U retrovizoru
20

Retrospektiva 2024. godine: Iza evropske autoindustrije je turbulentna godina za zaborav

A. M.
Foto: Stellantis
Evropski automobilski sektor suočio se s brojnim problemima i izazovima u 2024. godini, od pada prodaje zbog niske potražnje i visokih troškova proizvodnje, do žestoke konkurencije kineskih rivala i sporije od očekivanog prelaska na električna vozila.

Još jedna godina je iza nas u kojoj su dominirali ekonomski i geopolitički izazovi za autobranšu na Starom kontinentu. U globalu preteška godina, prepuna izazova i kombinatorike.

U pozadini tranzicije na električnu mobilnost, tradicionalne automobilske kompanije i dobavljači komponenti prisiljeni su pribjeći planovima restrukturiranja, masovnim otpuštanjima, pa čak i zatvaranju nekih tvornica. Sve to je pratio stalni rast cijena, a uragan tek slijedi u ovoj godini, kada će "obični" automobili cjenovno biti još bliže svojoj električnoj braći.

No, vratimo se protekloj godini. Veliki evropski proizvođači automobila su poklekli u prošloj godini zaustavljajući proizvodnju i boreći se sa sindikatima nakon prijetnji s otpuštanjem desetina hiljada radnika, rezanjem plata i zatvaranjem tvornica. Audi, Fiat, Ford, Opel, Mercedes, Volkswagen… samo su dio slagalice o padu jednog od najvećih industrijskih sektora na Starom kontinentu, a upravo oni za sobom u ambis uvukli i velike dobavljače komponenti.

Domino efekt

Tako je pad u automobilskom sektoru pogodio i niz proizvođača dijelova. Među kompanijama koje su najavile otpuštanja je i francuski proizvođač Valeo, koji će otpustiti 1.000 zaposlenih u Evropi, a nakon restrukturiranja dvije tvornice u Francuskoj će biti zatvorene.

Veliki njemački proizvođač autodijelova i mašina Schaeffler AG planira zatvoriti dva proizvodna pogona u Austriji i Britaniji u sklopu mjera restrukturiranja, naglašavajući poteškoće s kojima se suočava industrija.

Njemački div će također prestati proizvoditi ležajeve u svojoj tvornici u Berndorfu u Austriji, nakon značajnog povećanja troškova materijala, energije i radne snage posljednjih godina. U Sheffieldu u Engleskoj, Schaeffler će prestati proizvoditi kvačila, navodeći globalni pad koji je rezultat prevelikih kapaciteta.

Bosch, jedan od najvećih svjetskih dobavljača autodijelova, planira otpustiti do 5.500 radnika u narednim godinama, uglavnom u Njemačkoj, i smanjiti radno vrijeme za neke zaposlenike, dok će francuski proizvođač guma Michelin zatvoriti dva proizvodna pogona u Francuskoj, što će uticati na oko 1.250 radnih mjesta.

Čak ni najvećem svjetskom proizvođaču kamiona, Daimler Truck, ne ide baš najbolje, što ih je dovelo do smanjenja radnog vremena i zamrzavanja procesa zapošljavanja u Njemačkoj.

Kineski proizvođači žele u Evropu

Toliko se govori o kineskim proizvođačima automobila da su se oni uvukli u podsvijest svih nas. Uprkos povećanju carina, kineski proizvođači povećavaju izvoz hibridnih vozila u Evropu i planiraju lansirati više modela za njima ključno izvozno tržište. Štaviše, hibridi su postali dominantni u Evropi, ali PHEV izvedbe nisu dio toga, ali to je opet nova šansa za "Kineze"

Tarife, koje imaju za cilj da zaštite evropsku automobilsku industriju od jeftinog uvoza iz Kine, ne odnose se na hibridne automobile, pa će veliki proizvođači električnih vozila iz ove azijske države, nastaviti svoju ekspanziju u regionu. U trećem kvartalu prošle godine, izvoz hibridnih automobila "Made in China" u Evropu se više nego utrostručio u poređenju sa istim periodom 2023. godine.

S obzirom na stopostotne tarife na kineska električna vozila uvedene u SAD i Kanadi, Evropa je i dalje najpoželjnija destinacija za kineske proizvođače automobila.

Kina, koja je prošle godine pretekla Japan i postala najveći svjetski izvoznik automobila, dominirajući u segmentu električnih vozila, ulaže napore da poveća izvoz kako bi riješila problem viška kapaciteta na domaćem tržištu.

Veliki kineski proizvođači automobila mogli bi postati lideri na evropskom tržištu plug-in hibridnih vozila, kojim dominiraju evropske i japanske marke, jer zadovoljavaju potražnju za pristupačnijim automobilima sa boljom potrošnjom goriva usred visoke inflacije.

Stagnacija prodaje skoro kao pad

Prema najnovijim podacima prodaja novih automobila za 11 mjeseci je veća za 0,8 posto u odnosu na isti period prošle godine. Prelazak na hibridna vozila sve više raste, ali pad bilježe svi ostali, pa čak i benzinci.

Međutim, usporenost tržišta zadnjih mjeseci ne sluti na dobro. Tržište sveukupno stagnira i nema značajnog pomaka na očekivani nivo prije pandemije. Uzrok takvom trendu su preskupa električna vozila, ali i rast cijena konvencionalnih automobila, koji su pogoršali situaciju na glavnim evropskim tržištima.

Gledajući širu sliku, najviše zabrinjava što u evropskom automobilskom sektoru ima 12,9 miliona zaposlenih i što će značajan broj njih u ovoj godini biti na "ledu".

Protekla godina za evropsku autoindustriju je godina za zaborav, a ni najave za ovu novu, 2025., nisu nimalo optimističnije. Nadamo se da će ipak zasjati tračak svjetla na kraju tunela.