Iako je potrajalo Alfa Romeo je stigla u vatru žestokog segmenta kompaktnih SUV-ova u svom stilu. Tonale definitivno izgleda kao da može pomrsiti račune i najboljima u klasi, a provjerili smo da li je zaista bitno to što joj Alfisti zamjeraju "male" motore i prednji pogon.
Alfa Romeo je marka koju, ako imalo volite automobile i vožnju, morate voljeti, sa svim njenim manama i vrlinama. Na radost mnogih ovaj italijanski ponos vraća se na puteve stare slave, a nakon Stelvija i Giulije koji su zaslužni za to, vrijeme je i za nešto novo. Alfa Romeo nije marka koja često i brzo "izbacuje" nove modele, ali je kompaktan i jeftiniji SUV bio prijeko potreban u ponudi i na tržištu koje ih jednostavno "guta".
Tonale je put od konceptnog do serijskog modela prošao bez velikih dizajnerskih izmjena, pa su Q3, X1 i GLA dobili konkurenta koji ih je u startu definitivno nadmašio svojom estetikom i privlačnošću. Još kada je u prepoznatljivoj Alfa Rosso crvenoj boji, možete biti sigurni da imate pravi mamac za poglede.
Zavodljiv dizajn s mnoštvom detalja koji ističu ponos marke ali i Italije, očekivano ističe sportski karakter i naslijeđe vozački nastrojenih automobila. Ipak, treba biti u startu jasno da Tonale za razliku od Giulije i Stelvija dolazi na drugačijoj platformi, što znači da umjesto zadnjeg ima prednji pogon, te dolazi s manjim motorima. To nužno nije loše, iako su se na prvu zagriženi Alfisti razočarali, ali ovakvi modeli su važni za profitabilnost i na kraju krajeva "hrane" marku kako bi mogla razvijati posebne modele koji na bokovima imaju djetelinu s četiri lista.
Za Tonale Alfa Romeo je iskoristila već dokazanu platformu na kojoj stoji i Jeep Compass, ali je detaljno preradila i evoluirala za svoje potrebe. Tako je raspored mase, ovjes, sistem upravljanja i još mnogo toga specifično razvijeno samo za Tonale, te je u suštini samo dio podnice ostao isti.
Kada kokpit dizajniraju vozači
Vanjski izgled, vrlo atraktivan i privlačan, s mnoštvom prepoznatljivih detalja, u suštini je dobro pogođen. Osim traga točkova koji izgleda kao da bi mogao biti širi, čisto iz razloga da ima "stav" kakav smo navikli da vidimo kod Alfi. Uz veliki i prepoznatljivi "štit" naprijed, velika novost koju je donio Tonale, a koju su nedavno preuzeli Giulia i Stelvio, je grafika LED svjetala s tri zasebna elementa. Izgleda vrlo originalno i prepoznatljivo u saobraćaju, te je odlično upotpunjeno zadnjim LED svjetlima koja se, u skladu s trendovima, pružaju preko cijele širine automobila, ali u posebnom stilu Alfa Romea.
Ono gdje, ipak, Tonale posebno oduševljava dizajnom je kokpit. U vrijeme kada se svi auti takmiče koji će ponuditi veći ekran i u potpunosti eliminisati fizičke komande i tipke, Alfa Romeo odbija robovati tom, po našem mišljenju, pogrešnom trendu. Držeći se filozofije da vozačko okruženje nije "gadget" i aplikacija, Tonale je unutra dizajniran tako da nudi odličnu ergonomiju i fokus na potrebama vozača. Najvažnije od svega, iako je prisutan moderan i pregledan ekran infotainmenta dijagonale 12,3 inča, sa svim potrebnim modernim funkcijama i aplikacijama, one važne komande ostale su na fizičkim prekidačima. Tako je Tonale jedan od rijetkih novih automobila u kojem možete bez skretanja pogleda podesiti klima uređaj ili upaliti grijanje zadnjeg vjetrobrana.
To naravno ne znači da je Tonale arhaičan unutra, naprotiv. Alfa Romeo je pokazala da se može pomiriti najmodernija tehnologija s dizajnom koji je "user friendly". Tako je na centralnoj konzoli ekran dovoljno velik da pregledno objedini sve funkcije infotainmenta, postavki auta ili Android auto aplikacije, bez da strši van linije armaturne ploče i ulazi u vidno polje ceste. Također, instrumenti su potpuno digitalizirani i prilagodljivi, pa je do vozača hoće li odabrati potpuno klasični izgled s imitacijom analognih instrumenata ili moderan grafički prikaz podataka o vožnji. Podrazumijeva se da kod obrtomjera stoji "giri" umjesto "rpm".
Naravno, onima koji vole vožnju najbolji detalj unutra svakako je sjajno oblikovan upravljač koji odlično leži u rukama, a koji kao i na većim modelima dolazi s prekidačem za pokretanje motora ali i velikim aluminijumskim polugama mjenjača koje su fiksirane na stub upravljača. Za razliku od većine, kod Alfe tako i kroz zavoje uvijek znate gdje je poluga za brzinu više ili manje, a kako su vrlo dugačke uvijek ih je lako dohvatiti vrhovima prstiju. Bolje ne može ni u punokrvnim sportskim automobilima.
Jedan detalj posebno nas je oduševio i potvrdio da Alfe prave vozači za vozače. Apsurdno ili ne, kod modernih automobila jedna od najvećih distrakcija u vožnji, pogotovo kroz zavoje, je sistem zadržavanja i upozoravanja o napuštanju vozne trake. Svi koji su u savremenom automobilu poželjeli deaktivirati taj sistem, koji je poprilična smetnja na zavojitim cestama čak i kada se držite svoje trake, znaju da u većini automobila morate proći kroz nekoliko nivoa menija na ekranu da bi došli do te funkcije. Vrlo opasno, dugotrajno ali i apsurdno jer oduzima više pažnje nego korištenje telefona prilikom vožnje. U Alfa Romeu nisu željeli da pokvare ugođaj vožnje, ali ni da narušavaju sigurnost, pa su za deaktivaciju "lane assista" našli najjednostavnije moguće rješenje. Dovoljno je dva puta pritisnuti dugme na vrhu poluge svjetala i žmigavaca i sistem je ugašen. Logično i u isto vrijeme genijalno!
Sama ponuda prostora i praktičnost u Tonaleu je na vrlo dobrom nivou, pa i na zadnjim sjedištima nudi dovoljno prostora, dok je prtljažnik s dvostrukim dnom i zapreminom od 500 litara dovoljan za sve porodične potrebe. Generalno, odnos vanjskih proporcija i ponude prostora i praktičnosti čini nam se idealan za savremene standarde, u smislu da je Tonale i dalje lako parkirati i voziti po gradskim gužvama, ali da nudi dovoljno prostora i ugodnosti za duga putovanja.
Također, osjećaj kvaliteta i ugodnosti je vrlo dobar te je generalno unutrašnjost obložena kvalitetnim materijalima, dok su neki manje kvalitetni elementi, poput obloge na centralnom tunelu, svojom teksturom i osjećajem pod prstima uspješno prikrili nešto jeftiniju plastiku. Generalno, u novoj generaciji Alfi, pa i u ovoj, može se zaboraviti na loše prekidače i jeftine materijale, dok je i sam nivo završne obrade vrlo visok. Jedinu zamjerku smo našli na umetku oko instrumenata koji je ponekad na lošoj cesti proizvodio neugodne "plastične cvrčke".
Upravljač i ovjes koji su sposobni za mnogo više
Kako Tonale cilja na prilično drugačiju vrstu kupaca u odnosu na Giuliju ili Stelvio, onda je i ponuda motora prilagođena tome. Generalno, Alfi je trebao pristupačniji kompkatni SUV koji ima nešto jednostavnije i pristupačnije motore, ali koji istovremeno nudi prepoznatljivu DNK ove marke.
Tako Tonale dolazi uz izbor 1,5-litarskog turbobenzinca i 1,6-litarskog dizelaša, s tim da su svi benzinci elektrificirani i potpomognuti elektromotorom, a mi smo isprobali onaj s početka ponude koji proizvodi 130 KS i 240 Nm.
Istina, uz ovako sportski uređen kokpit i sportski dizajn logično bi bilo očekivati više snage, ali također činjenica je da većini kupaca to nije presudan faktor. Uz pomoć elektromotora od 20 KS i 55 Nm koji je integrisan u 7-stepeni mjenjač s dvostrukim kvačilom, ovako pokretan Tonale biće sasvim dovoljno brz i agilan za većinu kupaca. Ono to je najvažnije u ovoj verziji, vrlo je tih i uglađen, te se u hibridnom modu vozi bešumno i ekonomično. S ubrzanjem do 100 km/h ispod 10 sekundi i prosjekom potrošnje koji se nama kretao od 6 do 7,5 litara na 100 km Tonale s ovim motorom biće zaista dovoljan za većinu vremena i vožnje.
S druge strane, kada se dočepate zavoja i otvorene ceste, teško je ne požaliti za više snage. Prije svega zbog prepoznatljivo "oštrog" i preciznog upravljača kojim Tonale vrlo precizno možete voditi kroz zavoje. Također, i ovjes je vrlo dobro podešen, te uz lagan motor u "nosu" nema podupravljanja, a uprkos visokoj karoseriji ostaje stabilan i predvidiv pri brzim promjenama pravca. Konkretno, najveća prepreka za potpuno uglađene vozne osobine su prekrasne "telefonke". Naime, točkovi prečnika 20 inča, u prepoznatljivom dizajnu koji se "provlači" kroz cijelu historiju marke, sjajno izgledaju ali značajno utiču na udobnost ali i vozne osobine na lošijim cestama. Na grubim i kratkim neravninama Tonale je nervozniji ali i bučniji, te vjerujemo da su optimalan izbor, pogotovo uz ovaj motor, točkovi prečnika 18 inča.
Na kraju ipak smo ostali uvjereni da je ovjes ovog SUV-a ipak dostojan snažnijeg motora, pa smatramo da je optimalan izbor ipak snažnija verzija s 160 KS. Toga je svjesna i Alfa Romeo, pa je nedavno ponudila i znatno kapacitetniju verziju koja je preuzela pogonski sklop s Jeepa Compass, a koja uz priključni hibrid nudi 280 KS i pogon na sve točkove uz pomoć elektromotora.
Premium ugođaj uz premium cijenu
Prihvatali to ili ne, svojom ponudom, dizajnom i tehnologijom Alfa Romeo zakoračila je u premium segment, a ono što je najvažnije, kada ste za volanom Tonalea upravo takav osjećaj imate. Od samog dizajna, ergonomije i kvaliteta materijala, to sve vrlo dobro izgleda, te će uz još malo pažnje pri finalnoj obradi biti zaista na nivou koji se očekuje od najboljih u premiumu.
Uz sve što Tonale nudi jasno je da Alfa želi da se približi mlađim kupcima, a uz "over-the-air" ažuriranja i kompatibilnost sa asistentom Alexa nudi i još jedan poseban novitet koji će svakako privući mlađe generacije. Naime, Tonale je donio i tehnologiju "non-fungible token" (NFT), kao pravu inovaciju u automobilskom sektoru. Naime, Alfa Romeo je prvi proizvođač automobila koji povezuje automobil sa NFT digitalnim certifikatom. Tehnologija je zasnovana na konceptu "blockchain card", povjerljivom i nepromjenjivom zapisu glavnih faza u životu svakog pojedinačnog vozila. Tako uz saglasnost kupca Alfa Romeo će putem NFT snimiti podatke o vozilu, generišući tako digitalni certifikat koji se može koristiti kao garancija da je automobil pravilno održavan, što će pozitivno uticati na njegovu preostalu vrijednost.
Tonale je svakako važan model u ponudi Alfa Romea koji će biti zadužen da nastavi profitabilnost i prodajne uspjehe kojima se ova marka nedavno pohvalila. Ono što je najvažnije, u tome imaju opravdano uporište jer sad naprave zaista kvalitetne automobile koji su uspjeli zadržati svoj karakter i jedinstven dizajn koji odbija robovati nekim generičkim trendovima.
Kao najpristupačniji model u ponudi Alfa Romea svi bismo voljeli da Tonale u cjenovniku ne počinje na preko 70 hiljada konvertibilnih maraka. To ga čini ipak izborom za mnogo uži krug kupaca, barem kod nas. Ipak, to je cijena napretka, tehnologije, kvalitete ali prije svega i trenutnih uslova na tržištu.
-
Osnovni podaci o testnom automobilu: Alfa Romeo Tonale Edizione Speciale 1.5 MHEV FWD DCT7
-
Cijena osnovnog modela: 73.000 KM
-
Cijena testnog modela s opcijama: 85.990 KM
-
Motor: Četverocilindarski, turbobenzinski, smješten naprijed poprečno u sprezi s elektromotorom od 20 KS i 55 Nm. Radna zapremina 1.468 ccm, direktno ubrizgavanje goriva u cilindre, četiri ventila po cilindru. Najveća ukupna snaga 130 KS pri 5.750 obr/min. Najveći obrtni moment 240 Nm pri 1.500 obr/min.
-
Prijenos snage: Benzinski i električni motor pogone prednje točkove, 7-stepeni automatski mjenjač s dva kvačila (DCT). 20-inčne aluminijske felge, gume 235/40 R20 96H (Bridgestone Blizzak LM005).
-
Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0 do 100km/h – 9,6 s. Najveća brzina – 200 km/h. Prosječna potrošnja na testu – 7,4 l/100 km. Najniža izmjerena potrošnja na testu – 5,9 l/100 km. Prosječna potrošnja (WLTP): od 5,7 do 6,1 l/100 km. Zapremina rezervoara za gorivo – 55 l. Prosječna emisija CO² – 129 - 139 g/km. Euro 6D Final.
-
Dimenzije: Dužina – 4.528 mm. Širina – 1.841 mm. Visina – 2.082 mm. Međuosovinsko rastojanje – 2.636 mm. Zapremina prtljažnika – od 500 do 1.550 litara. Masa praznog vozila – 1.525 kg. Ukupna dozvoljena masa vozila – 2.135 kg.
-
Serijska oprema: Alfa Romeo Tonale Edizione Speciale
-
Dodatna oprema na testnom automobilu: Harman Kardon audio sistem, autonomni nivo vožnje 2, grijanje upravljača, elektropodesiva kožna sjedišta u 8 smjerova, ventilacija prednjih sjedišta, grijanje prednjih sjedišta.
-
Garancija: 5 godina ili 200.000 km, 2 godine na boju, 8 godina na koroziju.