GTI kao inspiracija
133

Slavimo 50 godina Golfa: Auto koji je obilježio karijeru i život sarajevskog automobiliste

E. Z.
Neven Vukasović
Golf slavi 50. rođendan. Sa više od 37 miliona prodatih primjeraka, Volkswagen Golf je jedan od najuspješnijih automobila na svijetu, a mi smo uz podsjećanje na sve generacije ovog popularnog automobila razgovarali sa jednim od najtrofejnijih automobilista Bosne i Hercegovine koji je bio i ostao zaljubljenik u Golf GTI.

Prije tačno 50 godina, Volkswagen je započeo serijsku proizvodnju Golfa u Wolfsburgu. Tog dana u martu niko nije znao da će ovaj kompaktni automobil – nasljednik legendarne Bube – postati najuspješniji Volkswagen i najprodavaniji evropski automobil svih vremena.

Oslikavao je duh vremena, dao ime svojoj klasi automobila i pratio generacije ljudi širom svijeta. Do danas je više od 37 miliona primjeraka prodano nakon prvog serijskog Golfa iz 1974. godine. Čisto u matematičkom smislu, to znači da se preko 2.000 ljudi širom svijeta odlučilo za kupovinu novog Golfa svakog dana u posljednjih 50 godina. Volkswagen ove godine slavi rođendan Golfa ali ujedno i početak budućnosti ovog svjetskog bestselera.

Kako je Golf GTI obilježio jednu veliku sportsku karijeru

Autosport u Bosni i Hercegovini ima dugu tradiciju, a kroz brojne generacije automobilista ističe se nekoliko slavnih imena koja su i danas priznata daleko van granica BiH. Jedno od tih imena je i Neven Vukasović, višestruki šampion Bosne i Hercegovine na brdskim stazama, a koji je karijeru uspješno počeo još u vrijeme Jugoslavije.

Neven Vukasović
Neven Vukasović

Posebno nam je zanimljivo da je nakon ranih početaka Vukasović karijeru nastavio u Volkswagen Golfu GTI prve generacije, a sada, 50 godina kasnije, zatekli smo ga opet za volanom Golfa GTI, ovaj put osme generacije.

Neven Vukasović je jedno od najvećih imena autosporta u BiH, a to može potvrditi i soba prepuna trofeja, među kojima se najviše ističe onih osam za šampionsku titulu u klasi u Šampionatu BiH na brdskim stazama, kao i tri prestižna priznanja "zlatna kaciga, te četiri puta prvi u generalnom poretku BIH Šampionata na brdskim stazama, tri puta prvi u auto slalomu/reli 2 kategorije i jedanput prvi u klasi u Šampionatu BiH na trkama ubrzanja. Bio je prvak Jugoslavije na brdskim stazama 1990. godine, drugoplasirani 1981. godine, dok je 1980. i 1991. godine bio treći u Jugoslaviji na brdskim stazama.

Uz brojne pehare za pobjede u generalnom plasmanu najveći žal ostaje za peharima i fotografijama iz prijeratnog perioda koje je osvojio za šampiona BiH u reliju i na brdskim stazama, a koji su baš kao i fotografije sa tih takmičenja nestali u plamenu.

Stoga za naše podsjećanje na Nevenov prvi Golf GTI imamo tek jednu fotografiju, a riječ je o prvoj generaciji Golfa kojeg je 1983. godine kupio sa namjerom da ima ugodan i brz "kućni" auto. Ipak, nije dugo trebalo da se crni GTI naže na startu brdske trke Jahorina još te godine, a nakon toga i na brdskoj trci Pohorje u Sloveniji. Tu je bilo jasno da se rodila ljubav, pa je već iduće godine Vukasović zamjenio svoj "kućni" GTI za pravi takmičarski Golf GTI tadašnje specifikacije za Grupu 1, a koji je bio pripremljen u ABT-u, te je uz dorade imao 128 KS, Bilstein amortizere i blokadu diferencijala.

Već te 1984. godine Vukasović je sa tim Golfom nastupio na brdskoj trci Lovćen, a nakon odličnog trećeg mjesta taj isti auto je preuzeo ulogu "kućnog" auta sa kojim je odvezao porodicu na more. Ipak, Yu Rally koji se te godine vozio u Sarajevu je prekinuo taj odmor, a Golf je opet preuzeo ulogu trkaćeg auta. Na vrlo teškom reliju Vukasović je uspijevao biti visoko u plasmanu, ne tako daleko iza Franza Wittmanna u Audiju Quattro A2 i Roberta Droogmansa u Porscheu 911, i odmah iza Branislava Kuzmiča u Renaultu 5 Turbo. Ipak, teški makadamski dijelovi brzinskih ispita oštetili su Nevenov Golf pa je uprkos sjajnoj vožnji ostao bez plasmana na tom reliju.

Start Yu Rally 1984. - Skenderija
Start Yu Rally 1984. - Skenderija

Nakon nekoliko popravki i nastupa sa svojim drugim Golfom, došlo je vrijeme za drugu generaciju Golfa GTI koji je sada donio i 16-ventilsku tehnologiju. Nedugo nakon što ga je prvi put vidio i isprobao kod prijatelja otišao je po svoj primjerak u Njemačku 1987. godine. Taj Golf je ipak kratko ostao u njegovom posjedu, pa je uskoro otišao po drugi primjerak, a dovoz tog automobila iz Njemačke u Sarajevu po mećavi opisuje kao najveću avanturu svog života, iako ih je imao mnogo na trkama.

I ovaj put je odluka bila da je GTI "kućni" auto i da se polako povlači iz takmičenja, ali to nije dugo trajalo, pa se i ovaj Golf ubrzo našao na startu brdske trke Igman. Još jedan sjajan rezultat, a nakon toga sa svojom suprugom u istom automobilu putuje u Monte Carlo da gledaju slavni Rally. Ono što je trebao biti ugodan put pretvara se u gorko iskustvo kada su ujutro u Monte Carlu shvatili da im je Golf ukraden. Iako im je nakon mjesec dana vraćen u posjed vrlo brzo ga prodaje.

Nakon Golfa slijedi kratki prelaz na Passat, ali i ratne godine koje prekidaju ovaj niz. Ipak, nedugo nakon kraja rata Vukasović nastavlja druženje sa Golfom, ali i pristupom korištenja. Plavi Golf treće generacije, doduše, ovaj put u TDI verziji zbog ograničenog izbora u postratnim godinama, opet se vrlo brzo našao na startu trke, tačnije slaloma, kojim je oživljen autosport u BiH.

Svoju trkaću karijeru Neven je nakon toga nastavio sa drugim automobilima, ali Golf GTI je ostao dio njegovog života, pa je i nakon kraja aktivne karijere crveni GTI sedme generacije bio čest prizor bilo gdje gdje se vozila neka brdska trka ili rally. Tako je 2015. godine kao predvozač nastupio i na Rally Jahorina sa svojim crvenim GTI-ijem i suprugom kao suvozačicom.

Nekada nakon tog perioda Vukasović dobija i najvažniju životnu ulogu, pa su uz suprugu Gordanu česte putnice u GTI-ju postale i njegove unuke. Jasno nakon sedme generacije logičan izbor je bio Golf GTI osme generacije, a u razgovoru nam otkriva da je Golf jednako dobar, ugodan i brz auto za svaki dan sada u osmom izdanju jednako kao što je to bio i u prvoj generaciji. Zanimljivo, iako je pripadnik stare škole Vukasović ne zamjera pretjerano digitalizaciji kokpita, dok jedino ne može oprostiti činjenicu da "osmicu" nije mogao dobiti u prepoznatljivoj crvenoj boji.

Nevenova životna i sportska priča možda najbolje oslikava kako je se jedan automobil može protkati kroz cijeli nečiji život i karijeru, te zaista nije ni čudo da ima tolike obožavatelje nakon osam generacija i 37 miliona prodanih primjeraka

Kako je od okrugle Bube došao uglasti Golf

Prvi novi Golf modeli mogli su se vidjeti u prodajnim salonima u julu 1974. godine. Tamo gdje su Buba, a samim tim i motori postavljeni pozadi, dominirali tržištem dugi niz decenija, sada je konačno počela nova era - motor je sada naprijed i poprečno montiran. Volkswagen je ovu tranziciju već započeo nedugo prije sa Sciroccom i Passatom.

Kao nasljednik legendarne Bube koja je proizvedena više od 21,5 miliona puta, Golf koji su razvili Giorgio Giugiaro i Volkswagen Design morao je opravdati visoka očekivanja kako bi nastavio priču o uspjehu najuspješnijeg automobila svih vremena do tada. VEć u startu nije bilo dileme i kupci su bili toliko impresionirani modernim konceptom pogona, modernim interijerom i novim dizajnom da je Golf već dosegao cifru od milion proizvedenih primjeraka do oktobra 1976. godine.

Do danas je samo u Wolfsburgu proizvedeno više od 20 miliona Golfova, dok je 17 miliona Golfova proizvedeno izvan Wolfsburga, u drugim njemačkim fabrikama, kao i u Belgiji, Brazilu, Kini, Maleziji, Meksiku, Slovačkoj i Južnoj Africi, ali i u Bosni i Hercegovini gdje su iz TAS-a izlazili Golfovi prve i druge generacije, pa čak i mali broj Golfova treće generacije.

  • Golf I - Kao i sve naredne generacije Golfa, i prva generacija je bila odraz najsavremenijeg tehničkog stanja i trenutnih automobilskih trendova. I to nije važilo samo za genijalnu upotrebu prostora za to vrijeme i pogon na prednje točkove vozila. Sa prvim Golfom GTI (1976), Volkswagen je započeo dinamičan razvoj kompaktne klase. Golf D (1976) i kasniji Golf GTD (1982) osigurali su proboj dizela u kompaktnom segmentu. Godine 1979.

Ukupno 6,9 miliona jedinica prve generacije Golfa, uključujući sve derivate, prodato je na svim kontinentima do 1983. godine – Golf I se tako pokazao kao dostojan nasljednik Bube.

  • Golf II – prekretnica. Današnji glavni dizajner Volkswagena, Andreas Mindt, sažima najvažniji trenutak u historiji Golfa: "Bio je to prelazak sa Golfa I na Golf II. Tadašnji glavni dizajner Volkswagena Herbert Schäfer je sve uradio upravo tamo. Modernizirao je drugi Golf, ali je zadržao DNK prve generacije. Ovaj most je izuzetno važan za historiju Golfa. Golf je uvijek ostao daljnji razvoj ovog originalnog modela.

To je posebna stvar kod Golfa, a zasluge za to pripadaju Herbertu Schäferu. Tehnologije poput kontrolisanog katalizatora, ABS-a i pogona na sve točkove debitovale su u Golfu II. U periodu od 1983. do 1991. godine proizvedeno je ukupno 6,3 miliona Golfa druge generacije.

  • Golf III – Sigurnost na prvom mjestu. Od avgusta 1991. Volkswagen je započeo novu eru sigurnosti sa Golfom III. Ovo je bio prvi model u proizvodnoj liniji dostupan sa prednjim zračnim jastucima od 1992. godine, a veliki napredak u oblasti dizajna karoserije je također doveo do značajnih poboljšanja njegovih karakteristika pri sudaru. Brojne druge prekretnice u liniji proizvoda povezane su s Golfom III, koji je do 1997. godine proizveden 4,8 miliona puta: na primjer, prvi šestocilindrični motor (VR6), tempomat i prvi bočni zračni jastuci. Po prvi put, ovaj Golf je bio dostupan i kao karavan.
  • Golf IV – Četvrta generacija predstavljena 1997. godine premostila je jaz u odnosu na Golf I iz 1974. svojim jasnim karakteristikama i upečatljivim dizajnom C-stuba krova. Sa Golfom IV, Volkswagen je postigao novi standard kvaliteta unutar segmenta. Paralelno sa tim, debi ESP-a dao je dodatni doprinos da sigurnost bude dostupna masama. Volkswagen je 2002. godine predstavio i najsportskiji Golf do sada na bazi četvrte generacije: R32 sa maksimalnom brzinom od 250 km/h. Godine 2003. ovo je bio prvi Volkswagen koji je dobio DSG mjenjač. Golf IV je zamijenjen iste godine nakon 4,9 miliona proizvedenih jedinica.
  • Golf V – Ukinuta ograničenja klase. Sa svojom izvanrednom udobnošću, peti Golf – koji je lansiran 2003. godine – bio je miljama ispred mnogih konkurenata u klasi. Isto je važilo i za kvalitet. Vrijednost koja je naglasila stabilnost laserski zavarenog tijela je povećanje torzijske krutosti od 35 posto. Po prvi put je bilo i do osam zaštitnih zračnih jastuka. Osim toga, Golf V, koji je do 2008. godine proizveden 3,4 miliona puta, impresionirao je novim zadnjim multilink ovjesom, bixenon svjetlima i prvim 7-brzinskim DSG-om.
  • Golf VI – Kompaktna klasa visoke tehnologije. Do kraja jula 2012. godine, dodatnih 3,6 miliona Golfova proizvedeno je za samo četiri godine na bazi šeste generacije koja je predstavljena 2008. I sigurnost je ponovo napravila veliki korak naprijed: ponovo laserski zavarena karoserija je tako čvrsta da je postigao maksimalnih pet zvjezdica na Euro NCAP crash testu. Nove tehnologije kao što su Light Assist (napredna kontrola dugih svjetala), Park Assist, Hill Start Assist i adaptivna kontrola šasije (DCC) učinile su 2009. 'Svjetski automobil godine' jednim od najnaprednijih kompaktnih automobila svog vremena.
  • Golf VII – Manja težina, manja potrošnja. U septembru 2012. Volkswagen je proslavio svjetsku premijeru sedmog Golfa. Njegova težina je smanjena do 100 kg u odnosu na prethodnika, što je značilo da je i potrošnja goriva smanjena do 23 posto. Nove tehnologije kao što su sistem automatskog kočenja nakon sudara, adaptivni tempomat i front Assist, uključujući City sistem kočenja u nuždi, zaokružile su asortiman sistema pomoći. Volkswagen je 2014. godine postavio svoj kurs za eru električne mobilnosti sa novim e-Golfom. Ukupno je proizvedeno 6,3 miliona Golf-a VII do 2019. godine.
  • Golf VIII – Progresivna moderna era. Volkswagen je predstavio Golf VIII u oktobru 2019. Sa svojim novim blagim i plug-in hibridnim pogonima, elektrificirao je kompaktnu klasu. I kao jedan od prvih kompaktnih automobila, omogućio je potpomognutu vožnju uz pomoć Travel Assist-a. Čak i osnovna verzija danas ima funkcije kao što su Lane Assist, Front Assist, LED prednja svjetla, LED zadnja svjetla i automatski klima uređaj u vozilu kao standard. U kombinaciji sa opcionom prilagodljivom kontrolom šasije DCC i upravljačem dinamike vozila, Golf VIII također postiže sjajan spoj između udobnosti i dinamike u ovoj klasi. Do sada je prodato više od milion primjeraka.

GTI - ime jednako slavno kao i Golf

Prije nego su točkovi prvog Golfa i dotakli asfalt dvojica kolega iz Volkswagena - Anton Konrad, šef Volkswagenovog ureda za štampu, i Alfons Löwenberg, testnog inženjera - smislili su radikalniji koncept i nazvali ga 'Sport Golf '.

Konrad je prvobitno iznio ideju u dopisu kolegama još u martu 1973. Ali u to vrijeme Volkswagen je već imao pune ruke posla s povlačenjem Bube , a s Golfom koji je još uvijek bio u toku, nije bilo dovoljno apetita za tu ideju.

Ipak, u jesen 1974. Konrad je pozvao malu grupu da se sastane u njegovoj kući u Wolfsburgu na pivo i sendviče – i da planiraju stvaranje Golfa koji bi spojio praktičnost i pristupačnost cestovnog automobila sa stavom i performansama trkaćeg automobila.

Njihova tajna grupa brzo se proširila na osam. Među članovima su bili Hermann Hablitzel, tehnolog koji je vjerovatno znao više o Golfu Mk 1 nego bilo ko drugi u Volkswagenu, i Herbert Schuster, stručnjak za ovjes koji je bio poznat po finom podešavanju postavke doslovno po onome što je osjećao na vozačkom mjestu.

Jürgen Adler je donio stručno znanje o unutrašnjosti i bio je odgovoran za poboljšanje krutosti šasije Sport Golfa, dok je legendarni EA827 motor inženjera Franza Hauka bio zadužen za snagu. Gunter Kühl, koji je radio u uredu za štampu s Konradom, pronašao je sportska takmičenja događaje na kojima bi se prototip Sport Golf mogao takmičiti.

I konačno, tu je bio Horst-Dieter Schwittlinsky, marketinški stručnjak koji je sproveo istraživanje kupaca i, što je najvažnije, smislio mnogo bolje ime za automobil, imenujući ga "Golf Grand Tourer Injection" ili skraćeno "Golf GTI".

Od tada do danas sve je manje više poznato, pa je od prve do osme generacije Golf bio i ostao jedan od najpožejnijih "hot-hatch" automobila, koji je ostao dosljedan izvornom konceptu. Baš kao i prvi Golf GTI tako i osma generacija sportskog Golfa nudi sjajnu svakodnevnu upotrebljivost i udobnost uz decentan sportski stil i uzbudljive performanse.