Auto testovi
14

Testirali smo Toyota Land Cruiser: Otporan na vrijeme

Piše: E.Z.
Foto: E. Z./Klix.ba
(Foto: Klix.ba)
U vrijeme kada nam se sve češće dešava da ne znamo imenovati automobil u koji gledamo, pa čak niti njegovu marku, dobro je znati da i dalje postoje automobili koji ostaju vjerni svojoj tradiciji i vrijednostima zbog kojih su postali popularni. Toyotin Land Cruiser svakako je jedan od njih, a zadnja generacija je uspjela donijeti i šarm koji je nedostajao prethodnim izdanjima.
Kada smo prije nekih osam godina s prethodnom generacijom Land Cruisera, za fanove poznatog kao J150, u komforu i luksuzu prolazili kroz blato naše omiljene offroad rute zapitali smo se treba li zaista ikome više ovako sposoban terenac koji takvom lakoćom kombinuje udobnost, pouzdanost i vrhunske vozne osobine van asfalta, nismo slutili da ćemo odgovor dobiti vrlo brzo od tržišta. Ne samo da je i ta generacija Land Cruisera bila sjajno prihvaćena, nego je uslijedio i pravi val modernih ali istinskih velikih terenaca kao što su Defender, Bronco, Wrangler, Ranger Raptor, pa i nova - stara G-Klasa.

Upravo zbog njih je nova generacija Land Cruisera, sada s oznakom J250, imala teži zadatak nego inače. Htjeli to ili ne u Toyoti, formatom i cijenom Land Cruiser postao je pripadnik novog vala velikih i skupih terenaca koji su stvar prestiža, bez obzira trebale kupcima njihove vrhunske offroad sposobnosti ili ne.

Leksikon Land Cruisera

Prije nego krenemo dalje, za nove ljubitelje ali i one stare treba pojasniti neke promjene u samoj nomenklaturi modela, pogotovo u zavisnosti od tržišta. Ne treba zato čuditi razočarenje u SAD-u ovom novom generacijom Land Cruisera, jer je do sada njima Land Cruiser u stvari bio znatno veći i luksuzniji model pod oznakom J200 pored kojeg i ovaj "naš" evropski J250 izgleda skromno i kompaktno. Ne zaboravimo ni seriju J300 koja nije stigla ni do Evrope niti do SAD-a, a koja je proporcijama bila još veća i raskošnija.

Ukratko, nama u Evropi prva asocijacija na Land Cruiser vjerovatno je ona na modele s početka 200-ih, a koji su nosili oznaku J125, a nakon kojeg je stigao J150. Što se nas tiče, evolucija sa J150 na novi J250 je sasvim prirodna i osim sličnih gabarita donijela je zanimljiviji i prepoznatljiviji stil.

Donekle je do zabune došlo što je i "veliki Land Cruiser" tačnije onaj s oznakom J200 i J300, dobio nasljednika u ovom istom Land Cruiseru oznake J250. Bilo kako bilo novi LC je tu i izgleda bolje nego ikada.

Stil dostojan legende

S ovom generacijom Land Cruisera Toyota je imala jasnu namjeru i još jasnije je pokazala. Željeli su se vratiti korjenima zbog kojih je Land Cruiser postao slavan, a uz robusnost i pouzdanost to su željeli pokazati i njenim izgledom.

Foto: Dino Tozo (Foto: Klix.ba)
Foto: Dino Tozo (Foto: Klix.ba)

Tako je u poređenju s prethodnom generacijom novi LC izgleda kao pravi "restomod", gdje robustan i moćan dizajn sjajno spaja tradiciju stila Land Cruisera sa oštrim i savremenim izgledom, a sve zajedno jasno ostavlja utisak čvrstog i funkcionalnog automobila.

Izraženi uglovi pored retro efekta imaju i svoju praktičnu stranu, pa je tako vozaču novi LC znatno pregledniji, pogotovo na terenskoj vožnji, zahvaljujući podignutim uglovima i spuštenom srednjem dijelu poklopca motora. Prednji dio nepogriješivo podsjeća na Toyotu a tu je i veliki logotip za svaki slučaj, dok je zadnji dio manje originalan ali i dalje izgleda kako priliči terencu ove klase. Zanimljivo za ovako veliku "kocku" je da ni aerodinamika nije zanemarena, pogotovo u svrhu hlađenja kočnica i motora ali i smog upravljanja protokom vazduha oko i ispod automobila.

Koliko je Toyota pažnje posvetila stilu i tradiciji Land Cruisera najbolje je pokazala First Edition edicija koja je dobila drugačiju masku s okruglim svjetlima i posebne boje u kombinaciji sa sivim krovom, čime su na najbolji način podsjetili na klasični Land Cruiser 40 iz 1960-ih. Naravno, iako je bila limitirana i znatno skuplja, ta prva edicija je već rasprodana, pa je više nego očito da igra na karte emocija i nostalgije itekako "pali" i u ovom segmentu.

Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

Ipak i u ovom izdanju Land Cruiser je pravi moderni retro terenac, a ono što nam se najviše svijdelo je ipak činejnica da nije zaboravljena njegova namjena i robusnost. To se najbolje vidi u detaljima kao što su branici i ojačanja karoserije koji su robusni i sjano upijaju udarce ali i omogućavaju da se mijenjaju iz dijelova u slučaju oštećenja, bez potrebe da mijenjate pola karoserije kao što je to često slučaj kod modernih automobila.

I dalje neprikosnoven van asfalta

U vrijeme kada nas zaista rijetko koji automobil više može zaista uzbuditi s Land Cruiserom smo, kao nekada, jedva čekali da krenemo na vožnju. Barem u našoj zemlji ne nedostaje prostora i poligona za zabavu sa ovakvim automobilima, a kiša, jak vjetar i snijeg koji se brzo topio dali su nam izvrsne ali i vrlo zahtjevne uslove.

Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

Ipak, da bi došli do blata morali smo voziti i asfaltom, pa smo imali priliku provjeriti prikladnost Land Cruisera svakodnevnoj, da ne kažemo civilnoj, upotrebi i putovanjima. Sam položaj sjedenja i niža linija bočnih stakala sada vozaču u Land Cruiseru daju bolju preglednost, pa uprkos dužini od skoro pet metara ovaj veliki terenac se sasvim dobro snalazi i u gradskim uslovima. U prilog tome ide i krug okretanja od 12 metara koji je skoro 2 metra manji od sličnih terenaca, što znači da ćete većinu manevrisanja i uskih skretanja uraditi iz prve.

Logično pitanje je da li pravi terenac može biti dovoljno udoban i ugodan za svakodnevnu vožnju i putovanja. U slučaju novog, ali i prethodnih generacija, Land Cruisera odgovor je svakako da može. Naravno, na malim brzinama kruta, sada dodatno ojačana, šasija koja je spremna za offroad torture, prenosi nešto više vibracija nego što bismo voljeli, ali je samo podešavanje ovjesa uz "mesnate" gume i velika udobna sjedišta više nego dovoljno da to kompenzuje.

U vožnji asfaltiranim putevima Land Cruiser najbolje otkriva svoju "old school" arhitekturu, pa svi koji u njemu vide pomodni SUV trebaju znati da se LC vozi kao pravi terenac, a to znači više naginjanja u zavojima. Na cesti mu definitivno odgovara više ležerniji tempo, mada se mora priznati da su u Toyoti veliki napredak napravili s novim upravljačkim sklopom. Naime, novi Land Cruiser je prva generacija koja je opremljena električnim servo sistemom upravljanja. U poređenju sa hidrauličnim sistemom smanjeni su povratni trzaji koji se mogu javiti prilikom vožnje na terenu, dok je na cesti i većim brzinama LC primjetno direktniji i upravljiviji nego prije. Usput, zahvaljujući električnom servu novi Land Cruiser dobio je i neizbježne sisteme aktivne pomoći vozaču.

Kada smo napokon skrenuli s asflata počeli smo otkrivati pravu narav novog Land Cruisera. Odlika pravog terenca je da se na makadamu i van ceste možete voziti gotovo jednakim tempom kao i na asfaltu, a to Land Cruiser radi gotovo previše dobro. Ako vam se u nekim situacijama na asfaltu i učini neudobnim na makadamu i terenu ovjes i šasija postaju jedno i nevjerovatnom uglađenošću "peglaju" neravnine. Malo je automobila koji mogu ovako suvereno održavati putnu brzinu gdje obični automobili ne bi uspjeli niti doći.

Idemo dalje, očito su markirani putevi prelagan zadatak, a čini nam se da još nismo dali iole ozbiljan zadatak za stalni pogon na sve točkove, uprkos dubokim nanosima blata i snijega. Iako je u osnovi isti, pogon na sve točkove značajno je poboljšan, pa je tako pogonska osovina dizajnirana za još veću izdržljivost ali i da proizvodi manje buke i vibracija, dok su i sami diferencijali dobili neke izmjene. Tako je centralni diferencijal prerađen da se smanji trene i otpori, a samim tim smanji i potrošnju goriva, dok je blokada zadnjeg diferencijala pojačana za bolju pouzdanost u teškim uslovima. Iako vozač i ovdje blokadom diferencijala upravlja iz komfora kabine jednostavnim pritiskom na dugme Toyota je samo upravljanje "šperom" izmjenila sa motornog na solenoidni tip, što je dalo 85% bržu reakciju (oko 0,15 sekundi) kada se auto "zaglavi", tačnije kada je potrebno ujednačiti brzinu okretanja pogonskih točkova.

Iako ni prije nije bilo problema s pouzdanošću Toyota se još više posvetila izdržljivosti dijelova i njihovoj otpornosti na koroziju, posebno na jedinici za upravljanje pogonom. Opet, od svih novosti vozač u kabini vidi samo nove prekidače H4 ili L4, pored ručice mjenjača.

Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

Pravi ljubitelji ekstremnog offroada kojima treba velika artikulacija ovjesa zamjerali su ranije Land Cruiseru na nemogućnosti odspajanja stabilizatora od balans šipke kako bi dobili još koji centimetar hoda na točkovima, kao što to odavno ima, na primjer Jeep Wrangler. Toyota je i to unaprijedila pa je tako novi Land Cruiser prva Toyota koja koristi mehanizam za isključivanje stabilizatora (SDM), koji ima dvostruke prednosti poboljšanja performansi na terenu ali i udobnije vožnje na asfaltnim putevima.

Kada smo se poigrali samim pogonom i bržom terenskom vožnjom Land Cruiser smo usmjerili na težak uspon prekriven ledom i blatom kako bismo isprobali i Multi-Terrain Select sistem. On prilagođava upravljački sistem, pogonsku silu i kontrolu hidrauličke kočnice kako bi zadovoljio zahtjeve različitih scenarije vožnje na teren. Prednost ovog sistema je da pruža dodatni automatski režim tako da vozač ne mora da menja postavku kako se uslovi menjaju, a može se koristiti i kada je automobil u režimu visokog i niskog prenosa. U praksi sve izgleda vrlo jednostavno, ako ste u dilemi koliko imate trakcije dovoljno je odabrati u režimu niskog prenosa opciju Mud, Sand, Rock i Auto ili u visokom prenosu Mud, Sand, Dirt, Deep Snow i Auto. Ovaj put pijeska nismo imali, ali sve ostalo Land Cruiser je odlično "prepoznao" i prilagodio doziranje gasa i prenos snage u skladu s podlogom. Jednostavno, u ovom automobilu i početnici offroad vožnje su sigurni na teškom terenu, a spolja izgleda kao da znaju šta rade.

U finalnom penjanju na ledom i snijegom prekrivenoj nizbrdici Land Cruiser je napokon pokazao svoje slabosti. Ispravka, pokazala ih je Yokohama Geolandar, zimska guma za sve terene koja je ipak malo više naklonjena cestovnoj upotrebi i umjerenim offroad izazovima. Svaki terenac, pa i ovaj, sposoban je tačno onoliko koliko ima prikladne gume za podlogu koju ste "napali". Nijedna guma ne može biti savršena za sve uslove, pa iako nam je na snijegu znala izgubiti bočnu trakciju, ipak obavlja više nego dobar posao u raznovrsnim uslovima. U spuštanju smo imali savršenu priliku isprobati i sistem Crawl Control, koji održava malu i stabilnu brzinu u terenskoj vožnji nizbrdo. On kontroliše obrtni moment motora i pritisak kočnice, izbjegavajući proklizavanje i blokiranje točkova točkova ujedno omogućavajući vozaču da se fokusira na upravljanje. U velikom i teškom automobilu kao što je LC, ovaj sistem je pravi spas na nizbrdicama i značajno će smanjiti stres vozača i mogućnost gubitka kontrole koji bi bio znatno opsniji nego na penjanju.

Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

Da zaključimo, Land Cruiser je u odnosu na prethodnu generaciju otišao korak dalje, pa svi koji su se bojali da bi mogao postati obični veliki SUV mogu odahnuti. Toyota je uradila upravo suprotno pa smo slobodni reći da moderni Land Cruiser nije nikada bio bolji na terenu, a sve moderne sisteme iskoristili su na najbolji mogući način, ne gubeći mehaničke prednosti.

Dizel je ovdje i dalje nezamjenjiv

U vrijeme kada se čini da je grijeh nemati u ponudi elektrificirani ili električni model upravo od marke koja je pionir hibridne tehnologije dobili smo veliki klasični terenac pokretan “čistim” dizelom. Koliko god to voljeli ili ne, činjenica je da za automobile ove namjene ali i gabarita performanse, domet i pouzdanost dizelskog motora još uvijek ne može zamjeniti nijedna elektrificirana opcija. Pogotovo u dijelovima planete za koje je LC namijenjen.

Tako se u Evropi Land Cruiser trenutno nudi samo sa 2,8-litarskim turbodizel motorom koji je značajno obnovljen i modernizovan kako bi se “iscijedile” dodatne performanse ali i smanjila potrošnja goriva. Redni četverocilindraš tako sada proizvodi maksimalnih 205 KS, uparen je sa novim i efikasnim osmostepenim automatskim menjačem, a najvažnije od svega je to da je vrijednost maksimalnog obrtnog momenta narasla do 500 Nm.

U vožnji, pogotovo na manjim brzinama, to znači da je Land Cruiser vrlo uvjerljiv i snažno ubrzava, gdje se pogotovo dobro snalazi u “kopanju” na lošem terenu gdje do izražaja dolazi veliki obrtni moment. Zanimljivo je da se i ovdje Toyota nije previše zamarala “šminkom” pa nam je na hladnim jutarnjim startovima glasno dizelsko “brektanje” probudilo pravu nostalgiju. Možda nije lijep zvuk, ali ipak asocira na klasiku i pouzdanost. S druge strane, ako opet zaboravite da je ovo terenac a ne SUV mogli biste ostati donekle razočarani maksimalnim performansama jer mu treba 10-ak sekundi do 100 km/h, dok maksimalna brzina od 175 km/h otkriva da na autoputu ipak najbolje podnosi brzine do oko 140 km/h.

Slično se manifestuje i na potrošnji goriva, pa smo test završili s prosjekom od tačno 11 litara dizela na 100 kilometara. S obzirom na to da smo većinu vremena proveli na terenu i s velikim opterećenjem motora to je više nego dobar rezultat, dok s umjerenim tempom i na asfaltu možete računati na prosjek od oko 9 litara. Uz veliki rezervoar od 80 litara dakle možete računati na domet od oko 900 do 1000 kilometara što uz terenske sposobnosti LC-a znači da samo mašta može biti granica pri planiranju sljedećeg “overland” putovanja.

Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

Za svaku pohvalu je i novi osmostepeni automatski mjenjač koji je zaista crpi maksimum potencijala relativno malog motora u velikom i teškom automobilu. Sa kraće proračunatim prijenosnim odnosima i novim kompaktnim pretvaračem obrtnog momenta ovaj mjenjač daje odlične perofrmanse na niskim brizinama na terenskoj vožnji dok na cesti izmjene stepeni vrši vrlo brzo i uglađeno. Tako je prvi stepen prijenosa “skraćen” kako bi se poboljšalo ubrzanje pri startu i performanse na terenu, dok osma brzina ima produžen stepen prijenosa za tihu i ekonomičnu vožnju većim brzinama.

Prestižna ili radna mašina?

Zbog same cijene s novom generacijom Land Cruisera neizbježno je pitanje da li je postao stvar prestiža ili je ostao neprikosnoveni terenac i radna mašina. Činjenica je da Land Cruiser radi oboje, pa i još ponešto. Naime, dostupan je u verziji sa pet i sedam sjedišta što uz odličnu ponudu prostora Land Cruiseru daje ulogu i pravog porodičnog transportera. Istina, ima automobila ovih gabarita koji pružaju još i više prostora i komfora, ali zbog robusne mehanike i samog dizajna vrijedilo je žrtvovati poneki centimetar u kabini.

Ono što je sigurno Land Cruiser zahvaljujući novim sjedištima koja su iznova oblikovana nudi više udobnosti naprijed i nazad, dok su čak i dodatna dva sjedišta u prtljažniku dovoljno velika i za duža putovanja. Samo preklapanje drugog reda sjedišta i sklapanje dodatnih sjedišta i dalje otkriva robusnost LC-a, pa treba malo više snage za njihovo preklapanje nego što je to slučaj kod drugih modernih automobila.

Sam ugođaj u kabini Land Cruisera je dobar, uz dosta prostora i komfora jedino što nije u skladu s cjenovnim razredom ali jeste u skladu s namjenom je odabir materijala koji nisu “ušminkani” ali su kvalitetni i robusni, što je svakako u skladu sa ostatkom karaktera automobila. Toyoti treba odati priznanje kako je klasični terenac s karoserijom na šasiji uspjela učiniti ugodnim u svakodnevnoj vožnji, pa iako to nije na nivou SUV-ova modernije arhitekture primjetan je veliki napredak u prigušivanju zvukova iz kontaktnih tački karoserije i šasije. Posebnu pažnju posvetili su zaptivanju karoserije, na primjer u podnožju prednjeg i središnjeg stuba krova i zaptivanja zazora oko otvora vrata. Materijal koji apsorbuje zvuk je dodat u sistem za usisavanje vazduha i obloge blatobrana, pa uprkos grubom profilu “all terrain” guma buka kotrljanja na većim brzinama u kabini zaista nije pretjerana. Također, veća krutost nove GA-F platforme dodatno je doprinijela efikasnom raspršivanju rezonancija i prigušivanju vibracija.

Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

Vozačka pozicija je zaista povlaštena lokacija u kabini Land Cruisera, pa zahvaljujući visokom pozicioniranju i samom obliku karoserije i kokpita vozač ima sjajnu preglednost iako upravlja vrlo velikim i dugim automobilom. Samo okruženje i osjećaj je znatno drugačije nego u prethodnoj generaciji, a dizajn i ergonomija kokpita odlično su spojili robusnost s upotrebljivošću i modernom tehnologijom. Ono što nas je na prvu oduševilo je činjenica da ni ovdje Toyota nije zaboravila na namjenu automobila, pa su svi potrebni prekidači prije svega fizički i dovoljno veliki da ih možete koristiti i u rukavicama. Naknadno smo saznali da su za sam raspored prekidača za upravljanje pogonom i Multi Terrain Select sistemom zaslužni reli takmičari iz famozne Toyota Gazoo Racing ekipe. Ko će bolje znati gdje je najbolje smjestiti prekidač u kokpitu od ljudi koji ih koriste dok makadamom “lete” brzinama većim od 200 km/h. Nije Toyota bježala ni od digitalizacije, pa dva velika ekrana su zaduženi za prikaz instrumenata koji je podesiv i zavisi od odabranog načina rada, dok centralni ekran infotainmenta pruža povezivost i projekciju CarPlay ili Android Auto aplikacija, ali i na offroad vožnji često korisne informacije o zakrenutosti točkova ili panoramsku sliku sa kamera oko automobila. Generalno vozač ima potpuni osjećaj kontrole nad svim komandama, a taj osjećaj posebno pojačava velika i masivna ručica automatskog mjenjača, dok samo sjedište i položaj ne zamaraju ni na dugim relacijama.

Za ulogu putnog automobila Land Cruiser ponudiće zaista velik prtljažnik s 556 litara zapremine kada koristite samo pet sjedišta, dok s podignutih sedam sjedišta preostaje skromnih 130 litara ili dovoljno za dva kofera od 55 cm. Ako se odlučite za model koji nema opciju dodatnih sjedišta dobićete i najveći mogući prtljažnik u LC koji tada prima 742 litra. Uz velika vrata prtljažnika s,mještaj bilo kojeg tereta neće biti problem, dok nas posebno raduje mogućnost zasebnog otvaranja stakla na vratima prtljažnika. Zahvaljujući tome znatno je lakše i brže moguće ubaciti neki manji teret ili ruksak.

Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

Umjesto odgovora na pitanje da li je predmet prestiža ili svrhe, radije ćemo potvrditi da je novi Land Cruiser sjajan primjer kako se neki stari recepti mogu dovesti do perfekcije. Iako su neki terenci još luksuzniji i prestižniji a neki možda i sposobniji na terenu činjenica je da ćete teško naći ovakav “all around” paket u jednoj karoseriji koji uz sve performanse i upotrebljivost u paketu donosi i hvaljenu pouzdanost. Opet, pod uslovom da zaista želite i da vam treba pravi terenac jer bio bi pravi grijeh ovako sposoban auto ograničiti samo na gradsku i asfaltnu upotrebu.

  • Osnovni podaci o testnom automobilu: Toyota Land Cruiser 2,8 D-4D Executive

  • Cijena osnovnog modela: 142.570 KM

  • Cijena testnog modela bez doplata: 159.000 KM

  • Motor: Smješten naprijed uzdužno, turbodizelski, DOHC, četiri cilindra, 16 ventila. Radna zapremina 2.755 ccm. Maksimalna snaga 150 kW - 205 KS pri 3.000 do 3.400 obr/min. Maksimalni obrtni moment 500 Nm pri 1.600 do 2.800 obr/min. Emisija CO2 209 g/km.

  • Prijenos snage: Stalni pogon na sve točkove, 8-stepeni automatski mjenjač, mogućnost zaključavanja centralnog i zadnjeg diferencijala, felge prečnika 18 inča, gume 265/65 R18 – Yokohama Geolandar A/T G015.

  • Ovjes: Naprijed MacPherson s trouglastim poprečnim ramenima i stabilizatorom, nazad zavisni multilink s teleskopskim amortizerima, spiralne opruge.

  • Performanse i potrošnja goriva: Maksimalna brzina – 175 km/h. Potrošnja na testu – 11,0 l/100 km. Fabrički deklarisana potrošnja goriva: kombinovano 7,9 l/100 km. Zapremina rezervoara za gorivo – 80 l.

  • Dimenzije: Dužina – 4.925 mm. Širina – 1940 mm. Visina – 1.925 mm. Međuosovinski razmak – 2.850 mm. Visina od tla – 216 mm. Trag prednjih točkova – 1.664 mm. Trag zadnjih točkova – 1.668 mm. Napadni ugao – 30 stepeni. Silazni ugao – 17 stepeni. Prtljažnik od 130 (7 sjedišta) do 556 litara (5 sjedišta). Težina praznog vozila – 2.520 kg. Ukupna dozvoljena težina vozila – 3.100 kg.

  • Serijska oprema: Toyota Land Cruiser 2,8 D-4D Executive

  • Dodatna oprema na testnom automobilu: metalik boja karoserije – 1.400 KM, doplata za 7 sjedišta - 2.800 KM.

  • Garancija: 10 godina ili 200.000 kilometara. 5 godina besplatne Eurocare pomoći na cesti. Garancija na koroziju - 12 godina. Garancija na boju - 3 godine. Garancija na gume do 10 godina starosti vozila ili 185.000 km.