Intervju / Boris Miljević, profesionalni bh. automobilista i šampion u kokpitu Porschea
Boris Miljević je poznato ime u automobilističkim krugovima u BiH, ali i šire. Karijeru je počeo po prilično poznatom receptu, takmičenjem na brdskim stazama i postepenim razvojem kroz klase došao je u sam vrh sporta. Iza sebe već ima 13 šampionskih titula u raznim klasama i kategorijama, a sa 21 godinom postao je prvi takmičar iz Bosne i Hercegovine koji je osvojio jednu međunarodnu šampionsku titulu. Njegove uspjehe i rezultate priznali su mnogi, kako sama krovna automobilistička organizacija FIA, tako i njeni ugledni zvaničnici kao što su Jean Todt i Max Mosley.
Nakon dijela karijere u kojem je sazrjevao kao vozač, relativno brzo prelazi u jednosjede, takozvane formule, te ulazi u najzahtjevniji i realno najopasniji rang takmičenja na brdskim stazama. Tu se odlično snalazi i vrlo brzo ostvaruje vrhunske rezultate, a uz brojne titule i pehare, najbolja potvrda toga su i brzinski rekordi od kojih neki još i dan danas stoje.
Borisa poznajem od njegovih početaka i veliko je zadovoljstvo vidjeti kako je neko uspio ostvariti svoje snove te i dalje nastavlja uspjehe. Iskoristili smo priliku da s Borisom napravimo presjek i pregled njegove karijere, ali i da nas iz prve ruke upozna kako je to sve išlo.
Za početak, kako su izgledali tvoji počeci u autosportu?
Sve se odvilo munjevito. Ušao sam u reli šampionat prije trinaest godina, potpuno nepripremljen, na prvoj trci osvojio sam prvo mjesto, nekoliko drugih mjesta tokom sezone i na kraju i pobjedu u šampionatu. Prva takmičarska sezona na reliju je bila moj veliki start u autosportu i potvrdila moju intuiciju da sam rođen za to. Rezultati koji su slijedili na brdskim i kružnim trkama su dodatno gradili moje samopouzdanje, a strpljivost, kojoj sam sklon samo onda kada je riječ o autosportu, mi je pomogla da pametnim koracima gradim karijeru iz sezone u sezonu. Ostalo je historija.
Kada i kako si odlučio da je automobilizam tvoj poziv i nešto čime ćeš se primarno baviti u životu?
Onog momenta kada je autosport od mene zahtijevao potpunu predanost rezultatu i kada je sa svakim narednim iskustvom na stazi moja želja za nadmetanjem doživjela gradaciju. Stvari su vrlo brzo postale ozbiljne i kalendari koji su nosili sve više i više trka zahtijevali su od mene potpunu posvećenost ukoliko želim da ostvarim rezultat na stazi i sebe u budućnosti. U autosportu stvari su jednostavno crno-bijele i moja odluka je samom činjenicom olakšana i nije mi trebalo mnogo da je donesem u korist autosporta.
Šta je presudno za prelazak iz amaterskog u profesionalni autosport? Novac, poznanstva, talent...?
Ako su talent i rezultat tu i ako su oni neupitni, onda se pojedinac treba postarati da se uz navedene vežu i precizne i inteligentne odluke i procjene kada je to pravo vrijeme i koje je to pravo mjesto da se taj talent i rezultat prikažu. Nisam se rasipao prikazivanjem talenta i podsjećanjem na rezultate koje sam postigao kad god je to bilo moguće, već sam se koncentrisao da dostavim traženo samo onda kada se računa. Izučavam materiju iznova svaki put kada sjednem za volan automobila i pristupam svakoj vožnji precizno i sa zadatkom. Ponašao sam se kao profesionalac i kada nisam nosio titulu profesionalca i došao je trenutak kada su profesionalni timovi u meni prepoznali pojedinca koji im može dostaviti traženo u rekordnom roku, bilo da se radi o samo jednom brzom krugu na kvalifikacijama, kompletnoj trci, preciznom podešavanju automobila ili pripremi i razradi pneumatika i kočionih sistema za start trke. Od mene se traži da timu dostavim očekivano, to je moj posao i ja sam veoma dobar u tome. Profesionalac postaje osoba koja u sebi nosi enciklopediju znanja koju konstantno gradi i primjenjuje u odrabranim prilikama, i opet kažem, kada se računa. Svaki posao se radi s ljudima i naravno da vam poznanstva mogu pomoći da se nađete u pravo vrijeme na pravim mjestima na kojima ćete pokazati svoj talent. Novcem ne možete kupiti ulaznicu u svijet profesionalaca, s obzirom na to da sama riječ profesionalac govori o tome da neko vas plaća da radite svoj posao, a ne obratno.
Iz vremena brdskih trka, koja ti je najdraža trka (pobjeda, takmičenje) i zašto?
Teško da mogu izdvojiti samo jednu trku, pobjedu, s obzirom na to da je sedamdeset i jedna brdska trka iza mene i svaka nosi svoje emocije, čari i anegdote. Možda jedna od najljepših uspomena je trka na stazi Cividale-Castelmonte u Italiji gdje sam pobjedio 2006. godine s Alfa Romeo 156 SP automobilom. To je bila posljednja trka šampionata i tada sam osvojio svoju prvu međunarodnu titulu šampiona, a trofej mi je uručio slavni Clay Regazzoni.
Epizoda sa SEAT-om, prvi Leon, kup takmičenja i sada trke izdržljivosti, kako je to počelo i kako je sada?
Seat Sport ekipu čine zaista sjajni i zanimljivi ljudi s kojima provodim dosta vremena na stazi, od mog prvog nastupa u Seat kupu pa sve do danas. Kup takmičenje je za mene predstavljalo idealno mjesto za sticanje znanja o tome kako funkcionise vrhunski organizovano takmičenje i biznis unutar autosporta. Moj angažman tada u Seatu me je naučio dosta stvari koje su mi kasnije pomogle da se afirmišem kao profesionalac, steknem znanje i navike i da uđem i u samu srž politike svjetskog autosporta kako bih bio spreman na izazove van staze koji su dosta bitniji od izazova na stazi. S obzirom na to da sam u 24h International Endurance Series afirimisan kao vrhunski profesionalac, Customer tim Seat Sporta iz Engleske me je prepoznao kao profesionalca i vozača koji donosi pozitivne rezultate timovima s kojima radi i pozvao u Portugal na utrku 24h Portimao ove sezone, gdje su mi bukvalno dali odriješene ruke da prekopiram svoj rad iz Porschea, prilagodim automobil za stazu koju odlično poznajem, upravljam resursima i ljudima te kreiram strategiju za trku i pomognem im da postignu dobar rezultat nakon kraćeg niza loših nastupa. Osvojili smo treće mjesto, a sezonu zatvorli prošlog mjeseca nastupom na 12h SPA-Francorchamps u Belgiji i evo već u januaru nastavljamo saradnju na otvaranju nove sezone u Dubaiju.
Kako si došao u Porsche i da li je to ostvarenje vozačkog sna?
Moj cilj je oduvijek bio sam vrh autosporta i ako logikom isključimo Formulu 1, za koju sam praktično imao previše godina i na početku karijere, ostalo mi je da istražim put ka GT seriji i na kraju i mogućnost nastupa na trci 24h LeMansa kao vrhunac karijere. Prije četiri godine sam shvatio da je vrijeme da preduzmem radikalne korake i u pola takmičarske sezone sam prekinuo nastupe i posvetio se tome da učinim sve moguće kako bih se našao na startu GT šampionata, ma o kojoj se seriji radilo. Kako nisam imao finansijska sredstva, kao ni podršku sponzora, ni podršku svoje zemlje, jedino rješenje koje sam vidio u tom trenutku je bilo da se zaputim u Porsche s više nego preambicioznim planom. Plan je bio da jednostavno odem na sastanak i ponudim sebe i svoje znanje na raspolaganje Porsche Customer ekipama. Razgovor i samo iskustvo su bili veoma zanimljivi, čelni ljudi kompanije su me gledali i slušali u nevjerici, jednostavno nisu mogli da vjeruju da se neko tek tako odvažio doći i ponuditi usluge bez dana iskustva u GT automobilu. Znao sam da sam tada povukao preambiciozan potez, ali Porsche je meni predstavljao logično rješenje. Ni danas nisam siguran da li je taj sastanak odredio dalji tok moje karijere, ali mjesec dana nakon istog pozvao me zvanični Customer tim na dvodnevni test na stazi Hockenheim. Taj test je bio polazna tačka saradnje s timovima Porschea, a svoju poziciju sam učvrstio s MSG Motorsport ekipom u 24h International Endurance Series.
Kakav angažman imaš s Porscheom, koji auto voziš i pripremaš?
Moj posao je da vozim trke, testiram takmičarske automobile između trka te da unaprijedim tim za koji radim na svim poljima, poboljšam performanse njihovih Customer vozača, kao i da prilagodim automobil za svaku stazu i vozača pojedinačno i zavisno od navedenog nađem idealan balans koji u tom momentu donosi pozitivan rezultat za tim. Ove sezone moj angažman vezan za Porsche se svodio isključivo na posao u ekipi MSG Motorsport i takmičenje u 24h International Endurance Series gdje smo nastupali sa dva Porsche 911 GT3 Cup automobila. Tokom godine imao sam tri uloge u timu, kao vozač na trkama, testni vozač i menadžer ekipe. Sjajna sezona je iza nas, ostvarili smo cilj osvojivši prvo i drugo mjesto u šampionatu u 991-AM klasi, kao i drugo mjesto u 991-PRO klasi. U novu sezonu ulazim sa dva nova Porsche Customer tima i novim i snažnijim 991.2 Cup automobilima, tako da ne sumnjam da će ona biti zanimljivija i još uspješnija od prethodne.
Koja disciplina ti najviše odgovara, brdske trke, kružne trke ili trke izdržljivosti?
Svaka od navedenih, s obzirom na to da sam kroz karijeru prošao kroz više disciplina, a danas mi je posao da se snalazim u svakoj i da mi svaka disciplina i automobil odgovara od trenutka kada sjednem u njega. Naravno da je dosta lakše voziti brdsku trku koja traje nekoliko minuta ili kružnu sprint trku koja traje desetak krugova, nego trku izdržljivosti od dvanaest ili dvadeset i četiri sata. Nakon što sam stekao iskustvo na trkama izdržljivosti, gdje nastup na od vozača zahtijeva nevjerovatnu psihičku pripremu i fizičku kondiciju, ostale discipline mi ne predstavljaju napor, već čisto zadovoljstvo.
Kako postižeš i održavaš fizičku i mentalnu kondiciju?
Mentalno sam srastao s okruženjem u kojem provodim većinu vremena, već više od decenije, i po prirodi imam odlično izbalansiran fokus i ličnu filozofiju djelovanja i to mi pomaže da savladam sve fizičke napore koji idu uz ovaj sport. Za mene je staza prirodno okruženje i na njoj se osjećam kao kod kuće, dok su moje navike vezane za ishranu i pravilan trening primarna stvar koja mi ide u korist i ja veoma lako održavam fizičku spremu na vrhunskom nivou tokom cijele godine. Uprkos tome što je fizički napor ogroman, usljed visokih temperatura i sila koje tijelo trpi dok ste za volanom takmičarskog automobila, gdje nekada provedete i više od sat ili dva vremena na temperaturama od 40/60 stepeni celzija, mentalna snaga je ta koja igra primarnu ulogu. Tokom treninga, trke pa i testiranja vaše srce konstantno operiše iznad normalnih vrijednosti i vaš puls je gotovo uvijek iznad 150 otkucaja u minuti, što naravno fizički nespremnom pojedincu uzima danak veoma brzo i upravo su smirenost i snaga uma ti faktori koji štite vaše tijelo od kolapsa usljed izlaganja neprirodnom okruženju.
Uz takmičenja i pripreme automobila za takmičenje imaš vremena za biznis ili je to sastavni dio?
Svi moji poslovi su usko povezani ili u direktnoj vezi sa svim oblastima autosporta. S obzirom na to da sam svjestan činjenice da imam još desetak godina ispred sebe kao aktivni automobilista, na vrijeme sam počeo razmišljati šta zapravo želim da radim nakon vozačke karijere i upravo iz te svijesti je proizašla moja potreba da se aktiviram na polju organizacije i upravljanja timom i počnem graditi znanje u toj oblasti kako bih odmah nakon vozačke karijere, sa stečenim iskustvom, preuzeo ulogu menadžera tima.
Automobili svaki dan i cijeli dan, uz takmičenja se baviš i promocijom i testiranjem automobila?
Pored obaveza na stazi, koristim i prilike van staze i upravo na polju testiranja cestovnih automobila. Razvoj cestovnih modela u dosta slučajeva se oslanja na informacije s trkačke staze i višemjesečnih testiranja novorazvijenih komponenti na stazi prije nego se iste nađu u proizvodnji i cestovnoj namjeni, a ja kao neko ko većinu vremena provodi upravo u takvim uslovima sam praktično i logično rješenje za sve one kojima je potrebna precizna povratna informacija i rezultat. Što se tiče promocija, sarađujem s nekoliko firmi van Bosne i Hercegovine, dok sam u Bosni i Hercegovini skoro bio u pokušaju da slično realizujem s firmama iz oblasti autoindustrije te zastupništvima stranih automobilskih brednova, ali nažalost njihova volja za osavremenjavanje dosadašnjih formi poslovanja, filozofija marketinga i poslovna politika su se više puta pokazale nedoraslim nivou saradnje koja zadovoljava nivo jedne profesionalne promocije i razvoja poslovanja.
Da li su uopće uporedivi život u BiH i van nje, prilike i mogućnosti ovdje i u Evropi?
Prilike, mogućnosti i njihova funkcija se totalno razlikuju u Bosni i Hercegovini i van nje. Naravno da ne možemo porediti stvari koje su različite. Prilike u Bosni i Hercegovini postoje i uvijek će ih biti u svim oblastima rada i poslovanja, ali tu prestaje mogućnost. Mogućnost unutar Bosne i Hercegovine se odnosi samo na jedno, a to je da ostvarite priliku u sferi u kojoj poslujete i kada je ostvarite tu sve dalje funkcije i definicije mogućnosti nestaju. Svaka osoba želi napredovati u oblasti u kojoj posluje i od koje živi, a mjesta za napredak u našoj zemlji jednostavno nema. Vi ovdje ostvarite mogućnost da radite u nekoj oblasti, bavite se tim poslom dok traje, nakon toga idete ili u penziju ili mjenjate kompletnu oblast poslovanja, dok je van Bosne i Hercegovine čitav smisao poslovanja građenje sposobnosti, sticanje iskustva i napredovanje u onome čime se bavite te težnji da budete što bolji u tome. Izvan Bosne i Hercegovine mogućnosti su vam uvijek otvorene i vaša budućnost zavisi samo od vas i onoga što doprinosite kroz svoj rad.
Da li je tvoja karijera izuzetak ili realna mogućnost uz prave korake? Koje su preporuke za one koji tek počinju?
Moju karijeru mnogi karakterišu kao izuzetak, s obzirom na to da dolazim iz Bosne i Hercegovine gdje je tradicija ovog sporta nepoznata i kao takva zanemariva. Isto se odnosi i na uslove koje gotovo da nemamo kako bismo izgradili bilo šta ili čak postigli značajan uspjeh u oblasti autosporta. Uzevši u obzir da sam ja počeo sam, gotovo bez sredstava za bilo šta ozbiljno i bez adekvatne podrške te se našao ovdje gdje sam danas, to je odgovor na postavljeno pitanje. Slažem se s ustaljenom filozofijom većine da marljiv rad donosi rezultat, ali bih dodao da je uz marljiv rad za postizanje neočekivanog neophodan i veoma pametan rad i onima koji prave prve korake u ovom sportu bih savjetovao da prije svega rade pametno.