Tri decenije Audijeve tvornice u Mađarskoj: Mjesto gdje se 25 godina proizvodio kultni model TT
Priča o fabrici Audija u Gyoru nije saga o padu komunizma i pokretanju proizvodnje čuvenog sportskog kupea TT, koji se proizvodio punih 25 godina. U Mađarskoj su se proizvodili i još uvijek se proizvode motori za većinu modela njemačke marke, od devedesetih do danas.
Naravno, pored niza poznatih automobila s "četiri prstena", fabrika u Gyoru je spremna i za novu električnu eru, proizvodeći elektromotore i prateće komponente. Takođe, od 2024. godine mađarska fabrika više neće proizvoditi samo Audijeve modele. Tu će se proizvoditi budući Cupra Terramar, ali vrlo vjerovatno i Audijev pristupačni električni automobil od 2027. godine.
Kraj komunizma otvorio vrata mađarskoj ekonomiji
Sve je počelo nedugo nakon pada komunističkog režima u Mađarskoj, što je vjerovatno prvi iskoristio nekadašnji F1 magnat Bernie Ecclestone kada je 1986. godine lansirao Formulu 1 u ovoj zemlji. No, ako bi napravili neki osvrt na taj period uvidjeli bi da je kao i u gotovo svim državama bivšeg sovjetskog bloka, diktatorski režim u Budimpešti uklonjen mirnim putem krajem 1989. godine. Tada je proglašen i usvojen novi ustav, koji je postavio temelje demokratije u ovoj zemlji.
Mađarski narod je raširenih ruku dočekao novu promjenu režima, ali i ideju tržišne ekonomije, koja bi bila zasnovana na konkurenciji i koja bi privlačila i poslove iz inostranstva. Tome je pomogla i prva postkomunistička vlada u Budimpešti, koja se u velikoj mjeri oslanjala na princip neoliberalizma. Vrlo jednostavno rečeno, neoliberalizam stavio je snažan naglasak na slobodno tržište, podstičući slobodnu trgovinu i saradnju s međunarodnim investitorima i kompanijama.
Zbog nove političko-ekonomske orijentacije Mađarske, nekoliko stranih kompanija, čak i sa Zapada, započelo je poslovanje u ovoj zemlji. Na listi kompanija zainteresovanih za novu priliku našle su se i neke važne marke automobila. Opel je bio prvi brend koji je u julu 1990. godine osnovao i pokrenuo novu fabriku za proizvodnju automobila u Mađarskom gradu Szentgotthard, koja danas pripada Stellantis grupi. Godinu dana kasnije Nijemce je pratio Suzuki, koji je osnovao fabriku u gradu Esztergom.
Šlag na tortu, međutim, došao je 1993. Te godine Audi je želio da se proširi na tržišta bivšeg sovjetskog bloka, a neoliberalni režim u Budimpešti stvorio je optimalne uslove za osnivanje nove fabrike u potpunom vlasništvu njemačkog brenda. Tako je proizvođač iz Ingolstadta postavio temelje svog novog pogona u gradu Gyor.
Lokacija je bila prostrano skladište od 100.000 kvadratnih metara koje je prvobitno bilo planirano za Rabu, kompaniju za proizvodnju vojnih vozila, vagona i poljoprivrednih mašina.
Respektabilne brojke
Od svog osnivanja do danas, Audijeva fabrika u Gyoru proizvela je više od 40 miliona motora, više od 400.000 elektromotora i više od dva miliona automobila. Samo u 2022. godini Audi je u Mađarskoj proizveo više od 171.000 automobila, ali i 1,67 miliona motora za potrebe 35 različitih proizvodnih lokacija Volkswagen grupe. Od toga, skoro 1,56 miliona su bili motori s unutrašnjim sagorijevanjem. U Gyoru se ustvari proizvodi 7.500 motora dnevno.
Takođe, u istoj godini proizvedeno je 21.745 jedinica petocilindarskih motora, 265.857 primjeraka šestocilindarskih benzinskih, 77.931 jedinica šestocilindarskih dizel motora, 5.089 jedinica sa 10 cilindara i 108.097 električnih motora.
Od 2005. Gyor je također dom jedne od najvećih fabrika alata u srednjoj Evropi, a od ljeta 2013. godine, proizvodnja vozila je proširena na radionice za presu, za limariju i lakirnicu.
Sve je počelo s proizvodnjom motora
Iako je osnivanje novog mađarskog pogona bilo 1993. godine, proizvodnja je krenula tek godinu dana kasnije. U početku je Audijeva fabrika proizvodila četverocilindarske benzinske motore za modele njemačke marke. Lista automobila s motorima proizvedenim u Mađarskoj, sredinom 1990-ih, uključivala je modele kao što su: Audi A3, A4 i A6.
Prva evolucija fabrike došla je 1997. godine, kada su V6 i V8 motori počeli da se proizvode za modele: A4, A6, A8 i A4 Cabriolet.
Audi TT je prvi proizvedeni model u Mađarskoj
Nakon vrlo dobrog početka rada novog pogona, došlo je vrijeme da Nijemci provedu sljedeći korak. Tačnije, 1998. godine Audijeva fabrika u Mađarskoj zvanično je započela proizvodnju automobila. Prvi model proizveden u Gyoru bio je Audi TT, novi sportski automobil marke iz Ingolstadta. Audi TT se proizvodio isključivo u mađarskoj fabrici, od oktobra 1998. do novembra 2023. godine.
Posljednji TT proizveden je 10. novembra 2023. godine. Ukupno je u mađarskoj tvornici "rođeno" 662.762 primjerka tokom 25 godina proizvodnje ovog modela.
Godinu dana nakon debija ovog kupea, fabrika u Gyoru je takođe počela da proizvodi kabriolet verziju Audija TT. Godinu dana poslije fabrika je počela da koristi poseban sistem upravljanja životnom sredinom, mnogo prije nego što je održivost postala moderna. Zatim dolazi 2000. godina, koja označavala početak još jednog važnog trenutka za Audi tvornicu u Mađarskoj - početak proizvodnje dizelskih TDI motora, reći će mnogi, iz njihovog najboljeg perioda.
V10 i V12 motori iz Gyora
Najbolje od najboljeg za fabriku u Gyoru stiglo je 2007. godine. Te godine je počela proizvodnja kabriolet verzije Audija A3, kao i proizvodnja četverocilindarskih i common rail dizel motora. Ali najveća novost te godine bilo je uvođenje u proizvodnju 5,0-litarskog V10 biturbo motora sa 580 konjskih snaga.
Godinu dana kasnije, 2008., počela je proizvodnja V12 TDI motora od 500 KS, koji se nalazio ispod haube prve generacije Audija Q7 od 2008. do 2012. godine. Ovdje je proizveden i Audi RS3 Sportback, najsnažnija verzija Audijevog kompakta . Proizvodnja ove verzije počela je u Gyor-u 2010. godine, a završila 2021. godine.
Nova era - Početak proizvodnje elektromotora 2018. godine
Mađarska fabrika zvanično je započela proizvodnju elektromotora 2018. godine u posebno uređenom prostoru u okviru fabrike. Sam prostor zauzima površinu od 8.500 kvadratnih metara. Svi elektromotori se sastavljaju prema sistemu modularne montaže. U jesen 2023. godine, mađarska fabrika počela je proizvodnju elektromotora za buduće modele zasnovane na platformi PPE koju su razvili Audi i Porsche.
Osim debija u proizvodnji elektromotora, 2018. godina je označila i početak proizvodnje Audija Q3 u Gyoru. Istovremeno je počela i proizvodnja četverocilindarskih dizel motora sa blagom hibridnom tehnologijom. Stoga 2018. godina označava početak elektrifikacije, a za samo nešto više od godinu dana nakon početka proizvodnje, fabrika je već bila proizvela 100.000 elektromotora. Do danas ih je već proizvedeno više od 400.000 po dnevnoj dinamici od 2.000 jedinica.
Počevši od 2025. godine, Audi Mađarska će proizvoditi i nove MEBeco električne motore. Oni će biti namijenjeni budućim malim električnim modelima Volkswagen grupe, kao što je nadolazeći Volkswagen ID.2all i prema najavi novi Audijev manji električni model.
Stub mađarske ekonomije
Tvornica u Mađarskoj je jedna od ukupno 12 Audijevih proizvodnih lokacija u svijetu. Na kraju 2023. godine Audi Mađarska je imao 11.663 zaposlenih, koji su lani proizveli 177.775 automobila. Ova fabrika je naravno prepoznata kao najatraktivniji poslodavac u mađarskoj automobilskoj industriji i najatraktivniji proizvođač automobila u zemlji.
Većina zaposlenih u fabrici je imala i staž na specijalnoj akademiji Audi Akademie Hungary, osnovanoj 2011. godine. U ovoj fabrici je 2022. godine radilo 300 pripravnika, a njih skoro polovina je pohađalo redovni program u fabrici.
Od svog osnivanja 1993. godine Audi Mađarska se pokazao kao jedna od najprofitabilnijih kompanija u Mađarskoj i solidan poslodavac za mađarsku privredu. Fabrika Gyor je takođe jedan od najvećih izvoznika u zemlji. Dakle, dobitna kombinacija, kako za Nijemce tako i za Mađare.