Auto nostalgija
27

Peugeot 309 GTi 16: Potcijenjeni i zaboravljeni sportaš

A.M.
Peugeot 309 GTI uvijek je bio u sjeni svog manjeg brata, 205 GTi. Unatoč konzervativnijem izgledu, 309 GTi bio je kompletniji automobil, ali je uvijek bio potcijenjen. No, verzija iz 1989. sa motorom iz kultnog 405 Mi16 ispravila je većinu grijeha običnog GTi-a.

Pošto je pripadao klasi iznad modela 205, njegovi veći gabariti također su mu podarili širi trag točkova, omogućujući prolazak krivinama pri velikim brzinama oštrijim i preciznijim. Takođe, iako je bio po dimenzijama veći u poređenju sa broj manjim 205, 309 nije bio toliko teži. To je ujedno značilo veći unutrašnji prostor bez žrtvovanja performansi.

309 GTi lansiran je 1987., koristeći isti XU9 motor od 1905 kubika kao i 205 GTi 1.9, koji je proizvodio 130 KS. GTI je došao s određenim dodacima i karakteristikama jedinstvenim za ovaj model, kao što je veliki spojler na poklopcu prtljažnika, dvostruka prednja svjetla koja su ga odvajala od običnog modela, svjetla za maglu u prednjem braniku i posebne Speedline 1.9 GTI aluminijske felge od 15 inča. Dorađeni ovjes, zatamnjena stakla, ''duboki'' prednji spojler i široke bočne lajsne, kožni upravljač i podesiva prednja svjetla bila su takođe dio serijske opreme. Stavke na popisu opcija uključivale su centralno zaključavanje, električne prozore, klizni stakleni krov i metalik crnu boju. Zanimljive su bile vodilice sa mehaničkim ručicama između dva prednja sjedišta, čijim povlačenjem su se otvarali bočni prozori odzada.

Dvije godine kasnije, 1989., predstavljen je GTi 16, samo kao hatchback s troja vrata i volanom na lijevoj strani. Pogonio ga je atmosferski četverocilindraš poznate oznake PSA XU9J4 sa 16 ventila koji je snagi crpio iz zapremine od 1,9-litara. Bio je to posuđeni motor iz legendarnog dvojca P405 Mi16/Citroën BX 16V. Proizvodio je 160 KS pri 6500 o/min i 177 Nm momenta pri 5000 o/min. Snaga se prenosila na prednje točkove putem ručnog mjenjača s pet stepeni prenosa. Kočioni sistem bio je nadograđen ventilisanim diskovima na prednjoj osovini promjera 247 mm i običnim disk kočnicama na zadnjem paru točkova.

Također je uključivao poboljšani ovjes s izrazito nižim težištem (tvrđe torzijske poluge odzada i širi trag točkova i naprijed i nazad). Zajedno s vrlo visokim omjerom snage i težine (160 KS / 975 kg) sve je na kraju rezultovalo jako dinamičnom vožnjom i izvrsnim performansama, čak i prema modernim standardima.

Peugeot 309 nije bio veliki auto. Dimenzije su bile skromne, ali u skladu sa standardima 80-ih godina: dužina - 4,05 m, širina - 1,63 m, visina - 1,38 m i međuosovinski razmak od 2,47 m. Masa od 975 kg bila je garancija dobrih performansi.

Najveća brzina bila je 220 km/h, a od 0 do 100 km/h mogao je ubrzati za 7,8 sekundi. Za ubrzanje od 0 do 1000 m 309-ki je trebalo 28,4 sekunde. Prosječna potrošnja goriva bila je 8,8 litara na 100 km/h.

Uz Golf 2 GTI, Kadett GSi i Tipo 20i 16V, bio je ovo jedan od najpoželjnjih hot-hatcheva s kraja 80-ih i početka 90-ih godina prošlog vijeka.