Benzinci i dizeli ostaju
10

Evropa nikad neće sustići Kineze u elektromobilnosti, a može im parirati samo na jedan način

A. M.
Foto: Škoda
Foto: Škoda
Ekološka politika Evropske unije prilično muči lokalnu autoindustriju, ali još uvijek postoji šansa da se zaustavi ili bar ublaži prodor kineskih proizvođača. Evropa mora zaštiti tehnologiju koju gradi decenijama i koju dobro poznaje, a to su SUS motori, makar sagorijevali sintetička goriva i postojali kao hibridi.

Kako godine i mjeseci prolaze više je nego evidentno da je Evropa napravila grešku u svojoj strategiji zaštite životne sredine. Spašavanje planete je cilj od kojeg niko ne bježi, ali postoje alternative za zaštitu okoliša, jer svi u Evropi počinjemo patiti od loše politike koja prijeti da sama sebi uništi.

Gledajući stanje autoindustrije u posljednjih nekoliko godina, u kojoj preovladavaju otpuštanja, zaustavljanje proizvodnje, ogromni lageri baterijskih vozila, pa čak i pad prodaje istih, vidimo veliku slabost koju većina domaćih proizvođača doživljava. Automobilski sektor čini više od desetine BDP-a u Evropi, a trenutno stanje ujedno pogađa više od stotinu miliona vozača i hiljade kompanija.

Pokušavamo uhvatiti korak s tehnologijom električnih automobila, za kojom kasnimo, s kojom ne vladamo i koja nas sve skupa izjeda. Zašto to činimo, kad postoji nešto u čemu dominiramo ili smo to nekad činili. Volkswagen i Audi su najavili dalja ulaganja u benzince i dizele, dok je Mercedes ovih dana na "megafon" objavio da zadržava V8 i V12 motore. Nijemci su čini se, kao predvodnici, prvi shvatili u kojem smjeru vjetar puše.

Evropski proizvođači su (bili) maheri za SUS motore

Možda se neki neće složiti kada kažemo da su električni automobili najbolja stvar koja se dogodila planeti sa ekološke i zelene tačke gledišta, jer oni zagađuju prije svog nastanka, ali to je najgora stvar koja se dogodila evropskoj autoindustriji, pa i društvu u cjelini. Znamo da je automobil po definiciji stvar luksuza, koji vremenom gubi vrijednost i koji nakon nekoliko godina moramo zamijeniti. To je druga najskuplja kupovina u životu prosječnog građanina nakon nekretnine. Međutim, niti su električni automobili pristupačni, ili to još nisu postali, niti su to trenutno SUS modeli, čija cijena je u posljednjih pet godina postala veća oko 50 posto - dobrim dijelom zbog elektrifikacije i prilagođavanja cijenama modelima na struju.

Evropa je decenijama kontrolisala razvoj motora s unutrašnjim sagorijevanjem. Izuzmemo li Japance, pa i Korejce u posljednjih 10 godina, malo ko je mogao parirati efikasnosti motora razvijenih u Njemačkoj, Britaniji, Francuskoj, Italiji, Češkoj itd. Dok Kinezi najavljuju da će s hibridima, koji prelaze 2.000 kilometara "u cugu" poraziti dizele, sjetimo se rekordnih testova s dizelskim modelima. Jedan od njih je rađen u Hrvatskoj kada je redakcija AMS-a uspjela s jednim tankom u dizelskom Passatu B7 preći više od 2.500 kilometara u komadu.

Evropski "maheri" SUS motora su bili lideri u efikasnosti i smanjenju emisija i potrošnje. No, to su preko noći srušili evropski parlamentarci koji su smatrali da su decenije evolucije SUS-a beskorisne i okrenuli sve u korist električnih automobila, odnosno tehnologije koju nismo u stanju savladati kao SUS motore i koja nas čini izuzetno ranjivim, posebno protiv superiornih istočnjaka.

Kinezi su fenomenalni u elektrifikaciji, ali kada je u pitanju klasični SUS motor, oni su godinama iza Evropljana. Bili bi i decenijama iza da lokalni proizvođači nisu počeli praviti čudne kompromise s malolitražnim motorima, a sve zbog isforsiranog utjecaja o zaštiti životne sredine.

Kinezi ne žele benzince, oni dominiraju s električnim autima

Kineski motori s unutrašnjim sagorijevanjem se mogu približiti po tehnologiji i ekonomičnosti nekadašnjeg evropskog SUS motora, bar onog benzinskog. Postoji niz takvih primjera, a to može potvrditi saradnja Renaulta i Geelyja s projektom Horse. No, najveća prednost Evrope je što oni ne žele da je sustignu, jer nisu zainteresovani.

Kina se fokusirala na električne automobile i tehnologije koje je prate, a to su baterije. Najveći proizvođači baterija na svijetu su upravo Kinezi. Ništa novo, jer CATL i BYD dominiraju na više od 50 posto globalnog tržišta. U Evropi postoji samo jedan proizvođač baterija - švedski Northvolt - koji je nažalost nedavno podnio zahtjev za bankrot nakon milijardi eura investicija i subvencija.

Možda zvuči surovo, ali koliko god se trudili, Evropa nikada neće moći sustići Kineze u elektromobilnosti. Barem ne bez ogromnih ulaganja i fokusa samo na jedno kao istočnjaci.

Evropa, Brisel i njeni parlamentarci moraju shvatiti da ako uložimo milijardu eura u tehnologiju električnih automobila, Kina će uvijek uložiti više od toga jer ne zavisi od bilo koje druge regije u svijetu kao što Evropa zavisi od nje.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

SUS motori su jedina održiva opcija, makar i kao hibridi

Treba nastaviti podržavati benzince i dizele, pa makar na sintetička goriva s malim ili nultim utjecajem na okoliš. Ne zaboravimo da električni automobili zagađuju, i to ne malo, tokom njihovog nastanka. Proizvodnja baterija, vađenje rijetkih materijala i transport iz Kine sve su očigledni faktori koji prkose zaštiti životne sredine. Evropa mora podržati SUS motore i sintetička goriva, makar i uz neki tip hibridne tehnologije, kako ne bi zavisila o Kini, pogotovo što su se oni isključivo opredijelili na električne automobile.

Porsche je visoko dogurao u ulaganjima i u razvoju e-goriva, ali trebaju i drugi nastaviti s fokusom na istraživanje čistih sintetičkih goriva, jer ona donose niz prednosti. Proizvodnja ne zavisi samo od rudarenja, rješavamo se kineskih lanaca opskrbe, većina postojećih euro 6 motora može raditi na e-gorivo i što je veoma važno ne moramo graditi iznimno skupu mrežu punionica, jer imamo postojeću mrežu s hiljadama i hiljadama benzinskih pumpi širom kontinenta.

Brisel trenutno sa svojom politikom prisiljava mnoge vozače s ograničenim prihodima da se riješe svojih automobila. Mnogi od njih ih ne posjeduju iz hira, već iz stvarne nužde. Zaboravljamo da smo uložili decenije da sagradimo društvo oko automobila, koji su prilagođeni milionima kupaca različitog imovinskog stanja. S takvim benzincima i dizelima možemo putovati na velike udaljenosti uz rjeđa i kraća zaustavljanja uz hiljade dostupnih benzinskih pumpi. To nažalost još uvijek ne mogu isporučiti automobili koji zavise od utičnice i "pojilišta" prilagođenih uglavnom "milionerima".