Klix.ba intervju
72

Senad Olovčić, direktor Porsche BH: Oporavak tržišta i električne ambicije

Senad Olovčić, Porsche BH
Senad Olovčić, Porsche BH
O poslovnim rezultatima u vrlo izazovnim vremenima, ali i velikim budućim planovima kompanije koja u našoj zemlji zastupa neke od najvećih i najpoznatijih automobilskih marki razgovarali smo sa Senadom Olovčićem, direktorom Porsche BH.

Porsche BH je kompanija koja je kroz zastupništvo marki Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Porsche i Volkswagen privredna vozila, ali i marke električnih punjača MOON, jedan od glavnih pokretača automobilskog tržišta u našoj zemlji. Također, u svom portfoliju imaju i prepoznatljivu marku DasWeltAuto koja je zadužena za distribuciju provjerenih i kvalitetnih rabljenih automobila. Porsche BH d.o.o. sa markama koje zastupa u Bosni i Hercegovini tržišni je lider i zauzima oko 40% tržišta novih automobila, gdje je tradicionalno Škoda najprodavanija marka u Bosni i Hercegovini.

Nakon vrlo izazovnog perioda u protekle tri godine, koji u suštini još uvijek traje, uzrokovanog pandemijom, raznim prekidima u snadbjevanju ali i vrlo poremećenim socijalnim prilikama, tržište automobila pretrpilo je velike oscilacije, kako u našoj zemlji tako i u Evropi i ostatku svijeta.

Ipak, iako se prodajni rezultati još nisu vratili na nivo prije 2020. godine, u protekloj godini je zabilježen evidentan trend oporavka tržišta, ali i samih uslova kupovine i isporuke novih automobila. O rezultatima koje je Porsche BH zabilježio na tržištu Bosne i Hercegovine prošle godine, ali i o planovima za ovu godinu razgovarali smo sa direktorom kompanije Porsche BH, Senadom Olovčićem.

S obzirom na veliki portfolio marki pod okriljem kompanije Porsche BH, a samim tim i širok dijapazon ciljanih kupaca, imate odličan uvid u svaki segment tržišta. Koliko je prethodni period donio oscilacija u planovima prodaje? Da li je bilo teško prognozirati i planirati poslovanje u takvim uslovima?

Kompanija Porsche BH kao ovlašteni uvoznik marki Volkswagen, Audi, Škoda, Seat i Porsche ima prednost da u modelskom smislu može zadovoljiti različite zahtjeve i potrebe naših kupaca. Prethodni period u automoboliskoj industriji globalno je donio značajne promjene koje se ogledaju u novim modelima vozila gdje sve više dominiraju vozila iz SUV segmenta ali, s druge strane, i vozila na hibridni i električni pogon.

Svakako da se ovo reflektuje na našu ponudu u Bosni i Hercegovini koja je uslovljena primarno uslovima proizvodnje i isporuke. To je ključni razlog zbog kojeg je prethodna godina sa aspekta isporuka i rokova bila jako zahtjevna. Sa druge strane proizvodnja uslovljena nedostatkom ključnih automobilskih komponenti prouzrokovala je neminovna poskupljena te je isto značajno utjecalo na rast cijena novih vozila. Obzirom da će se ovaj trend sigurno nastaviti još neko vrijeme bit će vrlo teško planirati poslovanje, ali mogu reći da smo radeći i u ovakvim uslovima postali bogatiji za jedno iskustvo te da smo uspijevali pronalaziti rješenja za ove izazove.

Možete li napraviti kratki presjek ukupnih rezultata u 2022. za Porsche BH, koja marka je najprodavanija? Da li ste zadovoljni rezultatima gdje se vidi rast premium marki Audi i Porsche, dok su Volkswagen i Škoda tradicionalno u vrhu našeg tržišta? Kako se u svemu snašao SEAT?

Volkswagen koncern općenito, a i mi kao dio istog na tržištu Bosne i Hercegovine, smo u prošloj godini uprkos teškim uslovima poslovanja ostvarili jako dobre rezultate. Sa 36,3% udjela u prodaji putničkih vozila, te sa 20% udjela u prodaji komercijalnih vozila, ispunili smo naše ciljeve. Imali smo stabilnu prodaju marke Volkswagen (11,5% tržišnog udjela), Škoda (17,5%) je uprkos svim problemima bila i ostala lider u prodaji novih vozila u BiH. Premium segment sa brendovima Audi (4%) i Porsche (1,3%) ostvario je jedinstvene rezultate, ne samo u regiji, nego i u evropskim okvirima. Jako prijatno iznenađenje za nas je bila prodaja marke Seat sa tržišnim udjelom od 2% u prodaji novih vozila.

Rekordna godina i za marku Porsche u našoj zemlji, što potvrđuje i svjetski trend da luksuzne marke bilježe odlične rezultate u izazovnim vremenima? Da li je to samo rezultat trenutnih prilika ili angažmana Porsche marke u BiH?

Kada je u pitanju Premium segment, Audi i Porsche su, rekli bismo, pomjerili granice kako prodaje tako i popularnosti kod naših kupaca. Suština uspjeha ove dvije marke jeste u "Brand awereness-u" ili imidžu koje ove marke imaju na BH tržistu dugi niz godina.

Uspjeh marke Porsche u BiH je posebna priča i može se sublimirati u dva jednostavna aspekta: vrhunski proizvod i tim koji stoji iza promocije i prodaje ovog brenda u BiH. Jedno apsolutno ide s drugim te ne čudi da danas imamo veliki broj kupaca marke Porsche u BiH.

Jedan od najvećih problema za prodaju novih automobila u proteklom periodu bili su dugi rokovi čekanja uzrokovani prekidima distribucijskih lanaca. Da li je to iza nas, koji je prosječan rok isporuke za 2023. i očekujete li skoru normalizaciju u tom polju?

Siguran sam da će se stvari malo normalizirati. Mi smo posebno bili pogođeni ovim problemom i nakon pandemije COVID-a kada smo imali sasvim drugačiju situaciju od postojeće, morali smo iznalaziti mogućnosti za brzu isporuku naših vozila prema kupcima. Rokovi su sa već uhodanih 2-3 mjeseca povećani dva do tri puta pa nekada i na preko godinu dana. Nedostatak pomenutih komponenti za proizvodnju, rat u Ukrajini te inflacija i COVID restrikcije (Kina) uzrokovale su dodatne probleme.

Još uvijek ne možemo govoriti o potpunoj stabilizaciji proizvodnje te s tim u vezi i normalizaciji isporuka. Globalna politika i posljedice ekonomskih kretanja ne daju mogućnost većeg optimizma. Ipak, mi se u svemu, pa i ovoj situaciji, pokušavamo prilagoditi te napraviti iskorak. S tim u vezi naš partner Škoda AUTO Mlada Boleslav nam je omogućila isporuku nekih dodatnih količina vozila koje su zasigurno popravile kako ukupnu sliku BH tržišta tako i poziciju naše najprodavanije marke Škoda.

2022. je prva godina u kojoj smo imali poticaje i olakšice za električne automobile. Koliko se to odrazilo na prodaju električnih modela u ponudi marki pod okriljem Porsche BH? Možemo li očekivati nastavak tog trenda i u 2023.?

Jako je pozitivno da su se desile ove promjene, kako u smislu podrške kupovine ekološki prihvatljivih vozila, tako i kreiranju ekološki osviještenog ambijenta i brige o zaštiti životne okoline. Na žalost još uvijek ne postoji dovoljan broj proizvedenih električnih vozila koji može zadovoljiti potrebe i želje naših kupaca. Sigurni smo da će se situacija u 2023. god. popraviti, a da će Vlada i nadležna ministarstva prenijeti odluku o finansiranju kupovine ove vrste vozila i na 2023. godinu. Smatram da bio ovo bila velika podrška ostvarenju cilja implementacije elektromobilnosti kao jednog od strateških ciljeva države Bosne i Hercegovine.

Tržište rabljenih automobila jednako je uzdrmano u zadnje dvije godine, te je zabilježen trend značajnog rasta cijena zbog nedostupnosti novih automobila. Kakve rezultate je zabilježio DasWeltAuto u 2022., da li je glavni problem bio nedostatak automobila i kakve su prve prognoze za prodaju rabljenih u 2023? Možemo li očekivati pad cijena?

Pod motom DasWeltAuto mi skupa sa našom prodajno-servisnom mrežom radimo na implementaciji prodaje provjerenih polovnih vozila. Ta vozila su kao nova, kupljena i redovno održavana kod nas. To je već ogromna garancija kvaliteta ove vrste vozila jer se tačno zna kompletan istorijat korištenja i održavanja. U 2022 god. smo sa DasWeltAuto zabilježili jako dobre rezultate prodaje. Prisutan je trend rasta i interesa za ova vozila, te isto očekujemo i u 2023. god. Cijene će svakako diktirati ponuda i potražnja tako da je teško prognozirati kako će se iste kretati.

Koji su izazovi u proteklom periodu bili u sferi finansiranja kupovine automobila kroz Porsche Leasing? Bili smo svjedoci vrlo privlačnih leasing ponuda za fizička lica po prvi put na našem tržištu, može li se to očekivati i u narednom periodu?

Svakako da je jedan od naših glavnih oslonaca pored prepoznatljive kvalitete i imidža vozila iz VW grupacije prodaja putem Porsche Leasinga BiH. U situaciji kada prilikom kupovine vozila razmišljate kako i na koji način zatvoriti finansijsku konstrukciju Porsche Leasing BH je zaista najbolji izbor. Pored cjenovnih akcija koje nudi u saradnji sa Porsche BH kao uvoznikom, ova naša finansijska kuća se namentnula proteklih godina kao nezaobilazan partner kako firmama, tako i fizičkim licima prilikom kupovine novog vozila. Sigurno je da ćemo u ovoj godini našu ponudu pokušati unaprijediti sa dodatnim pogodnostima.

Porsche BH jedan je od najvećih zagovornika elektromobilnosti u BiH, te u svojoj ponudi ima i MOON električne punjače. Mi smo u protekloj godini vrlo intenzivno testirali električne autmobile ali i punjače. Činjenica je da imamo poprilično velik broj punjača u BiH, ali i dalje nedostaje više brzih punjača snage 50 kW i više. Imate li planove za dalji razvoj svoje mreže brzih punjača?

U ovoj godini planiramo raditi na dodatnom razvoju mreže punionica, a jedan od fokusa je implementacija projekta postavljanja brzih punionica. Obzirom da se brze punionice postavljaju na javnim površinama, obično na odmaralištima autoputeva i brzih cesta, potrebno je osigurati preduslove za implementaciju tih projekata. Tu prevashodno mislimo na pojednostavljenje zakonske regulative i potrebne kapacitete dostupne električne energije do mjesta na kome bi se postavljale punionice. Naš tim eksperata već intenzivno radi na različitim projektima vezanim za e-mobilnost, kako bismo mogli odgovoriti zahtjevima tržišta i novim trendovima.

Volkswagen privredna vozila je marka pod okriljem Porsche BH koja ima značajan plasman u BiH na tržištu privrednih vozila. Kako je izgledalo tržište ovih vozila u protekloj godini, i da li možemo očekivati električne modele i u ovom segmentu?

U protekloj godini ukupno je registrirano 1.368 novih privrednih vozila u BiH. To je manje za ca. 10% u odnosu na 2021. god. Razlog za ovaj pad ne leži u manjem interesu za ova vozila, nego u činjenici da bar kada je u pitanju VW nismo bili u mogućnosti obezbijediti traženu količinu vozila. Problemi u proizvodnji su bili takvi da je ovo zaista bila nepremostiva činjenica koja je utjecala na ukupnu prodaju ove vrste vozila. Mi smo zadovoljni sa našom prodajom i udjelom od oko 20% u ovom segmentu što nas je zadržalo kao lidera u prodaji.

Očekujemo i radujemo se prodaji novog električnog modela ID Buzz koji je svakako prekretnica u prodaji vozila.

Porsche BH u narednom periodu priprema velike novosti i dalje povećanje tržišnog udjela uz nove modele? Očekujemo još jednu zanimljivu marku, a uskoro i nove lokacije?

Mi imamo stabilan tržisni udio uprkos velikim izazovima sa kojim se susrećemo. Naš cilj je imati oko 40% tržišnog udjela što ovisi od više faktora. U ovom ambicioznom cilju svakako će nam pomoći i jedna nova marka koju uvodimo na tržiste u BiH. To je brand Cupra. Cupra je ultra sportski brand iz VW koncerna koji targetira mlađu populaciju sa mnogo adrenalina. Ovaj brand je u okviru koncerna pozicioniran između Volkswagena i marke Audi sa kojom dijeli mnogo toga zajedničkog. Ovo se čini kao jako dobra pretpostavka za uspjeh znajući kako VW i Audi stoje generalno na svjetskom tržištu.

Mi smo već krenuli sa promocijom marke Cupra u BiH i sa početkom ove godine predstoji nam veliki posao oko uvođenja iste na BH tržiste.

Sigurni smo da ćemo i sa ovim mladim brendom napraviti dobre rezultate, zadržati poziciju na tržištu BiH, te ponuditi kupcima ne samo naše proizvode nego i kvalitetne usluge dostojne renomea naših marki.