"Jedinstveno tržište"
27

Zaštita potrošača kroz programe EU i kontrola trgovaca: Koliko se radi na ovom važnom segmentu

S. Š.
Foto: Arhiv/Klix.ba
Foto: Arhiv/Klix.ba
Program jedinstvenog tržišta (Program Single Market) je program koji implementira Evropska unija, vrijedan je 4,2 milijarde eura i ima cilj ojačati upravljanje jedinstvenim tržištem EU.

Program je na snazi od 2021. do 2027. godine i sa sobom nosi niz aktivnosti koje su usmjerene na stvaranje jedinstvenog tržišta.

Program jedinstvenog tržišta će pomoći:

  • poboljšati funkcioniranje unutrašnjeg tržišta mjerama koje uključuju poboljšani nadzor nad tržištem, podršku u rješavanju problema građanima i privredi i poboljšanu politiku konkurencije;
  • povećati konkurentnost preduzeća, posebno malih i srednjih preduzeća (MSP);
  • razviti efektivne evropske standarde i međunarodne standarde finansijskog i nefinansijskog izvještavanja i revizije;
  • pružaju još veću zaštitu potrošačima;
  • održavaju visok nivo sigurnosti hrane;
  • proizvoditi i distribuirati visokokvalitetne statistike.

Ono na šta je ovaj program najviše fokusiran je zaštita potrošača, kao "najranjivija" grupa, ali i najopterećenija i najizloženija promjenama koje se dešavaju na tržištu.

O programima EU i upravo tome koliko se radi na zaštiti potrošača razgovarali smo sa predstavnicima udruženja potrošača iz Brčko distrikta i Udruge za unapređenje kvalitete života življenja "Futura" iz Mostara.

Jedno je jasno - još se mora raditi na zaštiti potrošača, ali su nam predstavnici udruženja kazali da vjeruju da će se kroz programe EU i ovaj segment popraviti.

Sva pravila EU idu ka jačanju položaja potrošača

Marin Bago iz Udruge za unapređenje kvalitete života življenja "Futura" iz Mostara kaže da je potrošač/kupac/klijent uvijek na prvom mjestu, ali da se zaštita potrošača sastoji iz više oblasti.

"Otkad trgovina postoji kupac je na prvom mjestu, tj potrošač. Zadovoljan potrošač, firma raste odnosno raste njen marketing, prihvatanje u društvu, sve na osnovu zadovoljnih korisnika. Mnogi ljudi su to, međutim, zaboravili. Zaboravili su da ko god prodaje proizvode ili pruža usluge, njegov uspjeh ovisi o zadovoljstvu potrošača. Zaštita potrošača je sastavljena iz više oblasti, ne samo trgovine već medicine, obrazovanja, ekologije. Mnoge oblasti su pod zaštitom potrošača", kaže nam Bago.

U kontekstu toga koliko se u BiH osjete programi EU, Bago smatra da će se rezultati tek vidjeti.

"Još uvijek se ne osjeti program EU u BiH. Naše poluge vlasti usmjerene su ka tome da otvorimo pregovore sa EU, niko nama ne brani da sada prihvatimo ono što EU nudi i ima. Sva pravila EU idu ka jačanju potrošača i jačanju osobnih prava. Bitka tek predstoji, tek predstoji da usvajamo pravila EU jer je to u našem interesu", istakao je Bago.

Šukrija Dupčanin iz Udruženja za zaštitu potrošača Brčko Distrikt u BiH smatra da je neophodno utjecati na trgovce i ograničiti njihove "moći".

"Potrebno je izvršiti određene izmjene i dopune. Neke stvari treba definisati konkretnije. Malo trgovce nekako u pogledu marži i cijena kontrolisati. Treba utjecati na trgovce. Provesti programe koje nevladin sektor iz oblasti zaštite potrošača podnosi vladinim organizacija. Međutim, oni ništa ne rade, naročito inspektorati", mišljenja je Dupčanin.

Mišljenje građana

U razgovoru sa građanima Bosne i Hercegovine, naišli smo na različita mišljenja. Ali, ono o čemu se mogu usaglasiti jeste da su cijene previsoke, ne radi se puno toga na zaštiti potrošača, ali su svi optimisti po pitanje programskih aktivnosti koje nudi EU.

Jedan od građana sa kojim smo razgovarali je zadovoljan robom i uslugama koje se nude, ali su prema njegovom mišljenju cijene paprene. Također, kao ujedno i državljanin Hrvatske koja je članica EU, siguran je da će i u BiH Evropska unija donijeti značajne promjene u pogledu zaštite potrošača.

Slično mišljenje dijeli i naš idući sagovornik.

"Neriješeno pitanje zaštite potrošača. Defekt je nastao u doba koronavirusa 2020. godine. COVID-19 je doveo do nekontrolisanog rasta cijena i usluga. Treba objediniti interese na nivou države kako bi se brže pridružili EU", kazao nam je jedan od stanovnika Sarajeva.

"Kada se radi o zaštiti potrošača, ne znam kome bih prijavio probleme sa, recimo, kupljenom robom. Ljudi se žale, prebacuju se sa jednog mjesta na drugo, bilo bi dobro da znamo kome se možemo obratiti. Nije cijela odgovornost na javnoj upravi", kaže nam idući građanin.

On također smatra da EU nameće dobre politike našoj vladi i da je jedan od motora promjena u BiH.