Bude se duhovi prošlosti
15

Da li su kompakti prošlost: Ko je kriv za sunovrat "Golf klase" u Evropi u zadnjih 10 godina?

A. M.
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Još prije 10 godina analitičari su upozoravili da je tada u Evropi najpopularnija - kompaktna ili tzv. Golf klasa - doživjela vrhunac i da je čeka pad slave, jer su se kupci počeli okretati alternativama, a brendovi ludovati s cijenama. Nisu pogriješili, pad za 10 godina je brutalan, a krivci su svi pomalo.

Nekad su na cestama dominirali Golfovi, Astre, Focusi, a danas u to njihovi "odignuti" derivati ili oni nastali na segmentu ispod. Pad popularnosti Golf klase je brutalan, jer su kupci izgubili motivaciju da voze nekad omiljene kompakte.

Poredeći 2014. i 2024. godinu, brojke su poražavajuće. Šta se desilo s ovim segmentom u zadnjih 10 godina, da je prodaja Golfa više nego dvostruko, a Focusa i Astre skoro trostruko manja? Nekoliko ključnih razloga je dovelo do toga.

Odgovor dobrim dijelom leži u činjenici da su mali i kompaktni SUV-ovi u opštoj pomami za odignutim vozilima preoteli kupce popularnih kompakata. Dakle, ono na šta su analitičari upozoravali prije 10 godina se obistinilo. Ali pošto riba od glave smrdi, mnogi krivce vide u proizvođačima, koji su visokim cijenama otjerali kupce.

Ne samo to, ne zaboravimo da su u međuvremenu sa scene potpuno istisnuti Fiat Bravo, Alfa Romeo Giulietta, Lancia Delta, Nissan Pulsar, Mitsubishi Lancer, Chevrolet Cruze, pa i Citroen C4 koji se iz kompakta transformisao u crossover. Ali tu nije kraj, egzodus se nastavio. Naime, Renault je relativno friško maknuo Megane, a Ford će uskoro penzionisati Focus.

Golf je Golf i jedini na visini zadatka

Iako su brojke u dramatičnom padu, jedna činjenica je nepobitna – Golf je sve vrijeme ostao na vrhu kompaktne klase. Njemačka ikona je lani treću godinu zaredom izgubila tron, ali ipak Golf je ostao najprodavaniji Volkswagen model i najtraženiji kompakt u Evropi – jedini s više od 200.000 prodatih primjeraka. No, ni blizu nekad redovnih pola miliona isporuka godišnje.

Upoređujući podatke iz 2014. i 2024. možemo vidjeti da je prodaja kod Golfa više nego dvostruko manja. Volkswagen je uspješno uigrao duo T-Roc i Tiguan, koji su preoteli ogroman broj kupaca Golfu, a dio njih je odabrao T-Cross ili Taigo, pa je kultni kompakt nekako "došepao" do trećeg mjesta u Evropi iza Sandera i Clija.

Situacija je već godinama pesimistična i za Focus, kao i za Astru, čija prodaja je tri puta manja nego prije 10 godina, iako su brojke bile manje. Astra je 2005. i 2006. godine bila jedan od rijetkih automobila koji su nadmašili Golf u Evropi, dok se Focus uvijek držao visoko. S jedne strane, Opel je neprepoznatljiv otkako je postao dio Stellantisa, a šefovi Forda su potopili skoro sve tradicionalne modele, a ove godine će i Focus. Takođe, u Opelu žive od prodaje Corse i Mokke, dok u Fordu preživljavaju zahvaljujući Pumi i Kugi. Na kompakte niko više i ne računa, oni su najbolje od sebe očito dali.

Najveći gubitnik je Megane, a dobitnik Corolla

Seat je te fantastične 2014. godine isporučio skoro četiri puta više Leona nego lani, pa prošlogodišnja brojka od 42.630 prodatih primjeraka zaista djeluje skromno. Brojke se mogu kompenzirati ako uključimo Seatov luksuzni brend Cupra, jer je Leon pod ovom bronzanom značkom prodat u više od 56.000 primjeraka. Ali kad u tabeli prodaje skenirate Formentor, kojih je prodato u više od 95.000 jedinica shvatite koliko su klasični kompakti postali izgubljeni.

Najveći pad je doživio Megane. Kao prvo, njegova sudbina je na proljeće prošle godine postala fatalna kada ga je Renault otpisao, a kao drugo fokus je prebačen na električni Megane E-Tech, koji je nadoknadio brojke, ali ni blizu nekadašnjih. Megane je tradicionalno kroz generacije prodavan u milionima primjeraka, što evolutivni baterijski model neće nikada moći ponoviti.

Ako uz Golf postoje pobjednici, to su Octavia i Corolla. Škodin hatchback je izgubio tek 10 posto tržišta, dok je Toyotin maratonac nadmašio svoj stari rezultat i jedini ima povećanje prodaje.

Kompakti su prošlost

Podvučemo li crtu evidentno je da će kompakti i dalje nestajati sa scene, a oni koji ostaju će padati i više od ovoga. SUV-ovi su postali toliko dominantni da će kupci pored njih teško promijeniti svoje preferencije.

Došlo je neko novo vrijeme u kojem sve manje mjesta ima za tradicionalne segmente, a većim dijelom za to su krivi trendovi i tranzicija na elektromobilnost. Iako će ova dva faktora vjerovatno sahraniti Golf klasu, krivce treba tražiti i među proizvođačima koji su toliko podigli cijene da su kupcima draži SUV-ovi koji često po približnoj cijeni nude psihološku sigurnost, robusnost i bolji status u društvu. Malo poređenje cijena Golfa (28.330 eura) i T-Roca (27.850 eura) u Njemačkoj, dva mehanički jednaka modela samo potvrđuju tezu da su kompakti nažalost prošlost.