Mali auto, velika briga
81

Mogu li male japanske Kei "kutijice" biti ključno rješenje mobilnosti za Evropu?

A. M.
Foto:Mitsubishi/Klix.ba
Posljednjih godina autoindustrija se okrenula ka popularnijim, ali većim i težim SUV formatima, nauštrb manjih gradskih auta, koji su nekada bili ključni za razvoj mobilnosti u Evropi. Mali auti su jako potrebni Evropi, a mnogi se pitaju da li, skoro nepoznati Kei format, može biti ključno rješenje mobilnosti u Evropi?

Evropsko tržište električnih vozila ove godine bilježi stagnaciju prodaje, a manja potražnja je primorala mnoge proizvođače da preispitaju svoje buduće strategije po pitanju elektrifikacije.

Svi su saglasni da su Evropi potrebni pristupačniji električni automobili kako bi se ubrzao prelazak na održiviju mobilnost, a mnogi igrači na evropskoj automobilskoj sceni insistiraju da su mali auti potrebniji nego ikad prije.

Istina je da su manji automobili postali ugrožena vrsta, ali dolaskom električnih automobila to bi se trebalo promijeniti u narednim godinama. Ko su budući novi EV igrači malog formata? Citroen sa e-C3, Renault sa R5, kao i budućim Twingom i R4, Hyundai sa Casperom, Škoda sa Epicom, VW sa ID.2 i ID itd. To su samo neki primjeri koji su već na cesti ili će stići narednih godina.

Kei standardi protiv "krutih" EU standarda?

Da li onda japanski Kei automobili, nakon prilagođavanja "krutim" EU standardima, mogu biti ključ uspjeha na evropskom tržištu? Za to su potrebne temeljite izmjene propisa, jer u sadašnjoj kategoriji putničkih automobila na Starom kontinentu mora biti zadovoljena minimalna dužina od 3,5 metara. To pravilo nije uvijek važilo.

Ispod ove veličine nalazimo kvadricikle poput Citroena Amija, koji imaju ograničenja u odnosu na njihovu veću braću. Kei automobili, protagonisti japanskog tržišta automobila, spadaju zbog svoje dužine upravo u ovu nišu.

Međutim, to bar ne bi trebao biti problem, jer su Japanci ograničili Kei format na 3,4 metra dužine i 1,48 metara širine, pa bi za adaptaciju trebalo vrlo malo. Japanski Kei automobili su se toliko razvili da unatoč ograničenju na motor do 660 kubika kod SUS verzija, mnogi su razvili turbomotore, pa čak ugradili i 4x4 pogon u ove male "kutijice", koje kao takve nemaju potencijal van Japana.

Ali u eri električnih vozila i nakon prilagođavanja EU standardima sličan format bi se lako mogao razviti, pogotovo što su i Japanci počeli razvijati elektro Kei automobile. Istovremeno, ova pojednostavljena tehnologija ostavlja veću slobodu u njihovom "uljepšavanju" što se može primijetiti s novim valom ovih automobila.

Ulaganje u novu kategoriju, inspirisanu malim japanskim gradskim automobilima, moglo bi doprinijeti postizanju efikasnije i pristupačnije mobilnosti i uklanjanju starijih vozila sa evropskih puteva koja više zagađuju. Prilagođeni format Kei auta bi mogao otvoriti minimalno 10.000 novih radnih mjesta u Evropi.

Masovni povratak razvoja malih vozila je neminovan, kako za mobilnost kupaca srednje klase, tako i za kompanije koje trebaju vozila za dostavu tzv. zadnje milje. Mali auti bi imali prednost u smislu parkinga, popusta na dopunjavanje, ali najvažnije, u startu bi koštali mnogo manje.

Nije sve tako "pozitivno"

Posvećenost ovom tipu vozila donijela bi dva važna aspekta, jedan pozitivan, a drugi ne toliko: cijene bi bile pristupačnije, ali bismo u zamjenu za to odustali od veće autonomije, pa bi "bitka" ravnopravnosti s vozilima s motorima na unutrašnje sagorijevanje bila u startu izgubljena. Autonomija blizu 200 km bila bi više nego dovoljna za svakodnevni život u gradu, ali da li je dovoljna za razmažene Evropljane?

Ovakvu odluku istovremeno treba da prati veća saradnja između proizvođača, a vidjeli smo nedavno kako su Volkswagen i Renault naoko odličan plan pretvorili u praznu hartiju. Stvaranje nove platforme od nule uključuje visoke troškove, tako da su sinergije između brendova za njen razvoj, ali i razvoj softvera, od vitalnog značaja za postizanje konkurentnijih cijena. Osim toga, negativan uticaj na životnu sredinu bi se znatno smanjio. Za male automobile navedenih karakteristika, uticaj je 75 procenata manji tokom cijelog životnog ciklusa u poređenju s većim električnim automobilima.

Drugi prioritet bi trebao biti postepeno uklanjanje skupih sirovina za proizvodnju baterija, kao što je litijum. Nove natrijum-jonske baterije u razvoju novih malih automobila, bez obzira na njihov format, mogle bi biti još jedan bitan ključ za njihovu komercijalizaciju. Najveća prepreka je vrijeme, kojeg evropske marke jednostavno nemaju.