vozilo, izdato od strane nadležnog Federalnog MUP-a za 2023. godinu - prva registracija (ovjerena kopija)
- lzjavu, potpisanu od strane podnosioca zahtjeva, kojom se pojedinac obavezuje da će vozilo za koje je dobio subvenciju zadržati u vlasništvu najmanje dvije godine.
- lzjavu, potpisanu od strane podnosioca zahtjeva, kojom izjavljuje da nije ostvario pravo na poticaj za vozilo u 2022. i 2023. godini.
Fizičko lice mora zadržati vozilo u vlasništvu bar dvije godine
S obzirom na to da su fizička lica uslovljena minimalnim korištenjem vozila na dvije godine, vlasnici vozila ne završavaju proceduru podnošenjem zahtjeva. Naime, kako bi ispoštovao pravilnik o iskorištenim sredstvima, korisnik Ministarstvu treba dostaviti ovjerenu kopiju potvrde o registraciji vozila, za koje je dodijeljena subvencija, za 2024. i 2025. godinu.
Zanimljivo je da, fizičkim licima - korisnicima finansijskog leasinga, nije dozvoljeno aplicirati za subvenciju, upravo zbog pravilnika o obaveznoj dužini korištenja vozila. S tim u vezi, na cesti se nalazi određeni broj električnih vozila kupljenih u ovoj godini, koja pripadaju pravnim subjektima, a kojih nema na spisku korisnika subvencije.To znači da su takva vozila vrlo vjerovatno kupljena na leasing i da ne mogu koristiti namijenjena sredstva iz gore navedenih propisa.