Električni automobili ljeti i zimi imaju dva lica. Sve dok je vani temperatura optimalna, ostvarit ćete približnu autonomiju koju navodi proizvođač. Dolaskom zime i temperatura, koje ne moraju nužno biti ispod ‘’nule’’, zaboravite na komfor koji imate u toplijim mjesecima godine.
Najčešći razlozi povećanja potrošnje energije u električnom automobilu zimi su: grijanje pri vožnji na kratkim relacijama, veća upotreba električnih uređaja i povećanje otpora kotrljanja. Otprilike, isti problemi kao kod običnih automobila sa SUS motorima, samo s mnogo većim odstupanjem. Električni automobili zimi znaju biti ozbiljan teret vlasniku i zato treba povećati oprez i posavjetovati se sa iskusnijim i stručnijim osobama. S električnim automobilima nema mitova, postoji samo tehnologija ‘’pokusnih kunića’’.
Toplotna pumpa – Na papiru pomaže, u praksi baš i ne
Postoji uvjerenje da zimi električni automobili gube oko polovine svog izvornog dometa kada su potpuno napunjeni. Prema steknutom iskustvu, baterija zimi gubi bar 30% kapaciteta ako su temperature u plusu, dok pri niskim temperaturama s minusima to zna biti i preko 50%. Pokazalo se da vozila opremljena toplotnom pumpom bilježe manje padove efikasnosti u odnosu na vozila bez nje. Da li je to u praksi stvarno tako?
Ispostavilo se da je ključni element toplotna pumpa, bitna tehnička inovacija koja, skupljajući ‘’otpadnu’’ toplotu koju emitiju električne komponente vozila, minimizira gubitak kapaciteta baterije i dometa zimi. Izolacija vozila uz pomoć pumpe omogućava brzo zagrijavanje automobila, što je važan preduslov za postizanje optimalnih performansi. Zato je dobro zapamtiti ako kupujete električno vozilo, tražite model sa toplotnom pumpom. Međutim, postoje električni automobili koji i sa ovim dodatkom ne mogu izaći na kraj s gubitkom kapaciteta baterije. Tehnologija je još u povojima i mnoga baterijskih vozila predstavljaju ekperiment za proizvođača u nastojanju da testira tehhologiju i unaprijedi je u budućim generacijama vozila. Zato, prije kupovine automobila, dobro se raspitajte da li vozilo ima toplotnu pumpu i da li je taj model, bez obzira na njeno prisustvo, ima optimizovano trošnje baterije zimi. U svakom slučaju, bolje je imati vozilo s ovom pumpom nego bez nje.
Stručnjaci također preporučuju redovno kondicioniranje baterije i ljeti i zimi ukoliko to vozilo posjeduje. Prije nego što krenete na rutu, također vrijedi uključiti opciju u postavkama za punjenje u softveru i navigaciji koja prati parametre. Vozilo zatim automatski priprema temperaturu baterije za punjenje, što pozitivno utiče na efikasnost procesa kad priključite vozilo na punjač. S druge strane, korištenje električnog vozila na kratkim rutama, poput odlaska na posao, zahtjeva čuvanje baterije. Dakle, u svakodnvenoj vožnji, maksimizirajte bateriju na punjenje do 80% i punite je sporim punjačima – po mogućnosti na kućnoj utičnici sa istosmjernom strujom. Ovo pravilo posebno važi zimi. Krenete li na dalju vožnju, podignite kapacitet na 100% i koristite brze punjače sa izmjeničnom strujom, jer će vam vrijeme biti važan faktor.
Čega se još treba odreći za par desetina kilometara više?
Svi koji su imali opciju koristili električno vozilo ne trebaju preporuku da ograniče korištenje funkcija grijanja sjedišta i upravljača kako bi se smanjila potrošnja energije i povećao domet. Opet se vraćamo na toplotnu pumpu. Oni modeli koji je imaju mogu komfornije koristiti ove sekundarne potrošače.
Stručnjaci takođe preporučuju pripremu i zagrijavanje automobila, što podrazumijeva postavljanje informacija u vozilu o tome u koje vrijeme vozač želi krenuti na putovanje. Automobil će automatski, ukoliko posjeduje takvu opciju, zagrijati bateriju i prilagoditi njene parametre preovladavajućim uslovima na cesti. U slučaju punjenja na određenoj lokaciji, dobro je unaprijed unijeti podatke o planiranom punjenju automobila u softver.
Oni iskusniji ističu prednosti ulaganja u grijanu garažu. Čak i nekoliko stepeni više od vanjske temperature može napraviti veliku razliku u komforu na putovanju. Također je važno planirati putovanja unaprijed. Ako vozač planira ostaviti električni automobil na duže vrijeme, automobil bi trebao imati barem do pola napunjenu bateriju.
Ostali savjeti uključuju redovnu provjeru stanja guma i njihovog pritiska, kao i povremeno čišćenje kočnica, s obzirom da sistem za obnovu energije uzrokuje da komponente zahrđaju u određenoj mjeri više nego inače. Stručnjaci također istilču da je važna zamjena rashladne i kočione tekućine. Prva je važna za odvođenje toplote iz baterije, dok kočionu tekućinu treba mijenjati svake tri godine jer je izložena bržem trošenju nego kod klasičnih automobila.