Prodaja ispod očekivanja
42

Većina električnih vozila su trošak proizvođačima

A. M.
Jedna od najpoznatijih priča Sergija Marchionnea, vezana za manjkavost elektromobilnosti, bila je kada je lansiran Fiat 500e 2014. godine u SAD: "Nadam se da ga nećete kupiti jer svaki put kada ga prodam, to me košta 14.000 dolara", otvoreno je prije čak 10 godina izjavio Italijan pojašnjavajući surovost elektrifikacije.

Pokojni izvršni direktor FCA bio je iskren u vezi s automobilom koji je morao prodati kako bi ispunio tadašnje propise o nultim emisijama u SAD-u. Ono što je Marchionne prije 10 godina iskreno govorio, čini se da sada stiže sve tradicionalne proizvođače, koji se tek sada suočavaju s tim.

Da nije tako, Ford ne bi izgubio 2,5 milijarde dolara samo 2024. sa svojom divizijom Model E, koja je zadužena za električna vozila. Samo dva kineska proizvođača automobila zarađuju prodajom električnih vozila: BYD i Li Auto. BYD je uspio doći do toga, jer pravi vlastite ćelije i također ima brz razvojni proces, što je Toyota otkrila prije nego što je sklopila partnerstvo s kineskim brendom. Li Auto prodaje uglavnom plug-in hibride.

Samo provjerite vijesti zadnjih nekoliko mjeseci i vidjet ćete koliko proizvođača automobila mijenja svoje planove o elektrifikaciji. Analitičari smatraju da će popusti na električne automobile "ubiti" startupe i ozbiljno oštetiti tradicionalne kompanije koje pokušavaju da naprave BEV. Marchionne je upravo pričao o tome prije 10 godina kada je lansiran 500e. Ipak, nijedna od ovih kompanija nije željela da prizna da nije pronašla način da profitabilno prodaje ova vozila.

Svi proizvođači automobila žele da izgledaju kompetentno, posebno u poređenju sa onim za koji se čini da je BEV postao mainstream. Kako mlada kompanija, kao što je Tesla, može ostvariti ogroman profit, a tako malo drugih uspjeti ponoviti ono što je uradila? Ako Tesla to može, zašto ne bi mogli? To bi bilo sramotno priznanje poraza, ali u stvarnosti se dešavaju gubici.

Tesla je osnovana 2003. godine, a njena prva profitabilna godina bila je 2020. Drugim riječima, američkom proizvođaču BEV-a je trebalo 17 godina da riješi zagonetku zarade od prodaje električnih automobila, te uspostavi mrežu zastupništava i servisa kao šlag na tortu. Tradicionalne kompanije su, s druge strane, već imale fabrike i svake godine prodavale milione automobila. Laički posmatrano samo bi morali masovno proizvesti drugu vrstu automobila. Međutim, ova perspektiva na cijelu stvar je jednostavna koliko i pogrešna.

Deset godina nakon što je Marchionne apelovao na kupce da ne kupuju 500e, čini se da smo na istoj teritoriji kao i većina modernih električnih vozila. Glavna razlika je u tome što proizvođači automobila samo guraju ove BEV-ove teškim reklamnim kampanjama, jer njihova loša prodaja diktira veličinu kazne koju će platiti na nivou cijele game.

Naime, za svaki gram CO2 prekoračenja kazna je 95 eura. Ako se električni auti ne prodaju u dovoljnim količinama, a evidentno je da se ne prodaju, proizvođače ukratko čekaju penali. Iako će Euro norma u blažem obliku zaživjeti iduće godine, nedovoljna prodaja električnih vozila mogla bi pojedinim proizvođačima donijeti stotine miliona eura kazni.