Za kvalitetniji zrak u Sarajevu potrebno je zabraniti upotrebu uglja i subvencionisati plin
Tolerantna 24-satna vrijednost za prašinu iznosi 65 mikrograma, a pojedine automatske stanice koje vrše monitoring zraka na području KS očitavale su prekoračenja čak iznad 400 mikrograma po metru kubnom.
"Imali smo lošiju situaciju, ali 24-satni prosjek nije prelazio 300 mikrograma. Uslov na osnovu kojeg se može proglasiti naredna epizoda jeste da 24-satni prosjek prelazi 300 mikrograma na dvije mjerne stanice“, kazao je za Klix.ba ministar Čedomir Lukić.
Ministar tvrdi da su Zavod za javno zdrastvo KS i Federalni hidrometeorološki zavod konstatovali da je koncentracija čvrstih čestica u manjem obimu smanjena, zbog čega na snazi ostaje epizoda pripravnosti uz nove interventne mjere.
"Procjena Zavoda za javno zdravstvo je stabilizacija, došlo je do nekog strujanja koje je utjecalo na smanjenje zagađenosti. Novim mjerama je uvedena zabrana kretanja automobila čiji benzinski motori imaju normu EURO 1 ili dizel motori koji imaju normu manju od EURO 3. Zabrana se odnosi na glavnu saobraćajnicu od Baščaršije do Ilidže i obrnuto. Uvedena je i zabrana saobraćaja za teretna vozila, čija je najveća dozvoljena masa više od 3,5 tone od Baščaršije do Nedžarića. Izdata su upozorenja postrojenjima čija je snaga više od 50 kW, a koriste čvrsta goriva i lož ulja, da smanje temperaturu za minimalno 2 stepena. Kao i za sva ostala postrojenja koja su preko 1 MW, kao što su Toplane, da smanje temperaturu za minimalno 1 stepen", rekao je ministar Lukić.
Povećan je i inspekcijski nadzor na gradilištima kako ne bi dolazilo do povećanja količine prašine koja je najveći problem u Sarajevu. Interventne mjere ostaju na snazi dok se stanje ne popravi, a iz ministarstva apeluju na vozače da racionalno koriste privatna vozila i upozoravaju rizične grupe stanovištva da smanje kretanje. Stručnjak za kvalitet zraka Martin Tais ističe da je ministarstvo uradilo maksimalno kako bi se situacija sa zagađenjem poboljšala, ali da su nužne rigoroznije mjere.
"Mi smo zbog visoke koncentracije otrovnih čestica 70-ih godina uveli plin, a upotreba uglja je bila zabranjena. Međutim, ljudi se ponovo griju na ugalj jer je najjeftiniji. Moj prijedlog je da se zabrani upotreba uglja, a da se reguliše cijena plina tako da plin bude jefitniji od uglja. Nemoguće je ljudima reći da ne lože ugalj koji je lošeg kvaliteta, ali ako bi plin bio jeftiniji ljudi bi ga sami počeli koristiti. Osim toga, potrebno je što više automobila prebaciti na plin. To je dugoročni plan, ali jedino tako se može smanjiti emisija. Moraju se naći fondovi barem za zimski period", kazao je za Klix.ba Martin Tais.
Sve vrste nepravilnosti koje građani primijete moguće je prijaviti na Eko-broj 033 660 000 ili broj Kantonalnog operativnog centra civilne zaštite 121.