Znate li priču o Cockti?
107

"Žuti kamion crvene boje": Kako je ideja rođena u Jugoslaviji postala asocijacija i na prvu ljubav

I. B.
Cockta je piće našeg djetinjstva, a nekome i asocijacija na prvu ljubav
Svijet gaziranih pića nekada se svodio na uvozne napitke, koji su se mogli nabrojati na prste jedne ruke. Međutim, zemlja iz susjedstva odlučila je napraviti "koktel", koji je i 70 godina kasnije jednako popularan među svim generacijama. A mnogi ga povezuju sa djetinjstvom i prvom ljubavi. Ime mu je Cockta.

Nostalgija zapakovana u bocu, spoj modernog i tradicije, i okus koji nas vraća u djetinjstvo - tako njeni ljubitelji opisuju Cocktu. Priča o ovom napitku, jednoj od ikona Balkana i nekada omiljenom piću Jugoslavije, uopće nije obična, a rođena je početkom 50-ih u Ljubljani.

Sve je počelo nakon što se Ivan Deu, direktor kompanije Slovenijavino, vratio sa poslovnog puta u SAD navodno s bocom Coca-Cole, predloživši da se sličan napitak napravi za domaće tržište. U to vrijeme, većina gaziranih napitaka bila je uvozna, a domaća alternativa nije postojala. To se uskoro promijenilo.

Vođen ovom idejom, diplomirani inženjer hemije dr. Emerik Zelinka, odlučio je napraviti gazirano piće koje će konkurisati popularnim svjetskim brendovima i ujedno biti odraz slovenske kulture i tradicije. Uz tim stručnjaka, razvio je vlastiti recept, ispostaviti će se - dobitnu kombinaciju koju će zavoljeti ljudi širom svijeta.

Znate li šta daje Cockti poseban okus? Neki možda nikada ne bi pogodili

Recept Cockte je dugo čuvana tajna koja je položila test vremena dajući dobro poznatu je-ne-sais-quoi notu kvalitete (franc. osjećaj koji se ne može tačno imenovati ni opisati).

Njena osnovna karakteristika je upotreba prirodnih biljnih ekstrakata, a sastojak koji joj daje konačni karakter je divlji šipak. Unutra se isprepliće još 11 različitih ljekovitih trava, limun i narandža, čineći spoj koji daje blago gorak, ali istovremeno neodoljiv i svjež okus.

Cockta je po prvi put predstavljena 1953. godine, prije 70 godina
Cockta je po prvi put predstavljena 1953. godine, prije 70 godina

Cockta je javnosti prvi put predstavljena u martu 1953. godine u slovenskoj alpskoj dolini Planici. Dolazila je u zakrivljenoj boci iz koje se nazirala smeđa tekućina, kao simbol zapadnjačkog stila života. Bocu i etiketu kreirao je dizajner Sergej Pavlin, dok je na reklamnim panoima piće predstavljala plavooka djevojčica, koja je na slamčicu pila iz boce novog pića. I danas se smatra ikonom Cockte.

Piće je na reklamnim panoima predstavljala preplanula djevojčica plavih očiju, ispijajući Cocktu na slamčicu
Piće je na reklamnim panoima predstavljala preplanula djevojčica plavih očiju, ispijajući Cocktu na slamčicu

Zanimljivo je i to da je 1950-ih, tvornica šibica Dolac kod Travnika, kreirala seriju kutija šibica s duhovitim motivima vezanim za Cocktu, pozivajući ljude da je piju u svakoj situaciji i u bilo koje doba godine.

Tvornica šibica Dolac kod Travnika, imala je seriju kutija šibica s duhovitim motivima Cockte
Tvornica šibica Dolac kod Travnika, imala je seriju kutija šibica s duhovitim motivima Cockte

Marketinški trikovi, a u skladu s tadašnjim vremenima i resursima, nastavili su privlačiti publiku. Cockta je reklamirana kao piće prikladno za sve uzraste, dok se ugostiteljskim objektima savjetovalo da je mogu miješati s vinom, pivom, vermutom i rumom. Samo u prvoj godini proizvedeno je oko milion litara Cockte. Ostalo je historija.

Još nekoliko zanimljivosti vezanih za Cocktu

  • Ime riječi Cockta dolazi kao izvedenica od riječi cocktail (eng. koktel), budući da je ona mješavina niza sastojaka i ljekovitog bilja.

  • Divlji šipak se do Cockte uglavnom koristio za pravljenje čaja tokom prehlade, međutim postao je upravo "glavna zvijezda" ovog pića.

  • Godine 1974. Cockta je uz novu "evropsku bocu" dobila i svoj proslavljeni slogan: "Cockta, piće iz mladosti", a 1988. se pojavila i njena prva limenka.

  • Prvobitni poster za ovo piće prikazivao je sjevernog medvjeda kako pije Cocktu, ali je taj prijedlog odbijen.

  • Prvobitna verzija boce Cockte čuva se u kolekciji Tolminski muzeja. Zanimljivo je da je dizajner koristio tipografiju od istih slova koja su korištena u predratnim novinama Slovenski narod.

  • Sredinom 80-ih godina, desio se pad prodaje Cockte. Između ostalog i usljed raspada jugoslovenskog tržišta. Marketinški stručnjaci predviđali su da će ona biti zaboravljena i istisnuta sa tržišta, no 2000. kupuje je kompanija Kolinska, nakon čega je ponovo doživjela procvat.

  • Magazin Financial Times je 2014. uvrstio Cocktu na četvrto mjesto najboljih gaziranih "cola pića", a tada su je opisali kao šarmantan napitak.

  • Do svog 63. rođendana, odnosno prije sedam godina, Cockta je prodala čak šest milijardi bočica.

  • Cockta, poput njoj sličnih pića, ne sadrži kofein ni ortofosfronu kiselinu, što je samo još jedan od razloga zašto je omiljen izbor mnogih.

Prvobitni Cocktin poster prikazivao je sjevernog medvjeda kako pije ovo piće
Prvobitni Cocktin poster prikazivao je sjevernog medvjeda kako pije ovo piće

Kako drugi doživljavaju Cocktu?

I danas, poslije 70 godina, Cockta je jednako voljena. Ona budi sjećanja na djetinjstvo, sretne i bezbrižne dane, a nekom i na prvu ljubav. Iako smo u svijetu gdje se sve brzo mijenja, a naročito su prolazni trendovi, Cockta i njen nostalgični okus, čini se, ostaju vječni. Razvoj Cocktinog puta od 1953. godine do danas, pokušali su oživjeti i talentovani umjetnici iz različitih dijelova regije.

Umjetnica Agata Lučić iz Zagreba otkrila je kako Cockta za nju ima status legende, ne samo kao prvo gazirano piće s naših prostora, veći i zbog prepoznatljivih vizuala.

"Cockta me najviše podsjeća na moju mamu, koja na svaki spomen Cockte kaže da je to "piće njene mladosti". I moj prvi dečko volio je piti Cocktu", kaže Agata i dodaje kako se s ovim napitkom upoznala na dječijim rođendanima.

Ilustracija umjetnice Agate Lučić iz Zagreba
Ilustracija umjetnice Agate Lučić iz Zagreba

Nacrtavši vesele šarene likove, koji, kako kaže, slijede svoje pravila, dočarala je svoju viziju o Cockti. Posebno joj se dopao kamion brenda koji je odlučila staviti kao centralni motiv koji povezuje likove na ilustraciji.

"I moja ilustracija pomalo priziva te djetinje, slavljeničke trenutke. Tada su mi rođendani bili jako bitni, a danas je to dosta drugačije", kaže Agata.

Marina Mesar Oko, jedna od najutjecajnijih i najautentičnijih hrvatskih umjetnica, čija su djela prikazana u galerijama, muzejima i drugim kulturološkim ustanovama u Zagrebu, Londonu, New Yorku, Briselu i Frankfurtu, također je prikazala kako vidi Cocktu.

Ilustracija umjetnice Marine Mesar - Oko
Ilustracija umjetnice Marine Mesar - Oko

Ona je u svojoj ilustraciji u fokus istakla najnoviji izgled Cockte, ali i glavni sastojak pića - divlji šipak, koji je svojim prelijepim, ružičastim cvjetovima i plodovima, dao sasvim drugu dimenziju ilustraciji.

Cocktu su u duhu savremene umjetnosti još prikazali i Ljubba Stefanović, nagrađivani srbijanski reditelj muzičkih spotova, scenarist, montažer i producent, te umjetnice Ana Lucija Šarić i Ljubljanka Veronika Hozjan.

"Željela sam objediniti sve one nezaboravne trenutke koje vežemo uz ovo popularno piće i pretočiti ih u živahnu paletu boja koja oživljava te osjećaje i sjećanja na djetinjstvo i mladost. Bilo je to piće rođendana, putovanja i druženja s prijateljima" istakla je Hozjan.

Cockta je vremenom nadograđivala svoj izgled
Cockta je vremenom nadograđivala svoj izgled

Osim što radove ovih umjetnika možete pronaći na Instagram profilu Cockte, u toku je i nagradna igra, gdje vas brend nagrađuje za uživanje u omiljenom piću. Ono što trebate napraviti je naručiti ili kupiti Cocktu, bilo u staklenoj ili plastičnoj boci, i pronaći kod. Među vrijednim nagradama je i pet vouchera za putovanje po izboru u vrijednosti do 2.000 eura, a više informacija pronađite ovdje.

Iako je svoje početke imala na Balkanu, bezvremenska Cockta dosegnula je globalni nivo popularnosti, a do danas je samo mijenjala i usavršavala svoj izgled, dok je njen recept ostao originalan.

I zato, kada idući put naiđete na nju, nemojte da vas "prevari" jednostavno pakovanje. Iza Cockte se krije jedna cijela baza sa pričama o uspjehu jedne zemlje. U njoj ćete pronaći više od pića - pronaći ćete ideju i motivaciju, ali i onaj djelić Slovenije koji je osvojio svijet svojom jedinstvenošću.