U ekspanzionistički raspoloženoj južnokorejskoj automobilskoj kompaniji nisu potrošili mnogo vremena da konceptni električni model, koji je predstavljen iza broja 45, pretvore u produkcijski automobil s kojim je Hyundai prošle godine za trenutak zaustavio užurbani svijet i iznova pokazao da spada među najjače igrače na svjetskom nivou.
Koliko su dobar posao uradili u Južnoj Koreji najbolje je pokazala pozitivna reakcija okoline na Hyundaijev bešumni "koncept s registarskim tablicama" čija je neobična dvovolumenska karoserija dizajnirana kao mješavina prošlih i budućih vremena. Sviđa se djeci i tinejdžerima, njihovim roditeljima i roditeljima njihovih roditelja. Noćne dionice pomogle su da imamo manje neplaniranih zaustavljanja na kojima smo odgovarali na pitanja. Ne sjećamo se kada je jedan automobil izazvao toliko pažnje.
U Seoulu kažu da je kao inspiracija za dizajn karoserije poslužio njihov model Pony iz sedamdesetih godina, ali nismo se mogli oteti utisku da IONIQ 5 izvana podsjeća i na neke automobile koje su „crtali“ u nekoliko čuvenih italijanskih dizajnerskih studija. Kako god, automobil koji Hyundai svrstava među crossovere, makar nam se činilo da otvara neku novu kategoriju, svojim je izgledom uvjerljivo pokazao zašto je, pored titula svjetskog i električnog automobila godine, osvojio i titulu za najbolje dizajniran automobil godine. Izdvajamo zanimljivo dizajnirana LED svjetla i dvobojne 20-inčne aluminijske felge, a čistim linijama uskoro će pomoći i najavljeno ukidanje vanjskih retrovizora čiju će ulogu preuzeti kamere.
Među odličnim stvarima koje sa sobom donosi sve prisutnija elektromobilnost je način na koji se ispod karoserije rješava smještaj baterija i jednog ili više elektromotora, zbog čega su putničke kabine električnih automobila po pravilu prostranije od komparativnih kabina u automobilima koje pokreću motori s unutrašnjim sagorijevanjem.
Primjer spomenutog sa sobom je donio i IONIQ 5 čija dužina karoserije apsolutno ne otkriva koliko se prostora krije u kabini. Zasnovan na Hyundaijevoj platformi za EV priče, IONIQ 5 skoro da i nema prevjesa, a ne treba posebno oštro oko da se uoči raskošno međuosovinsko rastojanje. Čak 3.000 milimetara uz automobil koji je tek neznatno duži od Tucsona. Možda će biti upečatljivije ako spomenemo da IONIQ 5 ima veće međuosovinsko rastojanje od automobila iz E segmenta (Audi A6, BMW 5...) i neznatno kraće od limuzina visoke klase.
Uz raskošan prostor u kožom obloženoj i luksuzno opremljenoj kabini s izvanrednim nivoom zvučne izolacije, gdje iza vozača dvometraša bez dodirivanja koljenima naslona sjedišta sjedi putnik dvometraš, s platformom u čijem su podu razmještene baterije stigla je i naglašena širina zbog koje se i tri putnika na višestruko podesivim i udobnim zadnjim sjedištima neće dodirivati ramenima. Osjećaju prostranosti pomogle su svijetle obloge sjedišta, uzdužno pomičan dio konzole između prednjih „fotelja“ i velike površine prozora.
Jasno je da dobroćudni „vanzemaljac“ ne poznaje analogiju, pa nije čudan izgled velikog 12,3-inčnog displeja digitalne instrumentne table iza multifunkcionalnog upravljača na koju se prema suvozaču nastavlja jednako velik display preko kojeg se upravlja multimedijom, navigacijom, grijanjem/hlađenjem, povezivošću s vanjskim uređajima i nekolicinom sistema za sigurnost/asistenciju. Uz najbolji paket opreme tu je i vrhunski audio-sistem koji „potpisuje“ Bose.
Testni IONIQ 5 pokretala je pogonska kombinacija sa dva elektromotora koji zajedno proizvode 306 KS i 605 Nm obrtnog momenta, a napajaju ih baterije čiji kapacitet iznosi 72,6 kWh. 306 „konja“ povuče/pogura IONIQ 5 do 185 km/h i iz mjesta do 100 km/h ubrza za malo više od pet sekundi. Tu su i izvrsna međuubrzanja, što na opterećenim običnim cestama smanjuje zamor i stres, ali nam se u priči o Hyundaijevom „električaru“ još važnijim čini domet koji mu u različitim okolnostima osiguravaju Li-Po baterije.
Očekivano, najmanju potrošnju električne energije zabilježili smo u gradu, jer je IONIQ 5 u stani-kreni režimu (uz radni program Eco, treći nivo rekuperacije i bez demonstriranja ubrzanja) na 100 kilometara trošio 11,5 kWh. Podsjetimo li se na kapacitet baterija, prije traženja punjača automobil može preći skoro 600 kilometara.
Opet očekivano, najveću potrošnju zabilježili smo na autocesti na kojoj je pri 130 km/h neopterećen automobil na 100 kilometara trošio malo manje od 25 kWh, pa domet u takvom scenariju pada ispod 300 kilometara. Na magistralnim bosanskohercegovačkim cestama na kojima je bilo i uzbrdica i nizbrdica, pri brzinama kretanja do 100 km/h, potrošnja je iznosila nešto više od 15 kWh, što znači da jedno punjenje baterija u spomenutom ritmu/okruženju osigurava više od 400 kilometara...u junu. Nije tajna da zima i niske temperature nisu u ljubavi s električnim automobilima.
Odlično je što su i u Hyundaiju napravili električni automobil čija tehnologija podržava punjenje na izrazito snažnim/brzim punjačima, ali s obzirom da su kod nas takvi punjači i dalje prilično rijetki, jasno je da bi budući vlasnik (koji će biti oslonjen samo na javne punjače) trebao koristiti svaku priliku za dopunjavanje baterija, jer će tako uštedjeti mnogo vremena. Mnogo bezbrižniji bit će oni koji imaju stalni/sopstveni izvor električne energije koji im osigurava punjenje baterija dok rade ili spavaju.
Bez razmišljanja o trošenju i napunjenosti baterija, IONIQ 5 pokazao je da s njim nema šale i kada vozač odluči da ga vozi onako kako se voze Hyundaijevi automobili iza kojih stoji njihov N odjel. Veliki točkovi u „kornerima“, smještaj baterija, raspored mase, integralni pogon, adaptivni ovjes koji se dodatno ukruti u radnom programu Sport, gume Michelin Pilot Sport EV... Sve zajedno odlično anulira masu automobila i osigurava upravljivost i okretnost koja je, u ovoj tihoj priči, daleko iznad očekivanja. „Delta HF Integrale koja se vidno udebljala, ali je i dalje zanosna.“
U zavisnosti od paketa opreme i pogonske grupe, za Hyundaijev električni automobil treba izdvojiti od 82.990 do 115.990 KM. Uz novac koji su u Vladi većeg bosanskohercegovačkog entiteta izdvojili kao podsticaj za kupovinu novih hibridnih i električnih automobila, potencijalni kupci mogu računati da će ih IONIQ 5 na kraju koštati 10.000 KM manje u odnosu na istaknute cijene.
Osnovni podaci o testnom automobilu: Hyundai Ioniq 5 Electric AWD Luxury
-
Cijena osnovnog modela: 82.990 KM (Ioniq 5 Electric RWD Premium)
-
Cijena testnog modela: 118.150 KM
-
Pogonska grupa: Dva elektromotora. Smješteni poprečno. Prednji razvija 95 KS i 255 Nm obrtnog momenta, zadnji razvija 211 KS i 350 Nm obrtnog momenta. Najveća kombinovana snaga 306 KS i 605 Nm obrtnog momenta.
-
Prijenos snage: Pogon preko obje osovine (AWD). Automatski mjenjač sa jednim stepenom prijenosa. Aluminijske felge 8,5J prečnika 20 inča. Gume dimenzija 255/45 R20 105W (Michelin Pilot Sport EV).
-
Šasija: Prednji ovjes – McPherson, neovisni. Zadnji ovjes – neovisni, multilink. Adaptivni amortizeri, stabilizatori. Električni servo-upravljač.
-
Performanse i potrošnja: Ubrzanje od 0 do 100 km/h – 5,2 sec. Najveća brzina – 185 km/h. Prosječna potrošnja na testu – 16,7 kWh/100 km. Najniža izmjerena potrošnja na testu – 11,6 kWh/100 km. Prosječna potrošnja prema WLTP normama – od 17,7 do 19 kWh. Kapacitet baterija: 72,6 kWh.
-
Dimenzije: Dužina – 4.635 mm. Širina – 1.890 mm. Visina – 1.605 mm. Međuosovinsko rastojanje – 3.000 mm. Razmak između podnice i tla – 160 mm. Zapremina prtljažnika od 531 do 1.591 litara. Masa praznog automobila – 2.095 kg.
-
Serijska oprema: Hyundai Ioniq 5 Electric AWD Luxury
-
Dodatna oprema na testnom automobilu: Solarni krov, boja karoserije.
-
Garancija: 5 godina bez ograničenja pređenih kilometara. Garancija za baterije: 8 godina ili 160.000 kilometara.