Auto nostalgija
21

Volkswagen Transporter 4x4: Od Syncro do 4Motion pogona već punih 40 godina

A. M.
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Iako je T2 bio tipični pokusni kunić, prvi Volkswagenov zvanični kombi s pogonom na sve točkove, T3 Syncro, krenuo je u serijsku proizvodnju 1985. godine u raznim varijantama karoserije.

Volkswagen komercijalna vozila obilježavaju tačno 40 godina pogona na sve točkove uz moto: "Kuda idemo, ne trebaju nam putevi".

Pozivanje na kultni film "Povratak u budućnost" nije slučajno, jer je prije 40 godina njemački brend već postavio temelje za tehničku evoluciju koja će ući u historiju.

Nema sumnje da su T3 i T4 Syncro, kao i kasniji T5 i T6 sa 4Motion tehnologijom, doprinijeli da Volkswagen kombi postane ikona za putnike, radnike i kampere koji često moraju da putuju po neasfaltiranom terenu. Čak i danas, četiri decenije poslije, 4x4 verzije Multivana, Californije, Transportera, Caravelle i ID. Buzz-a nastavljaju ovu tradiciju.

Porijeklo pogona na sva četiri točka

Historija pogona na sve točkove u Volkswagen kombijima počela je prije legende T3 Syncro. Tokom sedamdesetih, Gustav Mayer, šef razvoja asortimana Transportera i ujedno strastveni putnik, često je prelazio pustinju Saharu u kultnom T2. Međutim, T2 je bio dostupan samo s pogonom na zadnje točkove, a nakon brojnih epizoda u kojima je morao da "otkopava" svoje vozilo iz pijeska, odlučio je da napravi verziju T2 s pogonom na sve točkove.

Testovi prototipa pokazali su se obećavajućim, čak i na dinama Sahare. Godine 1978. proizvedeno je pet eksperimentalnih primjeraka s "dodatnim" pogonom na prednje točkove, ali T2, lansiran 1967. godine, bio je ipak pri kraju svog životnog ciklusa, pa su u Volkswagenu uvidjeli da on nema budućnosti. Iz tog razloga, pogon na sve točkove nije zvanično debitovao sve do generacije T3.

T3 Syncro debitovao 1985. godine

Od samog početka, T3 nije bio samo zamišljen kao komercijalno vozilo, već i kao sredstvo za daleka putovanja. Šasija modela T3, predstavljena 1979. s pogonom na zadnje točkove, dizajnirana je u startu za smještaj pogonskog vratila i prednjeg diferencijala, što ga je činilo pogodnim za pogon na sva četiri točka.

Volkswagen je sarađivao sa Steyr-Daimler-Puchom na razvoju i izgradnji Syncro verzija. Konačna montaža T3 Syncroa obavljena je u fabrici u Grazu, Austrija.

Za razliku od T2 prototipa, T3 Syncro je imao stalni pogon na sva četiri točka, sa viskoznim kvačilom koje se pokazalo robusnim i efikasnom u gotovo svim uslovima. Imao je mjenjač, s četiri normalne brzine i kratkom brzinom za terensku vožnju. Opcije su uključivale blokadu prednjeg i stražnjeg diferencijala i "paket" za težak teren.

Od 1987. godine, T3 Syncro je također bio u ponudi sa 16-inčnim točkovima, modifikacijama šasije i karoserije, većim kočnicama i blokadom stražnjeg diferencijala kao standardnom opremom. Proizvedeno je samo 60 primjeraka, što ga danas čini izuzetno rijetkim kolekcionarskim modelom.

T4 Syncro: Legenda koja obara rekorde

Volkswagen T4, predstavljen 1990. godine, označio je revoluciju sa svojim motorom sprijeda i pogonom na prednje točkove, čineći unutrašnji prostor pristupačnijim i praktičnijim. Godine 1993. stigao je T4 Syncro, opremljen takođe s viskoznim kvačilom, samo je tada trebalo upregnuti točkove na zadnjoj osovini.

T4 Multivan Syncro iz 1999. također je postavio svjetski rekord. Te godine su dva T4 Syncro modela krenula s Aljaske, teritorij Kanade, i nakon 15 dana, 14 sati i 6 minuta, prvo vozilo je stiglo u Ushuaiu, upisavši se Ginisovu knjigu rekorda 1999. završavajući legendarnu Panamericana rutu, od Kanade do Argentine, brže od bilo kojeg drugog vozila na četiri točka.

Evolucija pogona na sve točkove u T5, T6 i modernoj eri

S modelom T5 (2003.), Volkswagen je predstavio inovativnu tehnologiju 4Motion koristeći kvačilo s više diskova za automatsku raspodjelu snage između osovina - popularni Haldex. U 2010. godini sistem je unaprijeđen naprednim elektronskim upravljanjem, usvojenim i u modelima T6 (2015.) i T6.1 (2019.).

Danas, sedma generacija Bullija nudi različite opcije pogona na sve točkove: u Multivanu i Californiji to je eHybrid 4Motion plug-in hibridni pogon sa električnim motorom na zadnjoj osovini. Transporter TDI 4Motion i Caravelle TDI 4Motion pak nude elektronsku blokadu diferencijala, dok ID. Buzz Cargo Pro 4Motion i ID. Buzz GTX raspolažu sa jednostavnim električnim pogonom na sve točkove.

Volkswagen će i dalje nuditi 4Motion pogon i u budućnosti bez obzira kako ga nazivali. Zato je Transporter spreman za narednih 40 godina evolucije i borbu s različitim terenima, uključujući glatki asfalt i najteže podloge širom planete.