Vikend specijal
92

Vremena nikad izazovnija: Volkswagenu treba novi vizionar kakav je bio Ferdinand Piech

A. M.
Foto: Volkswagen AG
Ko bi rekao da će Volkswagen samo pet godina nakon što ih zauvijek napustio Ferdinand Piech, kolos autoindustrije, trebati krenuti u potragu za novim liderom kojem su se izazovi i trijumfi beskrajno nadovezivali jedan na drugi.

Sve što možemo zadnjih mjeseci pročitati o Volkswagenu tiče se smanjenja plata, zatvaranja tvornica i ukidanja radnih mjesta. Čini se da u Volkswagenu nikad nije bilo izazovnije raditi i djelovati. Div je na novoj raskrsnici i treba odlučiti kojim smjerom krenuti dalje.

Čini se, da njemačkom titanu, više nego ikada prije, trebaju hrabri i samouvjereni vizionari kakav je bio Ferdinand Piech. Austrijanac je također svojevremeno znao gubiti novac zbog taštine, ali nije gubio kompas.

Članovi odbora proizvođača automobila obično su uzbuđeni, rastrojeni i najmanje pogođeni emocijama dok sjede oko ovalnog stola raspravljajući o profitnim maržama i ponašanju dioničara. Oni koji su ga poznavali kažu da Ferdinand Piech nije bio jedan od njih.

Foto: Volkswagen AG
Foto: Volkswagen AG

Unuk slavnog Ferdinanda Porschea je preminuo tokom zadnjeg vikenda u augustu 2019. godine u dobi od 82 godine, četiri godine nakon što je napustio mjesto predsjednika Volkswagen grupe. Mediji su izvještavali da se austrijski magnat srušio u bavarskom restoranu prije nego što je odvezen u obližnju bolnicu, gdje je umro, što je na kraju potvrdila i njegova mlađahna supruga Ursula.

Sijao je strah

The German Times tada je pisao da su ga se mnogi u poslu bojali. Neki su ga čak i mrzili, a menadžeri su ga izbjegavali. Hiljade ljubitelja automobila su ga obožavali, a skoro svi konkurenti su ga kopirali. Već tada su krenula nagađanja, da li će poslovna ostavština koju je najistaknutiji njemački automobilski magnat i poslovni vođa Ferdinand K. Piech, ostavio, raspasti bez njega?

Piech je ostavio trajno, ali komplikovano nasljeđe iza sebe. Unuk osnivača Porschea, Ferdinanda Porschea, rođen u Austriji, bio je kolos automobilske industrije punih šest decenija, upravljajući usponom moćnog carstva VW Grupe od neorganizovanog proizvođača do nemani koja dominira tržištem i vrti ogroman novac.

Foto: Volkswagen AG
Foto: Volkswagen AG

Ostat će zapisano u automobilskim memoarima da je Piech iza sebe ostavio izvanredan portfolio automobila, koji obuhvata od reli automobila s pogonom na sva četiri točka do familijarnih hatchbackova i hiperautomobila s više od 1.000 konjskih snaga.

Ovaj automobilski ekscentrik i čovjek s "benzinom u venama" uvijek je dobivao svoje bitke. To je bilo zato što je slijedio jasnu strategiju i uvijek iznova istiskivao svoju nesposobnu rodbinu iz posla koristeći svoje veze u automobilskom svijetu. Kad bi mu se to činilo svrsishodnim, udružio bi se čak i sa sindikalistima, koje je zapravo mrzio. Gospodar lutaka, kako su ga obično zvali, krojio je posao onako kako bi njemu odgovaralo. Međutim, iza njega su ostali neki neponovljivi projekti, a prije svega mislimo na određene automobile.

Foto: Volkswagen AG
Foto: Volkswagen AG

VW Golf 4: Jedna platforma - "bezbroj" automobila

Golf Četvorka, kako je poznat u našim krajevima, bio je utjelovljenje Piechove strategije koju je ustvari prenio iz Audija - poboljšati percipiranu kvalitetu proizvoda i učiniti ga poželjnijim uz smanjenje broja komponenti potrebnih za izgradnju asortimana. Tako se štedio novac i povećavao profit.

Ostat će zapamćeno da je Piech Golfovu platformu iskoristio za ukupno osam različitih automobila, od Bube, Bore, Seata Leona i Toleda pa sve do Octavije i Audija A3 i TT. Čak su poslije u Kini istu PQ34 (A4) platformu eksploatisali Škoda Kamiq i VW Lavida.

Danas kad se okrenete skoro 30 godina unazad i shvatite da je Volkswagen prodao skoro pet miliona Četvorki i da je Piech jednu te istu platformu gurnuo pod sedam drugih klonova, shvatite koji je to vizionarski poduhvat bio i koliko se Volkswagenova blagajna napunila daleko iznad razine na kojoj su "vegetirali" prije Piechovog angažmana.

Foto: Volkswagen AG
Foto: Volkswagen AG

Volkswagen Phaeton

No, nije samo Golf bio njegov trijumf. Zaboravili smo na još jedan pokušaj da se napravi "najbolji automobil na svijetu". Jedino je Volkswagen s Piechom na čelu vidio priliku da stvori twin-turbo limuzinu s pogonom na sva četiri točka s W12 pogonom kao tipičnog konkurenta Mercedesovoj S-Klasi.

Piech je navodno otpustio polovinu inžinjerskog tima kada je predstavio ambiciozni projekat "must-have" automobila, jer je tražio da poklopac motora ne vibrira čak ni kad je bio izložen čeonom vjetru pri brzini od 270 km/h. To se naravno odnosilo na 6.0 W12 monstruma, jer su ostali automobili bili u džentlmenskom klubu "250 km/h" s ostalim premium rivalima.

Iz prodajne perspektive, Phaeton je uglavnom doživio neuspjeh, ali oni koji su ga kupili našli su se u jednom od najpomnije projektovanih automobila u ono vrijeme. Ne treba zaboraviti koliko je Phaeton doprinio slici imidža Volkswagena mimo toga što je donirao pogonski sklop i uticao na stvaranje izuzetno uspješne porodice Bentley Continental, najuspješnijeg proizvoda svih vremena u Crewu.

Foto: Volkswagen AG
Foto: Volkswagen AG

Bugatti Veyron

Piechov razum za dijeljenje platforme i štednju, uštedio je VW grupi milijarde eura, ali njegovi ludi projekti su jednako rasipali taj novac. Jedna od najvećih ambicija koja će ostati kao jedna od najvećih ostavština bio je Bugatti Veyron.

Nakon što je pokazao osnovni oblik za ovaj superauto, Piech je obavijestio svoje inžinjere da ga, kako znaju, oplemene motorom od hiljadu konja (tačnije 1.001 KS) zahtijevajući najveću brzinu od najmanje 400 km/h.

Niti jedan hladnjak nikada prije nije morao hladiti tako monstruozan motor i nijedna guma nikada prije nije napravljena da se nosi s toliko brzinom jednog cestovnog automobila. Mimo svega, valjalo je konstruisati mjenjač koji brzinom munje šalta stepene prenosa i prenosi kamionski obrtni moment od 1.250 Nm, a da se i dalje glatko vozi u običnom saobraćaju.

Foto: Volkswagen AG
Foto: Volkswagen AG

Kažu da je Piech s Veyronom pretjerao u svemu navedenom, ali kad se danas osvrnete na ostavštinu superautomobila s W16 motorom kao istinskog inžinjerskog čuda, ali i svih ostalih projekata poput VW XL1 - malenog dvosjeda čiji TDI je bio u stanju trošiti svega jedan litar nafte ili famoznog Lupa 3L ili pak transformacije Škode iz skromnog u svjetski brend, shvatite da je Piech bio teški genijalac.

Volkswagen je i u prošlosti znao upasti u krizu i svaki put bi iz nje izašao jači. Sada je opet na novoj raskrsnici i mora odlučiti u kojem smjeru će se marka kretati u budućnosti. Izazovi nikad nisu bili veći i zato im treba vizionar kakav je bio Piech.