Rumunski proizvođač automobila Dacia dugo je u relaciji sa francuskom državnom kompanijom Renault. Na početku se sve svodilo na licencno sklapanje pojedinih Renault modela koji su u tadašnjoj Rumuniji spadali među bolje automobile. Kada je "željezna zavjesa" konačno podignuta, u Renaultu su odlučili da Daciju u potpunosti stave pod svoje okrilje, posluživši se provjerenim receptom s kojim je VW izvukao Škodu iz zaostavštine socijalističke priče. Dacije od tada polako hvataju priključak s modernim evropskim automobilima i često se opravdano svrstavaju u "best buy" kategoriju. U kombinaciju malo kasnije ulazi i Nissan kojeg ovdje, saznat ćete ubrzo, ne spominjemo tek onako.
Uz činjenicu da je Dacia od početka "braka" s Renaultom na sebe preuzela produkciju cjenovno pristupačnih automobila koji su ispod karoserija krili francuske "vitalne organe", nakon Solenze, Logana i Sandera sa natprosječnim rastojanjem poda od podloge (jer na glavnim tržištima koje je Renault prepustio Daciji nema mnogo kvalitetnih cesta), bilo je pitanje vremena kada će iz rumunskih pogona stići terenski automobil koji će, uz klirens, ponuditi i pogon preko obje osovine.
Duster je publici predstavljen na Sajmu automobila u Ženevi prije šest6 godina. Od tada do danas, (jer brojevi ne lažu) osvojio je simpatije mnogih fizičkih i pravnih lica, a prvo podmlađivanje desilo se prije nešto više od godinu dana. Narednog podmlađivanja neće biti, jer se naredne godine očekuje predstavljanje Dustera druge generacije.
Sviđa nam se: prostranost, motor, pogon, omjer uloženo/dobijeno...
Nije Duster od onih automobila za kojima se okreće na ulici, niti je dizajniran po aktuelnim automobilskim trendovima, što se nekako najbolje vidi pogledate li ga ravno s boka, ali to mu uz drugačija kućišta svjetala, novu masku hladnjaka, redizajniran prednji odbojnik, naglašeno proširene blatobrane i nekoliko zgodnih opcionih karoserijskih detalja neće smetati da se (čak i kada je prekriven debelim slojem blata) pojavi bilo gdje. Dovoljno je skladan i niko ga neće gledati "s visine". Kad smo već kod blata, nakon igranja u njemu treba pripaziti na ručke za otvaranje vrata, jer bi moglo biti prljavih prstiju.
Dusterova "Faza II" više se vidi i osjeti iza otvorenih vrata u prostranoj putničkoj kabini koju nadopunjuje zahvalno velik prtljažnik. Za današnje pojmove sjedišta su poprilično mekana, ali su istovremeno i prilično udobna, barem dok se s Dusterom ne krene u brže vijuganje. Tada ne mogu pružiti dovoljno bočnog oslonca.
Ne sviđa nam se: završna obrada, tvrda plastika, nivo zvučne izolacije.
Jasno nam je da u cijenu ovog višenamjenskog automobila ne mogu ući posebno kvalitetni materijali za oblaganje unutrašnjosti, računali smo na tvrdu plastiku, možda ne baš svuda, ali nam nije jasno kako će Dacia (Renault) napraviti uštedu ako šarafe kojima su pričvršćeni pojedini dijelovi u unutrašnjosti ne pokrije najobičnijim plastičnim čepovima.
"Nije loše, ali vidi se da je ovo automobil koji dolazi iz Istočne Evrope“, rekla je za unutrašnjost gospođa koju automobili, eto, uopšte ne zanimaju. Uz tastere za pokretanje prozora koji su sada tamo gdje trebaju da budu i drugačiju centralnu konzolu sve je, ipak, bolje od onoga što se unutra nudilo uz Duster prije "zatezanja bora".
Od modernih novotarija u okruženju tamnih tonova tu je (opcioni) multimedijalni sistem s kojim se upravlja preko displeja osjetljivog na dodir. Za optimalnu ergonomiju čini se da bi display trebao biti smješten malo više, čime bi se podigli i plastični točkići s kojima se upravlja provjetravanjem i grijanjem kabine u kojoj smo na grubim podlogama, tu i tamo, čuli škriputanje pojedinih plastičnih dijelova.
Tišinu u putničkom prostoru narušava i zvuk koji stiže od motora i transmisije. Tu je i šum koji proizvodi opstrujavanje zraka oko karoserije. Sve zajedno nije strašno, ali moglo bi biti i bolje. Ne znamo koliko bi kvalitetnija zvučna izolacija utjecala na konačnu cijenu Dustera, ali smo uvjereni da bi većina kupaca pristala da je plati.
Uz naše stalno uvjeravanje okoline da ovakve automobile (s klirensom i odličnim prilaznim i odlaznim uglovima ispred osovina) ne treba kupovati bez pogona preko obje osovine, testni Duster koji u kombinaciji ima odličan motor i (priključivi) pogon na zadnju osovinu idealna je formula za zabavu... bilo kada, bilo kuda.
Renaultov dobro poznati 1,5-litarski turbodizelski motor odlično se snalazi u okruženju Dustera. Malo snažniji i s malo više obrtnog momenta u odnosu na verziju prije redizajna, motor je i dalje najbolji dio cijelog paketa. Istina, ne znamo kako su u Daciji došli do rezultata o potrošnji goriva koje objavljuju u svojim zvaničnim specifikacijama i na internetskim stranicama, jer u stvarnom okruženju Duster u prosjeku ipak troši više, čak i kada smo skinuli poprečne nosače za skije koje smo na krovu vozili neko vrijeme. Ništa novo, ako znamo da danas svi proizvođači automobila objavljuju rezultate potrošnje goriva koji nikada ne odgovaraju „stanju na terenu“.
Kao član alijanse s Renaultom, posao oko pogona na sebe je u ovom slučaju preuzeo Nissan. Duster se na asfaltu (čak i ako je mokar i lošeg kvaliteta) sasvim solidno, precizno i sigurno može voziti samo s pogonom preko prednje osovine. Vozač se brzo privikne na izvjesno naginjanje karoserije i još brže prihvati da ovaj automobil ne podupravlja ništa više od bilo kojeg drugog cestovnog automobila s prednjim pogonom. S opcijom pogona "auto" distribucija snage će se, shodno brzini i podlozi, automatski raspoređivati između osovina. Za odlazak "u divljinu“, biranjem opcije "lock“, automobil stalno vuku sva četiri točka, a obrtni moment motora jednako je raspoređen između osovina.
Super je što u Nissanu znaju oko integralnih pogona. Super je što Dusterovo kvačilo "bez znojenja" podnosi maltretiranje i ekstremne nagibe. Super su i skraćeni prenosni odnosi prve tri brzine s kojima se solidno kompenzira nedostatak reduktora i pojedinih elektronskih sistema za pomoć pri ekstremnim uzbrdicama i nizbrdicama. Ograničenje u ovom slučaju (što uostalom muči i ostale SUV-ove) su cestovne gume čiji profil nije predviđen za (pre)duboke podloge s minimalnim prijanjanjem.
Kako god, malo je situacija daleko od ceste (ne mislimo na odlazak u amazonske prašume) u kojima će Duster morati da prizna da ga je priroda pobijedila. Da nije tako, ne bi ga u svojim garažama imale mnoge interventne službe koje, bez obzira na vremenske (ne)prilike, moraju stići tamo gdje ih pozovu. Uz činjenicu da je Duster prošle godine u BiH bio najprodavaniji automobil u svom segmentu, bolja preporuka mu ne treba.
Motor: 4-cilindrični, 4-taktni, turbodizelski, smješten naprijed poprečno. Radna zapremina 1.461 ccm, "common-rail“ ubrizgavanje, dva ventila po cilindru. Najveća snaga 81 kW – 110 KS pri 4.000 obr/min. Najveći obrtni moment 260 Nm pri 1.750 obr/min.
Prijenos snage: Priključivi pogon na sve točkove, 6-stepeni ručni mjenjač, felge 6,5J x 16, gume dimenzija 215/65 R16 (Bridgestone Blizzak LM80 Evo).
Šasija: Prednji ovjes - McPherson s donjim trokutastim ramenima i stabilizatorom, spiralne opruge, hidraulični amortizeri. Zadnji ovjes - multilink, spiralne opruge, hidraulični amortizeri. Hidraulički servo-upravljač.
Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0 do 100 km/h – 12,4 s. Maksimalna brzina - 168 km/h. Potrošnja goriva na testu: od 6,1 do 6,9 l/100 km. Fabrički deklarisana potrošnja goriva: u gradu 4,8 l/100 km, na otvorenoj cesti 4,7 l/100 km, kombinovano 4,7 l/100 km. Prosječna emisija CO2: 123 g/km.
Dimenzije: Dužina - 4.315 mm, širina - 1.822 mm, visina - 1.630 mm. Međuosovinski razmak - 2.674 mm. Zapremina prtljažnika od 443 do 1.604 litara. Masa praznog automobila - 1.395 kg. Najveća dozvoljena masa – 1.875 kg. Zapremina rezervoara za gorivo – 50 litara.
Serijska oprema testnog automobila: 3 naslona za glavu nazad, ABS + sistem pomoći pri naglom kočenju (AFU), brisač zadnjeg stakla, ECO funkcija štedljive vožnje, ESP - sistem za nadzor stabilnosti vozila, grijano zadnje staklo, rezervni točak normalne veličine, kodirana blokada paljenja, fiksni nasloni za glavu nove generacije na prednjim sjedištima, osvijetljen prtljažnik, kućišta prednjih svjetala sa dvostrukom optikom i crnom maskom, prednji bočni zračni jastuci za zaštitu glave i grudnog koša, prednji zračni jastuk za suvozača koji se može isključiti, prednji zračni jastuk za vozača, pretinci za odlaganje u prednjim vratima + otvoreni pretinac na instrument tabli, servo-upravljač, sistem za pričvršćenje dječijeg sjedišta Isofix na bočnim zadnjim sjedištima, grijani elektropodesivi vanjski retrovizori, srednje svjetlo za čitanje naprijed i nazad, zatamnjena stakla, zatvoreni osvijetljeni pretinac ispred suvozača, ručni klima-uređaj, daljinsko centralno zaključavanje, električno otvaranje prednjih i zadnjih stakala, vizuelno i zvučno upozorenje na nezakopčan pojas vozača i suvozača, vozačev i suvozačev štitnik za sunce sa ogledalom, Branici u boji karoserije i u crnoj boji, džepovi na poleđini prednjih sjedišta, električno impulsno otvaranje vozačevog stakla sa sistem protiv priklještenja, putni računar sa 7 funkcija (osim na verzijama sa LPG-om), kožni volan i ručica menjača, paket "Modularnost" (preklopiva zadnja klupa djeljiva u odnosu 1/3-2/3, vozačevo sjedište, sigurnosni pojasevi i upravljač podesivi po visini), prednja svjetla za maglu, vanjske ručke na vratima u boji karoserije, ukrasni elementi u sjajnoj tamnosivoj boji (centralna konzola, rub ventilacionog otvora, rukohvat na prednjim vratima), upozorenje za nezatvorena vrata, dodatno zatamnjena stakla.
Opciona oprema na testnom automobilu: Metalik boja, paket LOOK (Mat hrom vanjski retrovizori, uzdužni krovni nosači, ukrasni prag i zaštitna SUV obloga naprijed / nazad, dodatno zatamnjena stakla, ukrasni hromirani završetak izduvne cijevi, aluminijske 16-inčne felge), paket MEDIA NAV EVOLUTION LAUREATE (Multimedijalni sistem MEDIA NAV 2.0. sa ekranom osetljivim na dodir, kartografija Adriatik, kartografija Istočne Evrope, tempomat i limitator brzine, zadnji senzori za pomoć prilikom parkiranja.
Garancije: 5 godina ili 100.000 pređenih kilometara.