INTERVJU / Bakir Izetbegović: Da u vrhu SDA vidim kompromitirane kadrove, uklonio bih ih
Uredba koja je posvađala koalicione partnere u FBiH donesena je 2011. i to na prijedlog ministra iz reda SDA. Četiri godine poslije, SDA tvrdi da je takva uredba štetna. Je li se onda 2011. pogriješilo?
Uredba je štetna ako se primjenjuje na način na koji je to pokušavao činiti ministar energetike i rudarstva iz DF-a – potpuno ignorišući premijera Novalića i ostatak vlade, ignorišući već decenijama važeće odnose među koalicionim partnerima kada je riječ o imenovanjima, i, konačno, ignorišući dogovor Komšić-Čović-Izetbegović postignut samo nekoliko dana prije nego se on samostalno upustio u dvadeset sedam raznovrsnih imenovanja. Stiče se utisak da je Reuf Bajrović htio isprovocirati ovakvu reakciju premijera Novalića, odnosno koalicionih partnera stavljajući ih pred svršen čin pristupom – ili ćete prihvatiti da ja radim šta hoću i kako hoću, ili ćete reagirati uvođenjem uredbe, a onda će DF napustiti Vladu i optužiti vas za izazivanje krize u Federaciji BiH.
Da li je za Vas lično i za SDA prihvatljiv ulazak SBB-a u vlast pod bilo kojim uvjetima?
Nakon oktobarskih izbora rekao sam da će SDA, u cilju efikasne uspostave vlasti i odgovornosti prema građanima, koalirati sa svim relevantnim političkim subjektima u BiH. Fahrudin Radončić je tada decidno odbacio takvu mogućnost. Nažalost, stajališta se nisu značajnije promijenila. Dok SDA, i dalje svjesna odgovornosti prema građanima, neprestano traga za stabilnom parlamentarnom većinom koja će omogućiti pokretanje nužnih reformskih procesa na koje se obavezao i SBB, Fahrudin Radončić ne odustaje od ugodne opozicione lože.
Kadrovi DF-a su se vratili populizmu i spinovanju
Da li bi SDA na bilo koji način blokirala uspostavu nove izvršne vlasti ako bi se formirala neka nova koalicija bez SDA?
U svim modernim demokratskim sistemima pobjednička stranka je ta koja dobija mandat da predstavlja građane. SDA je pobjednik na oktobarskim izborima i stranka kojoj su Bošnjaci masovno ukazali povjerenje. Na političkoj sceni, gdje se većina trenutnih političkih subjekata ponaša sebično i neodgovorno, SDA je rijetka politička snaga koja građanima uliva kakvo-takvo povjerenje i teži stabilnosti. Nećemo iznevjeriti ukazano povjerenje velikog broja građana u BiH i budućnost ove zemlje predati u ruke političkim avanturistima.
Kakav je stav SDA o vanrednim, odnosno prijevremenim, izborima?
Ne postoji mogućnost vanrednih izbora bez izmjene izbornog zakona. A ne vidim ni šta bi nam to novi izbori donijeli, osim dodatnog gubljenja vremena, trošenja novca i testiranja strpljenja građana kojima treba posao i bolji život.
Ako vanredni izbori i ulazak SBB-a nisu opcija šta je onda treća opcija?
Vjerovatno je to koaliranje sa manjim strankama s kojim možemo doći do parlamentarne većine u Parlamentu Federacije BiH i konačno krenuti u izglasavanje reformskih zakona.
Je li bilo pregovora sa tim manjim strankama?
Bilo je kontakata i reakcije su dosta dobre. Naši sagovornici pokazuju odgovornost prema aktuelnoj situaciji u zemlji i spremnost da se odazovu i ozbiljno prihvate posla.
Jeste li razočarani ponašanjem DF-a?
Jesam. Činjenica da je to mlada stranka skromnoga političkoga iskustva ne može biti pokriće za iskazanu nezrelost i neodgovornost, kako prema koalicionim partnerima, tako i prema građanima koji su im ukazali povjerenje. DF se od početka dvoumio kada je u pitanju ulazak, a zatim i ostanak u Vladi FBiH. Borba motiva da budu konstruktivan partner, da nose odgovornost i pokušaju pomoći kako bi se teška situacija u Federaciji mijenjala, i onog drugog, da se izmaknu, da se vrate u komforni položaj opozicione stranke i nastave kritikovati vlast, je bila očigledna. Nadao sam se i strpljivo se trudio da prevagne prva opcija. Nažalost, prevagnula je druga. DF se, barem kada je riječ o federalnom nivou, definitivno vratio onome u čemu se njegovi istaknuti kadrovi najbolje snalaze, populističkom kritikovanju vlasti, spinovanju, medijskom prepucavanju i nadmetanju.
Dogovorena podjela pozicija na državnom nivou
Šta je sa koalicijom na državnom nivou, da li je ona upitna s obzirom na “nestabilnost” DF-a, ali i određene procese unutar SDA pri čemu mislim na četiri zastupnika u ZD PS BiH iz SDA koji su rekli da neće u svim situacijama slijediti i podržavati stav stranke?
Vjerujem da je koalicija na državnom nivou stabilna, jer je koncipirana na promjeni partnera koji dolazi iz RS. Svako poigravanje sa koalicijom na ovom nivou nosi u sebi opasnost povratka SNSD-a i Dodikove politike u Vijeće ministara. A krivicu za takav rasplet sebi ne može dopustiti ni DF niti parlamentarci iz kluba SDA nezadovoljni ishodom 6. kongresa stranke.
Je li bilo razgovora o podjeli pozicija na državnom nivou? Pojedini mediji su objavili da bi Bošnjacima trebala pripasti Centralna banka, OSA itd...
Obavljeni su takvi razgovori i mislim da smo postigli dogovor. Bošnjaci su bili nedovoljno zastupljeni u agencijama i uredima na državnom nivou, tako da smo to korigovali aktuelnim dogovorom.
Zašto je “reformska agenda” koju su usvojili Vlada FBiH i Vijeće ministara nedostupna javnosti? S obzirom na to da nam predstoje reforme koje se tiču svih građana zar ne bi bilo korektno da vlast izađe u javnost sa svim detaljima prije nego se pred EU obaveže na provođenje tih reformi?
Nisam primijetio da postoji “embargo” na informaciju o sadržaju agende, ali ako je tako, vjerovatno se radi o procjeni tri premijera da bi javnost, neizbježna rasprava i svrstavanja koja bi time nastala, odmogli da se postigne kompromis i dogovor o sadržaju prihvatljivom za sve partnere. Kada se postigne dogovor premijera, agenda će sigurno biti ponuđena javnosti.
Premijer Novalić je nedavno, u kontekstu DF-a, rekao da su centri odlučivanja pomaknuti izvan Vlade FBiH. Imaju li premijer i Vlada FBiH “odriješene” ruke?
Što se tiče SDA, ima podršku i odriješene ruke da provede neophodne reforme. Premijer je izjavu koju ste pomenuli dao prije nekoliko mjeseci, kada su sjednice Vlade naizmjenično opstruirane od ministra iz DF-a, a zatim iz HDZ-a. Vlada ovih dana ubrzano radi na pripremi reformskih zakona, i ići će na njihovo usvajanje ne čekajući da bude potpisana pomenuta reformska agenda.
Mirne demonstracije su dopuštene, ali ćemo nasilje spriječiti
Premijer Novalić, ali i ministar finansija BiH Vjekoslav Bevanda, rekli su da nam “očajnički” treba tranša MMF-a i da entiteti bez nje neće preživjeti. Postoji li bilo kakav plan “B” na nivou entiteta i države u slučaju da MMF ne odobri novu tranšu?
Postoji, ali neću iznositi detalje dok dogovor ne bude postignut. Za sve postoji alternativa, pa i za aranžmane sa MMF-om.
Šta će biti najesen? Pojedini visoki zvaničnici već spominju da se policija oprema u slučaju eventualnih protesta?
Mirne demonstracije su dio demokratije, dopušten način postizanja ciljeva, ali nasilje to nije. Napadi na policiju, na vladine zgrade, na simbole države su zakonom zabranjeni akti i morat će biti spriječeni. Ali ako bude i toga, bit će i to riješeno i neće ishoditi nikakvim nezakonitim promjenama vlasti. Sigurno se neće desiti da grupa od tri stotine ljudi smijeni vlast koja je dobila podršku tri stotine hiljada glasača.
Otići ću u Sandžak, nismo odbili Vučićevu pruženu ruku
Kongresom SDA je konačno uspostavljena struktura, ukinut je svojevrsni “dualizam”, ali je i nekoliko ljudi iz vrha SDA postalo svojevrsna opozicija vama i vrhu stranke. Da li je SDA nakon Kongresa jača ili slabija?
Jača, naravno. A radit ćemo i na tome da zaslužni kadrova SDA, koji ovaj put nisu izabrani u rukovodstvo stranke, dobiju adekvatnu satisfakciju. Treba raditi za stranku, služiti narodu i državi, i sve će vremenom doći na svoje.
Ono što se među članovima SDA moglo čuti jeste da od vas očekuju da iz struktura stranke uklonite kompromitovane kadrove. Istina, kada treba imenovati imenom i prezimenom te ljude onda nastaje svojevrsna šutnja. Vidite li u današnjem vrhu SDA ljude koji su na bilo koji način kompromitirani?
Da ih vidim, uklonio bih ih. Postoje priče, sumnje, insinuacije, i predmet tih priča su često najaktivniji kadrovi. A sposobnih i aktivnih se, ukoliko nemam jasnih argumenata i dokaza o njihovom nepoštenju i korupciji, nemam namjeru odreći.
Kongresu SDA prisustvovale su i sestrinske stranke, prvenstveno iz Sandžaka, Makedonije, Kosova... Može li se očekivati, i pored svih problema u BiH, Vaš značajniji angažman na ovom polju? Recimo, mnogi se i ne sjećaju kad je neko od političkih predstavnika Bošnjaka posjetio Sandžak, o Kosovu da i ne govorimo jer bi prije posjete trebalo riješiti pitanje viza itd.
Rado bih otišao u Sandžak, i namjeravao sam u nekoliko navrata ići, ali me posvađanost tamošnjih bošnjačkih lidera u tome svaki put spriječila. Otići ću kada procijenim da će od moje posjete biti istinske koristi, prije svega sloge među sandžačkim Bošnjacima.
Premijer Vučić, indirektno se referirajući na Vas, kaže da Bošnjaci nisu prihvatili njegovu pruženu ruku. Kako ocjenjujete odnos Srbije spram BiH? Ima li dvoličnosti u tom odnosu?
Vučić je pružio ruku pomirenja, ali je njegova vlada u isto vrijeme radila na tome da, pred samo obilježavanje srebreničkog genocida, komandant odbrane Srebrenice bude uhapšen i odveden u srbijanski zatvor. Također, ta vlada odbija priznati ono što su presudili međunarodni sudovi formirani od UN-a i što čitav civilizirani svijet uzima kao neupitnu činjenicu da je u Srebrenici počinjen genocid. Vučićevu ruku nismo odbili, pozdravljamo njegovu inicijativu, ali kriza u pozitivnom procesu koji je on inicirao nije nastala našom voljom niti krivicom. U svakom slučaju, ne vidim alternativu procesu pomirenja naroda niti poboljšanja odnosa BiH i Srbije, i spreman sam istinski raditi na tome. Ali pozitivni pomaci se mogu zasnivati samo na međusobnom poštovanju i uvažavanju, na poštovanju istine ma kakva ona bila, na poštovanju žrtava ma čije one bile, na poštovanju suvereniteta država, sudova, na ispunjavanju sporazuma i protokola koje su te države i sudovi potpisali i ratificirali.