Vikend specijal
28

Trabant: Bio je bolji od svoje reputacije i prije drugih koristio reciklirane materijale i dvobojnu karoseriju

A. M.
Trabant
Za skromni Trabant kažu da je bio bolji od svoje reputacije, ali kako su istočnonjemački vozači praktikovali reći, to ga ne čini "pravim" automobilom. Prije 60 godina, na sajmu u Leipzigu debitovao je unaprijeđeni Trabant P 601. U početku je to bio auto na vrhuncu tehnologije. Međutim, što se duže izrađivao, to je više kasnio za konkurencijom.

Legendarni istočnonjemački četverotočkaš s dvotaktnim motorom i karoserijom od duroplasta bio je daleko ispred svog vremena kada se pojavio. Iako je u decenijama poslije prebrzo zastario, ne može mu se osporiti tehnološka inovatovnost koja zadnjih godina ponovo uzima maha.

Trabant je stavio na točkove veliki dio istočne Evrope. Bio je toliko sjajan da ga fabrika nije mogla ni proizvesti u dovoljnim količinama. Bio je to istočnonjemački "Volkswagen" koji se dugo proizvodio i na čiju isporuku su kupci čekali godinama.

"Trabant je bolji od svoje reputacije." Ovo je bio naslov članka inžinjera Wolfganga Barthela, jednog od razvojnih inžinjera Trabanta, u izdanju Auto Straßenverkehra iz novembra 1990. godine. Mali istočnonjemački automobil prvi put je ugledao svjetlo dana 1957. godine kao P50, proizvodio se u Zwickauu od 1958., a dobio je novi izgled 1964. s modelom 601, koji je potom ostao nepromijenjen sve do prestanka proizvodnje 1990. godine.

Reciklirani materijali decenijama prije drugih

Iako će se pred kraj životnog vijeka pretvoriti u arhaični i tehnološki zastarjeli četverotočkaš, vrijedi napomenuti da je Trabant u početku bio daleko napredniji od svojih zapadnjačkih rivala. Naime, veliki dijelovi karoserije su bili izrađivani od duroplasta. Pedesetih je to bio iznimno napredan materijal koji se dobivao procesom reciklaže iz tekstilne industrije, nešto što je recimo danas sastavni dio svakog proizvođača koji to ističe s velikom pažnjom.

Razlog zašto je korišten duroplast leži u činjenici da su inžinjeri zamislili lagani i ekonomični auto. Početna snaga dvotaktnog motora od 23 KS ubrzo je povećana na 26 KS. Na papiru slabašni motor upravo je trebao laganu školjku, te je bio dovoljno snažan u ono vrijeme. Čak i godinama kasnije, Trabant se pristojno brzo mogao voziti kroz DDR i njegova odobrena inostrana tržišta da nikada nije izazvao ozbiljne kritike vozača.

Posljednjim redizajnom iz 1989. godine Trabant je udahnuo novu mladost, a s tim u paketu je stigao i radikalno drugačiji Volkswagenov 1,05-litarski četverotaktni motor s četiri cilindra i sa snagom od 45 "konja".

Dvobojna shooting brake karoserija

Kad vam u današnje vrijeme spomenu karavan s dvoja vrata i bijelim krovom, na šta vas to asocira? Ideja o povratku Trabanta veže se za njegovu karavsku verziju s jednim, a ne dva standardna para vrata. Danas to "hladno" moderno nazivaju shooting brake.

Trabant u modernoj i egzotičnoj shooting brake verziji bio je dostupan u dvobojnoj karoseriji s bijelim krovom, nešto što je bilo tipično za ovaj model još pedesetih. Ovi automobili su imali dvobojnu karoseriju, odnosno drugačije ofarbani krov u odnosu na ostatak "školjke", mnogo prije nego što je to postalo "kul" u današnje vrijeme.

S više od 40 godina na proizvodnim trakama i s više od tri miliona proizvedenih jedinica, Trabant će ostati sinonim za pametno inovativan, genijalno jednostavan i nevjerovatno jeftin automobli. Ne može se osporiti, Trabant je ujedno postao ogroman komercijalni i društveni uspjeh, četverotočkaš koji je automobilizam u prošlom stoljeću vješto oteo iz kandži pohlepnih bogataša, čineći mobilnost dostupnom među običnim ljudima.

Kako bi mogla izgledati reinkarnacija Trabanta?

Oživljavanje automobilskih legendi olakšava elektromobilnost, a ona favorizuje retro stil, posebno kada su u pitanju mali automobili. Na primjer, Renault je zahvaljujući tome oživio model R5 i R4, a priprema sljedeću generaciju modela Twingo, koji će se referisati na tri decenije stari model iz prve generacije. Sličnu strategiju smo vidjeli na primjeru Fiata 500e.

Oni koji se sjećaju socijalizma rado bi ponovo vidjeli Trabanta na cesti. Koncept je oživljen 2019. godine, a postoji već niz novijih i ažuriranih skica koji vješto dočaravaju stari prepoznatljivi stil u novom ruhu prema aktuelnim trendovima. Dakle, karavan oblik s jednim parom vrata, bez suvišne opreme u enterijeru, što bi mogla biti prava fora.

Foto: Poschwatta automotive
Foto: Poschwatta automotive

Preporođeni Trabant mogao bi lako posuditi tehnologiju od jednog od kineskih brendova koji prodaju jeftine električne automobile – nešto što i mnogi razvikani brendovi praktikuju. Međutim, sve je još u povoju, iako bi priča o povratku mogla zagolicati maštu mnogima ljubiteljima legendarnog Trabija.

Na kraju, čini se da ovaj model nikad neće izumrijeti. Veliki broj ih se još uvijek, u različitim i često čudnim modifikacijama, vozi kao turistička atrakcija po Njemačkoj, posebno po Berlinu.