Poljska dijelom krivac
34

Potres u Stellantisu: Leapmotor zatvara slavinu u Evropi i ostavlja Carlosa Tavaresa bez plana B?

A. M.
Još nije ni predstavljen brend kako treba, a Leapmotor i Stellantis se već suočavaju sa ozbiljnim problemima. San o preplavljivanju evropskog tržišta jeftinim električnim automobilima nestaje nakon što je Leapmotor obustavio svoja ulaganja u fabriku Tychy. Poljska je u velikoj mjeri kriva za tu odluku, a u sve je uključena i Kina.

Carlos Tavares radovao se vrlo sretnoj budućnosti kada je prije nekoliko mjeseci potvrđeno da prve jedinice električnih automobila kineske marke Leapmotor napuštaju poljsku tvornicu u Tychyju.

Stellantis je imao sve spremno da uzdrma temelje tržišta nizom modela koji će svojom cijenom i kvalitetom proizvodnje utjecati na prodaju. Međutim, problemi se uvijek javljaju u posljednjem trenutku, a ovoga puta nisu uopšte za ignorisanje.

Krajem oktobra kineski brendovi dobili su nalog od kineske vlade u kojem ih se poziva da odmah prekinu ulaganja na evropskom kontinentu kao odgovor na uvođenje carina na njihove proizvode.

Dok su se zemlje poput Njemačke, Mađarske, Malte, Slovenije i Slovačke usprotivile novim carinama, desetak drugih je ostalo pri toj odluci. Poljska je bila jedna od 10 EU zemalja koji su glasali "za", što je čini jednom od prvih zemalja koja je primila kinesku odmazdu.

Slučaj Leapmotora je poseban, jer se automobili kineskog brenda ne proizvode u pravom smislu te riječi na poljskoj teritoriji, već je fabrika Tychy posvećena klasičnoj montaži polugotovih automobila. Ovo su dva pojma koja se obično koriste u industriji, ali u stvarnosti ne znače istu stvar. Proizvodnja podrazumijeva izgradnju automobila od nule, dok je montaža spajanje dijelova koji dolaze u kontejnerima, skoro uz uputstvo za upotrebu.

Kineski brend za sada ne napušta Poljsku, ali Stellantis ima problem. Leapmotor je odlučio poslušati savjet kineske vlade, te je to stavio do znanja poljskoj agenciji za trgovinu i investicije, ističući da su od Leapmotora dobili informacije o suspenziji svojih investicija u zemlji. Investitor objašnjava da je ova informacija rezultat odluke kineskog Ministarstva ekonomije.

Poljski mediji javljaju da će novi Leapmotor T03 sići s montažnih traka poljske fabrike u narednim sedmicama, ali se ništa ne zna o ostalim najavljenim modelima. Kineski brend je priznao da se radi o suspenziji, a ne o otkazivanju, pa bi proizvodnja ili bolje rečeno montaža, ostalih modela mogla početi za nekoliko sedmica ili mjeseci. Ovo je svakako veliki udarac za Stellantis.

Evropski gigant je primoran čekati da se razvoj situacije odvije u razumnom roku, a ako se otegne dalje od onoga što je prihvatljivo, mora tražiti alternativu. Možda će šef Stellantisa Carlos Tavares biti primoran da "proguta" vlastite riječi s kojim je prijetio italijanskoj vladi ako neka druga kineska marka mimo Stellantisa otvori tvornicu na njihovoj teritoriji. Moguće da će Stellantis biti primoran da mašine za sklapanje Leapmotorovih automobila ipak premjesti na jednu od svojih lokacija u Italiji.