Važno za dekarbonizaciju
7

Cijena litijskih baterija u tri decenije pala za 98 posto: Hoće li manje koštati i električna vozila

B. R.
Niže cijene baterija učinit će električne automobile konkurentnijima (Foto: EPA-EFE)
Niže cijene baterija učinit će električne automobile konkurentnijima (Foto: EPA-EFE)
U posljednje tri decenije cijena litijskih baterija je niža za 98 posto i postoji uvjerenje da će ona biti još niža. Između ostalog, time će električna vozila biti znatno jeftinija, a u konačnici će okoliš biti zdraviji za život.

U navedenom periodu je razvoj baterija bio veoma dug. Na početku devedesetih godina kapacitet baterije dovoljan za jednu kuću je imao dnevni trošak od 75.000 dolara. Baterijske ćelije bile su teške 113 kilograma i velike koliko i pivska gajba.

Trenutno se ista količina energije može isporučiti za manje od dvije hiljade dolara iz baterije teške 40 kilograma i veličine ruksaka.

Takav tehnološki napredak je krucijalan za dekarbonizaciju globalne ekonomije. Problem u obnovljivim izvorima energije jeste u samim izvorima enerije - sunce ne sija uvijek i ne puše uvijek vjetar. Zbog toga postoje baterije u koje će se puniti energija, a koja će se koristiti kada ona nedostaje.

Baterije bi mogle biti posebno korisne prilikom korištenja pojedinih uređaja za čije se funkcionisanje koristi mnogo energije proizvedene fosilnim gorivima. Među njima su i klima uređaji, a time bi se znatno smanjila emisija štetnih gasova.

Značaj za električna vozila

Iznimno su važne i za razvoj tj. proizvodnju električnih automobila. Od kada je kompanija Tesla 2008. godine napravila model Roadster s litij-jonskim baterijama, broj električnih auotmobila je porastao na više od sedam miliona.

S obzirom na to da cijena baterije čini trećinu od ukupne cijene električnog automobila, smanjivanje troškova njihove proizvodnje je ključno da postanu konkurentni konvencionalnim automobilima.

Zašto se smanjuje cijena baterija

Cijena baterija je sve niža i postavlja se pitanje zašto je to tako? Odgovor na ovo pitanje dali su Micah Ziegler i Jessika Trancik s Instituta za tehnologiju u Massachusettsu (Massachusetts Institute of Technology).

Smatraju da se cijena baterije smanjuje s povećanjem broja kompanija koje ih proizvode. Tako proizvođači dijele troškove gradnje tvornica i potiču dobavljače resursa na niže cijene. Spomenuti američki istraživači su ukazali na to da je tome doprinijelo i tehnološko znanje u smislu broja prijavljenih patenata. Zaključili su da je samo ova činjenica za posljedicu imala pad cijene od 40 posto.

Cilj za budućnost

Izgledno je da će se proizvodnja baterija i dalje razvijati. Trenutno prosječan trošak za jedan kilovat-sat energije iz litij-jonske baterije iznosi 140 dolara. Cilj je da iznosi 100 dolara i tada bi već električni automobili mogli postati konkurentni onim konvencionalnim, ocijeniili su u konsultantskoj agenciji BloombergNEF. Proizvođači baterija bi mogli postići ovaj cilj u sljedećih nekoliko godina.

Potražnja za baterijama će rasti, a njihova cijena će biti sve niža, zaključili su u listu Economist.