Auto testovi
22

Testirali smo Audi e-Tron GT: Grand tourer nove generacije

Piše: E.Z.
Foto: E. Z./Klix.ba
Nastao s namjerom da demonstrira kako i koliko elektromobilnost može biti uzbudljiva električni Audi e-Tron GT je slučajno ili namjerno pokazao i kako treba izgledati moderni GT auto. E-Tron GT je nizak, širok, udoban, brz ali i "čist", pa smo provjerili da li je to savršen recept za sportski auto današnjice.

Definicija "gran turismo" automobila je jednostavna i stoji skoro još od nastanka automobila. Pravi GT auto je udoban i upravljiv sa sportskim performansama, te mu je primarna namjena brza i udobna vožnja na dugim dionicama. Može li električni auto nove generacije ispuniti te preduslove i da li je uopšte bitno da li je ispod duge "haube" neki V12 ili moćni elektromotor?

Audi tu ima jasnu viziju, još od 2009. godine kada su predstavili zasebnu liniju modela e-tron, prvobitno kao viziju sa konceptnim modelima, a onda i sa serijskim električnim automobilima. E-tron GT je stigao 2021. godine i njegova svrha je jasna kako tada tako i sada. To nije model za obaranje prodajnih rekorda i velike serije, nego je tu da pokaže cijeli raspon tehnologije i mogućnosti nove platforme električnih automobila u formi koja je uvijek privlačila kupce sa profinjenim, ali često i konzervativnim, automobilskim ukusom.

Ono u čemu su bez sumnje uspjeli i što je jasno i na prvi pogled je dizajn dostojan pravog modernog GT-a. Nizak i širok, E-Tron GT je prava pojava na cesti na kojoj izgleda kao zalijepljen, bez obzira gledamo li ga u zavoju ili na autoputu. Kako to uvijek i bude kod Audija tako i ovdje nema suvišnih dizajnerskih egzibicija, nego forma prati funkciju, pa aerodinamična silueta ovog pravog četverovratnog kupea osim što izgleda vrlo elegantno također je jedan od glavnih razloga za izuzetnu efikasnost i kretanje sa minimalnim otporom zraka.

Sprijeda je GT teško zamijeniti za bilo koji drugi auto osim Audija, pa čak i ovako u potpuno crnoj boji i sa crnim detaljima nemoguće je ne primijetiti prepoznatljivu masku i LED svjetla. S boka posebno dolazi do izražaja, za današnje vrijeme SUV-ova, neobičan spoj visine manje od 1,4 metra i dužine od skoro 5 metara. Kada nakon boka pogledate i zadnji dio GT-a koji je širok i "mišićav" zbog velikih blatobrana, onda je jasno da je Audi uspio "nacrtati" pravi "oldschool" grand tourer u novoj formi.

Efikasan i zarazno brz

Audiju nisu strani rasni sportski modeli, naprotiv. Dovoljno je da se sjetimo modela RS6, R8 ili nešto pristupačnijih S3 ili S4. Logično, od tog nasljeđa nisu željeli odustati ni sa novom E-tron generacijom. Ipak, kako je riječ o električnim modelima poredak stvari je ovdje nešto drugačiji. Tako se testni E-Tron GT Quattro s maksimalno dostupnih 530 KS (pri maksimalnom ubrzanju) ili tačnije s 476 KS stalne sistemske snage smatra "običnim" modelom, dok RS značku nosi model s 598 KS i još ponekim sportskim trikom.

Suvišno je govoriti da je sa skoro 500 KS i obrtnim momentom od 630 Nm ovaj E-tron prava GT raketa koja kao da poništava zakone fizike. Tu prije svega mislimo na težinu koja sa skoro 2,3 tone nije uopšte zanemariva, ali bez obzira da li ubrzavali od 0 km/h ili od 60 km/h sila ubrzanja je impresivna, a snaga je jasno dostupna odmah i u potpunosti. Uz izuzetnu tišinu i zvučnu izolaciju vrlo je lako prekršiti ograničenja brzine, pa smo odlučili da smo se nakon nekoliko puta zasitili "launch control" funkcije. Idemo u zavoje da vidimo da li je GT i tu pravi GT.

Slično kao i sa drugim električnim modelima visokih performansi koje smo imali priliku voziti, vjerovatno najveći problem sa ovako snažnim i brzim automobilima na zavojitim cestama je proces navikavanja i stvaranja povjerenja u nivo prianjanja. Iskoristili smo nekoliko savršenih jesenjih dana na suhim planinskim cestama oko Sarajeva netom prije obaveznog prelaska na zimske gume, tako da je ugođaj zaista bio potpun. Prvih nekoliko zavoja za ispipavanje pulsa i temperature guma i GT kao da poziva na jači tempo. Nakon par dugih dolazi serija kratkih i brzih zavoja, gdje nam E-Tron GT otkriva da dužina od pet metara i težina od preko 2 tone zaista ne moraju biti limitirajući faktor. Upravljač je vrlo precizan i prednji dio automobila vrlo jasno prati komande i oštar ulazak u zavoj. Podupravljanje je vrlo teško isprovocirati, barem u nekim granicama razumnih brzina, dok u dugim i brzim zavojima ostaje potpuno neutralan i "zalijepljen" za asfalt. Ovim tempom i pravci između zavoja "postaju kraći", a najviše od svega impresionira lakoća sa kojom to automobil odrađuje sve. Nema nikakvog gubitka snage niti gripa.

Naravno, uz odličan ovjes i upravljački sklop velika zasluga za takvu vožnju ide na račun pogona na sve točkove. Slavna oznaka quattro ovdje je umjesto kardanske osovine i Torsen diferencijala podrazumjeva dva elektromotora, po jedan za svaku osovinu, i napredno upravljanje raspodjelom snage i obrtnog momenta zavisno od želja i "inputa" vozača. Tako ovaj quattro može i više snage poslati na zadnje točkove nego što to inače radi konvencionalni quattro pogon, dok je i samo vrijeme reakcije pogona oko pet puta brže nego kod mehaničkog quattro pogona.

Ono što pored samih performansi i sirove brzine sigurno još više impresionira je spoj uglađenosti i komfora sa vozačkim osjećajem koji može pružiti malo koji električni auto. Sjećamo se samo jednog kojeg smo vozili, a u stvari je E-Tron GT njegov tehnološki brat blizanac.

Na kraju svega, kada se zasitite žestokog tempa GT se sa lakoćom "pretvara" nazad u ugodnu i tihu limuzinu, a sa velikom baterijom od 93,4 kWh uz malo pažnje možete dobiti i domet dostojan "grand tour" putovanja. Malo ispod 500 kilometara dometa je udaljenost koju prelaze i klasični GT-ovi sa velikim benzincima. Naravno, sa 800 Voltnom arhitekturom E-Tron pored maksimalnog iskorištavanja snage omogućava i brzo punjenje, pa tamo gdje su dostupni punjači snag 270 kW možete računati da punjenje baterije od 5 do 80 posto napunjenosti traje svega 20-ak minuta. Kao što smo i prije pisali, sama tehnologija automobila nije više uopšte tolika prepreka elektromobilnosti koliko je to dostupnost i vrsta dostupnih punjača.

Klasa se osjeća u svakom detalju

Jasno, luksuzni i skupi GT automobil kao što je E-Tron ne može biti samo brz i snažan. Kupci i putnici očekuju luksuz i osjećaj posebnosti u njegovoj kabini, a u ovom GT-u ti su zahtjevi potpuno ispunjeni. Ono što nam se možda najviše svidjelo u samom startu ali i na kraju testa je činjenica da Audi ovdje nije previše eksperimentisao sa dizajnom kokpita. Iako je potpuno digitalan, u ovom kokpitu ekrani ne strše i ne ulaze u vidno polje ceste. U isto vrijeme, potpuno je moderan i poveziv, a ergonomija je vrlo dobra i sve komande su logički raspoređene.

Ono što se nekako podrazumijeva, kvalitet materijala i izrade je vrhunski, a posebno su ugodna sjedišta koja su sportski oblikovana. Mekana i ugodna alcantara je obilno korištena, a da u kabini ne bi bilo klaustrofobično zbog niskog krova dominacije crne boje pobrinuo se i veliki panoramski stakleni krov.

Putnici nazad moraju biti svjesni da imaju privilegiju da se voze u sportskom coupeu i trebaju biti zahvalni da imaju svoj par vrata za lakši ulazak i izlazak. Očekivati neki prostorni raskoš nazad na automobilu ove siluete i namjene ne bi bilo ni realno. S druge strane, prtljažnik od 405 litara biće dovoljan i za nekoliko kofera i potrebe dužih putovanja.

U periodu od kada je nastao E-Tron GT pa do danas atmosfera i raspoloženje tržišta prema električnim automobilima se značajno promjenilo. Što opravdano, što neopravdano, činjenica je da plan potpunog prelaska na električne automobile ne ide u očekivanom vremenskom okviru. Ipak, to je tema za neke jeftinije automobile većih serija proizvodnje. Automobili poput ovog ne "sekiraju" se pretjerano zbog prodajnih brojki jer su nastali kao izložba sposobnosti tehnologije ali i marke, te su svakako namijenjeni manjem broju kupaca. Ono što je sigurno, Audi je uspio napraviti pravi GT auto modernog doba kojeg je užitak voziti, a to je danas rijetkost. Bez obzira na to pokreće li ga motor sa unutrašnjim sagorijevanjem ili ne.

  • Osnovni podaci: Audi e-Tron GT quattro

  • Cijena testnog modela: 239.203 KM

  • Motor: prednji elektromotor, sinhorni, poprečno postavljen - 238 KS. Zadnji elektromotor, sinhroni, poprečno postavljen - 435 KS. Maksimalna sistemska snaga: 476 KS (530 KS u overboost funkciji). Maksimalni obrtni moment: 640 Nm.

  • Baterija: Litijum jonska, smještena u podu, težina baterije - 650 kg. Brutto kapacitet baterije - 93,4 kWh. Netto - upotrebljivi - kapacitet baterije - 83,7 kWh.

  • Ovjes i pogon: naprijed dvostruka poprečna ramena, nazad multilink ovjes sa podesivim zračnim amortizerima. Automatski mjenjač sa dva stepena prijenosa. Pogon sve točkove i upravljanje svim točkovima.

  • Performanse i potrošnja: maksimalni domet na jednom punjenju: 452 - 488 km Potrošnja električne energije: 19.9-21.6 kWh/100 km. Maksimalna brzina: 245 km/h (elektronski ograničena) Ubrzanje od 0 do 100 km/h: 4,1 sekunde.

  • Dimenzije i težine: ukupna masa automobila: 2.276 kg Dužina/širina/visina: 4.989 mm/1.964 mm/1.396 mm Međuosovinsko rastojanje: 2.898 mm Zapremina prtljažnika: 405 litara.