Ipak, osim pitanja kojih sebi postavljamo pri svakom testu, sada je bio i neminovan niz pitanja od njih je prvo, da li smo mi u BiH ipak osuđeni da i ovu industrijsku revoluciju stavimo na čekanje?
Koliko god to iz perspektive prosječnog građanina Bosne i Hercegovine izgledalo nestvarno, električni auti nisu nešto što donosi daleka budućnost. Oni su već odavno tu, sve su prisutniji i postali su dio svakodnevice. Naravno, ne toliko naše koliko one u funkcionalnim zemljama.
Električni, hibridni, plug-in hibridni i slični automobili već odavno su prisutni na tržištu i čine nemali udio prodanih automobila na brojnim tržištima. Nećemo ići u tu krajnost da gledamo udio tih automobila na tržištu, na primjer, Norveške, gdje je gotovo nepristojno kupiti auto sa benzinskim motorom, nego ćemo se fokusirati na našu bližu okolinu.
Tako u Hrvatskoj već godinama postoji Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost koji raspisuje natječaj za subvencioniranu nabavu energetski učinkovitijih vozila - vozila na električnu struju i hibridne pogone. Iako je sam način i model dodjele subvencija u Hrvatskoj ocijenjen neefikasnim, činjenica je da kroz ovaj Fond ove godine Republika Hrvatska dodijelila oko 23,5 miliona KM građanima i kompanijama za kupovinu električnih i hibridnih automobila.
U Srbiji je, također, organizovan model subvencioniranja kupovine i nabavke električnih i hibridnih automobila. Vlada Srbije je tako kroz Uredbu propisala nivoe subvencioniranja zavisno od vrste i namjene vozila, te se u republičkom budžetu za ove svrhe namijenilo ukupno 120 miliona dinara, ili u praksi za putničko vozilo na hibridni pogon do 2.500 Eura po vozilu ili za putničko potpuno električno vozilo do 5.000 Eura po vozilu.
Ovako dug uvod ste morali čitati iz jednostavnog razloga što je teško pričati o utiscima iz vožnje električnog automobila dok ga vozite u zemlji gdje ćete platiti dodatnih 5 posto carine ako se odlučite na kupovinu električnog automobila. Dakle osim što je osnovni ID.4 u startu barem 10-ak hijada maraka jeftiniji u našem okruženju mi umjesto benefita plaćamo penale na kupovinu takvog automobila. Sva priča o cijeni, isplativosti i rezonu kupovine takvog automobila počinje i završava tu, pa ne očekujte na kraju našu ocjenu same cijene Volkswagena ID.4 ili komparaciju sa automobilima slične klase.
Zanimljivo je da smo tokom testiranja ID.4 najviše pitanja imali u vezi načina punjenja i najčešći komentari su bili: "ma nemaš ti to kod nas nigdje napuniti". Istina je da treba planirati punjenje, pogotovo u dijelovima grada gdje nemate pristup garažama, ali je još veća istina da je nama kao tržištu to, u stvari, manji problem pri kupovini električnih automobila.
Naime, u Bosni i Hercegovini postoji instaliranih 97 električnih punionica, sa otprilike 150 konektora, dok je u vrijeme pisanja našeg testa registrovano više od 50 električnih vozila i više od 1.000 hibridnih automobila. Istina, od ovog broja električnih punionica samo je 30 potpuno javnih punionica, dok su ostale privatnog karaktera i u većini slučajeva se nalaze u sklopu parkinga hotela. Ipak, uz uslove prodaje i potpuni izostanak razumijevanja i bilo kakve podrške od strane nadležnih institucija, ovo su i više nego odlične brojke.
Porodični auto novog vremena
Za razliku od ID.3 koji nastavlja tamo gdje staje generacijski popularni Golf, Volkswagen je sa ID.4 došao u segment megapopularnih porodičnih SUV modela i donio sve prednosti koje nosi koncept električnog automobila.
Prije svega sam prefiks SUV treba uzeti sa rezervom, iako već odavno SUV modeli nisu u potpunosti prikladni ni za makadamske ceste i dolaze sa "high performance" cestovnim gumama, Volkswagen je pokušao napraviti neki novi kompromis. Pored toga što je ID.4 električan pa je upitno koliko ćete se usuditi sa njim ići daleko u bespuća gdje nema električnih priključaka, također je činjenica da SUV oznaku nosi prije svega zbog same visine karoserije, visokog položaja sjedenja i izuzetne ponude prostora i praktičnosti.
Ipak, poneki piknik na livadi blizu ceste i vožnju lošom cestom ID.4 će odraditi više nego dobro. To može zahvaliti dovoljnoj visini podnice, velikim 20-inčnim točkovima sa dobro odmjerenim Pirelli Scorpion gumama i odličnim amortizerima sa mogućnošću prilagođavanja tvrdoće.
Novi nivo komfora za porodicu
Ipak, ono u čemu je ID.4 najbolji je praktičnost i komfor koji je zahvaljujući novom pogonu i koncepciji dobio potpuno novu dimenziju. Unutrašnjost ID.4 je prozračna, prostrana i zaista ugodna, kako naprijed tako i nazad. Uz prtljažnik od 543 litra, brojne pretince ali i ravan pod u kabini jasno je da ispunjava sve potrebne standarde za savršen putni i porodični auto.
Ono čime se također ističe od klasičnih SUV-ova je i samo uređenje vozačkog dijela i tu ističe svoju električnu jednostavnost. Ako ne gledate ogromni ekran infotainmenta, ispred vas kao vozača samo je upravljač i minimalistički ekran sa podacima o brzini i stanju baterije, te vozačkim asistentima. Na prvi pogled prejednostavno i siromašno, ali zaista ništa više od toga vam i ne treba za vožnju ID.4. Istina, najzanimljiviji detalj je birač hoda mjenjača koji je izveden kao nastavak ovih instrumenata i zaista je originalan. Kada se naviknete na njegov smještaj lako i brzo ćete prelaziti iz hoda naprijed u "rikverc".
Ono preko čega je teže preći je činjenica da sam kvalitet materijala nije na pretjerano zavidnom nivou. Izvjesno je da svi proizvođači zbog skuplje proizvodnje električnih automobila moraju uštedjeti na luksuzu i skupim materijalima, a na to nije bio imun ni Volkswagen. Dosta je tu tvrde plastike, te dijelimično utisak popravlja imitacija kože i prošivenog dijela armaturne ploče. Ono što je besprijekorno je i dalje kvaliteta izrade. Uprkos apsolutnoj tišini pri vožnji nema "cvrčaka" i sve je sklopljeno i uklopljeno kako smo i navikli od Volkswagena.
Glavni detalj unutrašnjosti svakako je veliki ekran infotainmenta koji objedinjuje sve funkcije asistenata vožnje, zabave ali i sistema automobila kojih ovdje zaista ne nedostaje. U praksi sistem je jednak onome viđenom na Golfu 8 i osim nepreglednih komandi klimatizacije i audio uređaja nema posebnih zamjerki. Ono što smo primijetili kod ID.4 na testu je činjenica da je ovdje cijeli "interface" sistema poprilično usporen i sa zakašnjenjem reaguje na komande korisnika. Vjerovatno će to neki manji ali nadamo se što skoriji "update" riješiti.
Zaista upotrebljiv i zabavan električni SUV?
Pored ovih standardnih funkcionalnih stvari, u kojima se ID.4 dokazao zaista privlačnim i uspješnim, najveća nepoznanica nam je bila koliko zaista možemo voziti ovakav auto po BiH i, naravno, koliko dugo. Da li je obećanje o dometu od više od 500 kilometara pretjerano ili je ipak realno ostvariv?
Kako smo vozili ID.4 Pro, očito nije slučajna sličnost sa imenovanjem pametnih telefona i sličnih "gadgeta", na raspolaganju smo imali i bateriju od 77 kWh, te jedan električni motor na zadnjoj osovini snage 204 KS i obrtnog momenta od 310 Nm.
Poprilična količina snage i obrtnog momenta koji su, kao i kod svih električnih automobila, dostupni odmah, uz zadnji pogon i nisko težište, zahvaljujući smještaju baterije u pod, već i "na papiru" zvuče kao dobar recept za vožnju. Tako je i u praksi. Zaista ovaj 4,6 metra dug i preko 2 tone težak auto se vozi neočekivano agilno i upravljiv je i u oštrim i brzim zavojima, uprkos velikoj ukupnoj težini.
Zanimljivo je da je podupravljanje zaista teško isprovocirati, dok je istovremeno teško primijetiti da je pogon samo nazad. Tek nagli start na klizavoj podlozi može vam to na kratko otkriti, te je ID.4 dinamički zaista vrlo neutralan i savršen za kupce kojima je namijenjen. Sve radi odlično i ne zahtjeva previše od vozača.
Performanse motora od preko 200 KS su primjetno bolje od SUV-a sa motorom sa unutrašnjim sagorijevanjem slične snage. Naravno, prije svega mislimo na ubrzanja i međuubrzanja koja su zbog same prirode prenosa i motora instantna i vrlo efikasna. Na cestama poput naših ovo se može zaista smatrati i sigurnosnim dodatkom.
U potrošnji električne energije smo isprava bili skeptični. Vjerovatno zabavljajući se odličnim ubrzanjima vrlo brzo smo počeli "cijediti" bateriju ID.4 te je domet od 500 kilometara izgledao teško dohvatljiv. Ipak, kada smo ga počeli voziti umjereno i koristiti "B" način rada mjenjača u kojem sistem koristi regenerativno kočenje i efikasnije dopunjava bateriju pri usporavanju, i naš "range" je impresivno počeo rasti. Do prve rezerve smo tako na kraju zabilježili prosjek potrošnje od oko 16 kWh, a tako je ostalo i nakon punjenja i do kraja testa. Do sada nam se rijetko dešavalo da auti na testu troše tačno onoliko koliko proizvođač propisuje, ali sa ID.4 smo bili unutar 0,2 kWh. Ukratko, uz umjeren tempo i korištenje sistema rekuperacije energije sa ID.4 Pro može se sasvim opušteno računati na domet od 500-tinjak kilometara.
Sam proces punjenja zahtjeva planiranje iz već spomenutih razloga, pogotovo ako nemate svoju garažu i električni priključak. Samo vrijeme punjenja također zavisi od toga kakav punjač imate na raspolaganju. Ako svoj ID.4 "uštekate" u svoju utičnicu putem njegovog 11 kW punjača računajte na punjenje od nekih sedam do osam sati. Ako, na primjer odaberete 22 kW punjač u garaži kod Vijećnice u Sarajevu možete računati da ćete dobiti novih 100 kilometara dometa za nekih sat vremena punjenja. Ako kojom srećom uspijete naći punjač sa neizmjeničnom strujom od 125 kW možete računati da ćete bateriju svog ID.4 od 5 do 80 odsto kapaciteta napuniti za manje od 40 minuta.
Treba spomenuti i ekonomski faktor cijene vlasništva i korištenja ID.4, iako on iz onih istih razloga sa početka testa donekle gubi smisao u BiH. Sam trošak vožnje i punjenja električnog automobila značajno je manji u odnosu na sipanje dizela ili benzina, barem za sada. Naime, da pređete 100 kilometara u ovako snažnom i velikom automobilu koštaće vas otprilike od 2 do 2,5 KM, dok na primjer dizelski SUV sa oko 200 KS na tih 100 kilometara potroši oko 7 litara goriva, što po trenutnim cijenama goriva iznosi oko 15 KM na 100 kilometara.
Jednako je povoljnije i održavanje ovih automobila. Zbog njihove jednostavnosti redovni servis košta oko 90 KM, dok za sličan konvencionalni automobil ove klase košta oko 320 KM.
Na kraju ostaje da se zapitamo i ponadamo da li su upravo Volkswagen ID.3 i ID.4 automobili koji će pokrenuti letargične nadležne institucije u Bosni i Hercegovini, da za početak barem prepozna potrebu ukidanja dodatnih nameta na ovakve automobile. Ono u šta smo mi kao korisnici uvjereni da ovakvi automobili trebaju biti dostupni i kupcima u BiH, te ih treba u skladu sa realnim mogućnostima učiniti pristupačnijim. Vremena za izgovore više jednostavno nema, a ni Volkswagen ni druge marke nas neće čekati. Nakon ID.3 i ID.4 uskoro stižu ID.BUZZ, ID.CROZZ i još mnogi novi potpuno električni modeli.
Motor: AC sinhroni električni motor sa stalnim magnetom, smješten nazad poprečno, Maksimalna snaga 204 KS. Maksimalan obrtni moment 310 Nm.
Prijenos snage: Pogon na zadnje točkove. Automatski mjenjač sa jednim stepeom prijenosa. Felge prečnika 20 inča, gume dimenzija 235/50 R20 naprijed i 255/45 R20 nazad (Pirelli Scorpion).
Šasija: Prednji ovjes - McPherson, nezavisni, adaptivni amortizeri, poprečni stabilizatori. Zadnji ovjes – nezavinsi multilink, adaptivni amortizeri, poprečni stabilizatori. Električni servo-upravljač.
Performanse i potrošnja : Ubrzanje od 0 do 100 km/h - 8,5 sec. Maksimalna brzina - 160 km/h. Fabrički deklarisana potrošnja električne energije kombinovano: 16.2 kWh/100 km. Potrošnja na Klix.ba testu: 16,7 kWh/100 km. Kapacitet baterije: 77 kWh.
Dimenzije: Dužina - 4.584 mm. Širina - 1.852 mm. Visina - 1.631 mm. Međuosovinski razmak - 2.771 mm. Zapremina prtljažnika od 543 do 1.575 litra s preklopljenim zadnjim sjedištima. Težina praznog automobila - 2.049 kg.
Oprema i specifikacija testnog modela: ID.4 Pro Performance Max