Auto testovi
25

Testirali smo novi Dacia Duster: Popularni SUV sada je još štedljiviji i napredniji

E. T.
Foto: E. Z./Klix.ba
(Foto: E. Z./Klix.ba)
S trećom generacijom globalno popularnog modela stigla je i hibridna pogonska opcija s kojom su u rumunskoj automobilskoj kompaniji Dacia na upečatljiv način pokazali da robusni Duster koji pokreće benzinski motor potpomognut elektromotorom može biti štedljiviji od verzija koje su se u prethodne dvije generacije nudile (i) u kombinaciji s dizelskim motorom.

Rumunska automobilska kompanija Dacia koja je već dugo pod okriljem francuske automobilske kompanije Renault prvi je produkcijski Duster predstavila prije 14 godina na Sajmu automobila u Ženevi, a njihov tihi ulazak u svijet sve zastupljenijih SUV-ova dugo je bio među najpovoljnijim opcijama za kupce koji su željeli praktičan, dovoljno podignut i robustan automobil koji se nudio i s adaptivnim pogonom preko obje osovine.

Recept se dopao mnogima, jer je Dacia prvu i drugu generaciju Dustera do sada prodala u više od 2,4 miliona primjeraka.

Kako će izgledati Duster treće generacije Dacia je prije nekoliko godina pokazala s konceptnim modelom Bigster, koji će u doglednoj budućnosti biti njihov najveći SUV sa sedam sjedišta, kada su i otkrili da u ponudi motora za treće izdanje Dustera više neće biti Renaultovog poznatog i provjerenog četverocilindarskog turbodizelskog motora.

Nije iznenađenje, jer su ulogu štedljivih "naftaša" već uveliko preuzele djelimično elektrificirane hibridne pogonske opcije, a jedna od takvih (bez punjenja na vanjskim izvorima struje) koju Dacia već nudi uz praktični „minibus“ Jogger sada čini jednu od tri ponuđene pogonske opcije za Duster.

Ispod zanimljivo profilisanog prednjeg poklopca novog Dustera na čijim petim vratima stoji natpis Hybrid krije se kombinacija koju čini Renaultov 1,6-litarski četverocilindarski viševentilski atmosferski benzinski motor (94 KS) "spojen" s elektromotorom (49 KS).

Najveća kombinovana snaga iznosi 141 KS, a za prijenos snage (samo) na prednju osovinu zadužen je automatski Multi-Mode mjenjač od kojeg smo, u pojedinim situacijama, očekivali malo bržu i adekvatniju reakciju. Da, očekivali smo i malo bolju zvučnu izolaciju između motornog i putničkog prostora, što je otkrilo svako snažnije pritiskanje na papučicu gasa.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Istovremeno, nismo očekivali da će benzinsko-električna kombinacija biti toliko štedljiva, jer je Duster u ležernom ritmu na otvorenoj cesti (na kojoj ga je više od 50 odsto vremena pokretao samo elektromotor) trošio jedva preko četiri litra na 100 kilometara, a potrošnja u gradu bila je još niža, jer je u sporim stani/kreni uslovima (u Eco radnom programu) automobil većinu vremena išao samo "na struju" iz baterije iza zadnje osovine koju pored motora/generatora dopunjava i svako skidanje noge s papučice gasa i kočenje.

S oba motora u pogonu, nije bilo rasipanja ni na autocesti. Definitivno iznad svih očekivanja, uz dodatak da je (nakon sipanja goriva "do čepa") putni kompjuter pokazivao da bi u spomenutoj gradskoj vrevi 50 litara trebalo biti dovoljno za prelazak čak 1.390 kilometara.

S adekvatnim rastojanjem između podnice i tla i uz odličan prilazni/odlazni ugao, hibridni Duster (nažalost) ne može se dobiti s adaptivnim pogonom preko obje osovine koji Dacia ovaj put nudi samo u kombinaciji s ručnim 6-stepenim mjenjačem i 1,2-litarskim trocilindarskim turbobenzinskim motorom (130 KS) kojem asistira blagi hibridni sistem (MHEV). Jednoglasni smo: S obzirom da nam i dalje ne smeta korištenje papučice kvačila, uz još veće rastojanje od tla, to je verzija koju bismo odabrali, jer Duster na izvrsno podešenom i tihom ovjesu samo tako može pokazati puni potencijal daleko od asfalta na kojem se također odlično snalazi, čak i ako je mokar i izlizan.

Vjerovatno bi išlo lakše na A/T (All Terrain) gumama, ali su prilično strme uzbrdice sa (suhom) šljunkovitom podlogom ispod točkova pokazale zašto bi naš Duster (s bilo kojim paketom opreme) na sebi obavezno nosio oznaku 4x4. Briga oko podloge i "šlajdranje" prednjih točkova jednostavno ne idu uz automobil koji je zamišljen i napravljen da se najbolje osjeća na grubim neasfaltiranim podlogama, uz prašinu ili blato, u divljini s kojom smo ga (i slučajno i namjerno) počesto suočavali u okruženju prelijepih bosanskohercegovačkih planina Bjelašnice, Zelengore, Zvijezde, Vranice...

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Da će se i treća generacija globalno uspješne rumunsko-francuske priče najbolje snalaziti na različitim neasfaltiranim podlogama pokazuje masivnim zaštitnim oblogama otpornim na grebanje na vidno proširenim blatobranima i pragovima koje čine dio veoma skladne karoserije koja sada iz svakog ugla izgleda znatno modernije od karoserija na prethodne dvije generacije, čemu doprinos daju treća stakla na bokovima koja su (konačno) optički spojena sa ostalim staklima, kućišta LED svjetala, ručke za otvaranje zadnjih vrata i odličan ukupan omjer lima i stakla. Čini se da Duster više niko ne može posmatrati "s visine", a dijelom i zbog toga što je zasnovan na novoj platformi u Daciji ga s pravom svrstavaju u C segment, jer u B segmentu imaju Sandero Stepway.

Modernizacija nije zaobišla ni dovoljno prostranu kabinu u dvobojnim tamnim tonovima koja se krije iza velikih vrata. S bogatim paketom opreme testnog primjerka (Journey) osoba iza kožom obloženog multifunkcionalnog upravljača može računati i na 7-inčnu adaptivnu digitalnu instrumentnu tablu, a tu je i centralno smješten prema vozaču blago zakrenut 10,1-inčni display multimedijalnog sistema kompatibilan s poznatim aplikacijama Android Auto i Apple CarPlay. Za muziku brine kvalitetan audio-sistem Arkamys sa šest zvučnika. Pored konektora naprijed i nazad, u priči je i platforma za bežično punjenje mobitela koji se može držati i u namjenskom nosaču pored instrumentne table.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Ukupnoj ergonomiji značajno doprinose i fizički prekidači za upravljanje klimatizacijom ispod displeja, a natprosječno udobna sjedišta u sjenu guraju činjenicu da su svi elementi kabine Dustera napravljeni od tvrde plastike, što se vjerovatno neće dopasti svima. Nama nije smetala tvrda i čvrsto spojena plastika bez nepoželjnih "cvrčaka" koja se lako čisti, jer bismo našeg (tamnozelenog) "Prašinara" uglavnom koristili (i prljali) na različitim neasfaltiranim podlogama.

Baterija za napajanje elektromotora kriva je za nešto manju osnovnu zapreminu prtljažnika koji u hibridnoj verziji prima 430 litara, a avanturistima i modernim nomadima mogli bi biti zanimljivi i pojedini elementi s liste dodatne opreme među kojima je ležaj za dvije osobe koji se moža postaviti u prostoru iza prednjih sjedišta, šator za tri osobe koji se veže na petim vratima, otvoreni krovni nosač koji nosi do 80 kilograma različitih stvari... Ne znamo zašto je skuplji kod nas nego u bližem i daljem okruženju, ali smo uvjereni da će (i) treći Duster biti u evropskom društvu bestsellera. Opravdano!

  • Osnovni podaci o testnom automobilu: Dacia Duster Journey Hybrid 140

  • Cijena osnovnog hibridnog modela: 52.200 KM

  • Cijena testnog modela: 56.700 KM

  • Motor: četverocilindarski, 4-taktni, benzinski, smješten naprijed poprečno. Radna zapremina 1.598 ccm, četiri ventila po cilindru. Najveća snaga 69 kW – 94 KS. Elektromotor: 36 kW – 49 KS i 205 Nm obrtnog momenta. Najveća kombinovana snaga: 104 kW – 141 KS pri 5.600 obr/min. Najveći obrtni moment: 148 Nm pri 3.600 obr/min. Kapacitet baterije: 1,2 kWh.

  • Prijenos snage: Pogon preko prednje osovine. Multi-Mode automatski mjenjač. Aluminijske 18-inčne felge, gume dimenzija 215/60 R18 98H (Continental EcoContact 6 Q).

  • Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0 do 100 km/h – 10,1 s. Najveća brzina - 160 km/h. Prosječna potrošnja prema WLTP normama: 5 l/100 km. Potrošnja na testu: od 3,6 do 6,2 l/100 km. Prosječna emisija CO² prema WLTP normama: 112 g/km. Euro 6D + Euro 6E.

  • Dimenzije: Dužina – 4.343 mm. Širina – 1.813 mm. Visina – 1.656 mm. Međuosovinsko rastojanje – 2.657 mm. Rastojanje od tla – 209 mm. Zapremina prtljažnika: od 430 do 1.545 litara s preklopljenim naslonima zadnjih sjedišta. Masa praznog automobila: 1.380 kg. Najveća dozvoljena masa – 1.870 kg. Zapremina rezervoara za gorivo – 50 lit.

  • Serijska oprema testnog automobila: Dacia Duster Journey Hybrid 140

  • Dodatna oprema: Boja Sandstone bež – 1.000 KM, paket City (pomoć pri parkiranju naprijed/nazad, MultiView kamera 360˚, upozorenje na mrtvi ugao) – 1.000 KM.

  • Garancija: 6 godina ili 200.000 pređenih kilometara.