Svjetska premijera
20

Vozili smo novu Mazdu CX-60: Zvanični ulazak u premium društvo

E. Z.
(Foto: Klix.ba)
Kada marka kao što je Mazda koja je poznata po svojoj tradiciji i jedinstvenom pristupu razvoju automobila kaže da predstavlja svoj najvažniji ali i najsnažniji model ikada onda je jasno da to ne treba propustiti. Napravili smo prve kilometre sa novom Mazdom CX-60 u okolini Leverkusena, sjedišta ove japanske marke u Evropi.

Mazda voli raditi stvari na svoj i jedinstven način. Kada su svi zaboravili na male sportske automobile Mazda nam je podarila MX-5 koji u zadnjoj ND generaciji donosi sve zaboravljene čari malog, laganog i okretnog roadstera. Kad su se svi okrenuli "downsizingu" i počeli nuditi turbobenzinske motore male radne zapremine Mazda je ostala pri ideji "right-sizinga" i da su četiri cilindra uz dva litra zapremine optimum, da ne kažemo minimum.

Ipak, promjene i trendovi na tržištu su jaki i nemilosrdni, pa je Mazda sada predstavila CX-60 kao svoj najveći i najluksuzniji model u ponudi. Dakle, ovaj novi SUV ne dolazi kao zamjena za CX-5, nego prije za limuzinsku Mazdu 6.

Također, pored toga što je sada "flagship" model postao SUV ovo je važan model jer je to prvi plug-in hibrid iz Mazde, što najavljuje i njihov postepen ali siguran zaokret prema očito neizbježnoj elektrifikaciji. Još dva razloga zašto je CX-60 tako važan model, zahvaljujući spoju motora SUS i električnog motora ovo je najsnažniji serijski model u historiji ove japanske marke, ali je ujedno sa ovim SUV-om jasna ambicija ulaska u premium segment.

Najbolji i najveći model Mazde

Za svoj novi najprestižniji model Mazda je pripremila i potpuno novu platformu. Tako CX-60 "stoji" na Skyactiv Multi- Solution Scalable Architecture platformi koja je dizajnirana da bude kompatibilna sa uzdužno postavljenim motorom naprijed i pogonom na zadnje točkove. Pored spoja sa novim rednim šestocilindričnim motorima ova platforma olakšava i usvajanje elektrifikacijskih tehnologija kao što su M Hybrid Boost i e-Skyactiv PHEV sistemi.

Ujedno, SUV ovog formata i ponude Mazdi će uvelike pomoći u ambicijama da nastavi sa dobrim rezultatima u Evropi. Pa sa 150.000 prodanih automobila sigurno idu prema cilju od 200.000 prodanih automobila, što bi ovim tempom i uz snažnu SUV ponudu trebali ostvariti već 2023. godine. Da su na dobrom putu potvrđuje i odličan odziv tržišta za CX-60, te je Mazda za ovaj SUV zabilježila čak 30.000 prednarudžbi, što je najviše zabilježeno u historiji marke.

Da ulazak u premium nije samo puka floskula koja se ponavlja sa svakim novim modelom govori i jasna izjava direktora marketinga Mazde u Evropi, Johna Rivetta, koji je istakao kako žele biti vodeća vanevropska premium marka na tržištu.

Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

Pored raskošnijih dimenzija, CX-60 je 17,9 cm duži i 4,6 cm širi od CX-5, svoj premium ugođaj ovaj SUV temelji i na ugodnosti za putnike i posebnom pažnjom koja je usmjerena na razvoj automobila i kabine sa "human-centric" pristupom. Odličan primjer toga je da CX-60 može skenirati i mjeriti vozača, te na osnovu njegove visine predlaže idealno podešavanje vozačke pozicije, komandi i retrovizora. Također, Mazda se posebno pozabavila čvrstoćom karoserije ali i podešenjem ovjesa i samim rasporedom mase kako bi težište automobila bilo što bliže idealnoj sredini, a što uz Kinematic Posture Control sistem kontrole ovjesa putnicima daje osjećaj ugodnosti i sigurnosti.

Naravno, za potpun ugođaj Mazda se potrudila i na polju kvalitete materijala i završne obrade, pa iako su i do sada imali uzorne ocjene iz tog "predmeta", sada su otišli korak dalje i može se slobodno reći da su zagazili u premium društvo. Svi materijali su pod rukom vrlo ugodni i kvalitetni, što uz izraženu širinu karoserije i armaturne ploče uređenu ugodnim umecima od tkanine ostavlja utisak zaista skupog i prestižnog automobila.

Ipak, u vožnji nove CX-60 na cestama oko "matičnog" Leverkusena našli smo i neke detalje za koje mislimo da bi dodatno poboljšali pozitivan utisak. Prvi i važniji je dužina sjedeće površine na prednjim sjedištima koja bi za SUV ovog formata jednostavno morala biti duža, dok je drugi sama ponuda prostora za noge na zadnjim sjedištima, a koja je tek neznatno bolja od manjeg CX-5.

Prvo hibrid pa onda veliki dizel i benzinac

Pored svih novosti koje je donijela Mazda CX-60 definitivno je najvažnija priključni hibridni motor ovog SUV-a. Prvi takav sklop kod Mazde važan je za masovnu elektrifikaciju njenih modela, a trebao bi joj omogućiti da zadrži i benzinske motore veće zapremine, te da se ujedno prilagodi sve strožijim ekološkim normama.

Tako smo na premijeri isprobali isključivo hibridni motor koji objedinjuje četverocilindarski atmosferski 2,5 benzinac i elektromotor koji je smješten između četverocilindraša i novog automatskog mjenjača sa 8 stepeni prijenosa, dok će 3,3-litarski dizelaš u dva nivoa snage biti dostupan od početka iduće godine. Da, dobro ste pročitali, tu Mazda ostaje vjerna svom "right-sizingu" i za klasične motore kod CX-60 neće nuditi motor manji od tri litra i šest cilindara.

  • Tehničke specifikacije: 2.5 E-SKYACTIV PHEV

  • Benzinski atmosferski redni motor smješten naprijed uzdužno, četiri cilindra, četiri ventila po cilindru. Radna zapremina: 2.448 ccm, direktno ubrizgavanje goriva u cilindar. Promjer i hod - 89.0 x 100.0 mm. Stepen kompresije - 13,0:1. Maksimalna snaga - 141 kW / 191 KS pri 6.000 okr/min. Maksimalni obrtni moment - 261 Nm pri 4.00 okr/min.

  • Električni motor maksimalne snage 129 kW / 175 KS, maksimalni obrtni moment - 270 Nm. Litijum jonska baterija kapaciteta - 17,8 kWh. Težina baterije - 176 kg.

  • Ukupna sistemska snaga - 241 kW / 327 KS pri 6.000 okr/min. Maksimalni okretni moment - 500 Nm pri 4.000 okr/min.

Novost je i 8-stepeni automatski mjenjač koji će se uz ovaj PHEV koristiti i na druga dva motora koji će naknadno biti uvršteni u ponudu. Ovaj novorazvijeni osmostepeni automatik sa višelamelnim kvačilom u ponudi mijenja hidraulički pretvarač obrtnog momenta, dok je kod PHEV-a, električni motor ugrađen između benzinskog motora i mjenjača sa kojim je direktno povezan pogonskom osovinom što daje direktniji prenos snage i obrtnog momenta.

Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

Uz to CX-60 je dobio i Mazda Intelligent Drive Select (Mi-Drive) sistem sa četiri režima vožnje plus EV režim za PHEV koji pružaju optimalnu kontrolu i užitak u vožnji u svakom scenariju vožnje. Mi smo najviše isprobali dvije krajnosti, Sport način rada koji je poželjan kada želite maksimalnu snagu i odziv sistema, dok je EV način rada idealan kada želite da se vozite bešumno i samo na struju.

Igre velikih brojeva

Prvi utisci iz vožnje Mazda CX-60 definitivno su obilježeni velikim brojevima. Prije svega, relativno veliki SUV sa masom od 1.980 kilograma dobija 327 KS i 500 Nm okretnog momenta iz relativno komplikovanog pogonskog sklopa, što znači da se posebna pažnja morala posvetiti ovjesu, pogonu i voznim osobinama.

Tako je prije svega pažnja usmjerena na prvu Mazdinu AWD platformu sa pogonom na zadnje točkove koja je po mnogočemu jedinstvena i inovativna. Uz ovu platformu ujedno je upotrebljen jedinstven I-ACTIV AWD pogon na sve točkove koji koristi elektronski kontrolisano višelamelno kvačilo. Ovaj novorazvijeni sistem postiže visoke vučne performanse ali i dobre vozne osobinem, te se Mazda hvali da je ovo AWD pogon sa najboljim performansama sistema na serijskom automobilu. Kako smo ipak CX-60 isprobali u gradu, na autoputu i lokalnim cestama možemo potvrditi da nudi odličnu trakciju pri naglim ubrzavanjima i vrlo neutralan osjećaj pri visokim brzinama kroz zavoje, dok za vožnju u drugim i težim uslovima nismo ipak imali priliku.

Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

Ovaj pogon koji favorizuje raspodjelu snage na zadnje točkove uz dobar raspored težine zahvaljujući baterijama koje su smještene nisko u podu i u drugoj polovini karoserije zaista daje CX-60 prepoznatljivu upravljivost kakvu smo navikli sresti kod Mazdi, s tim da je ovaj put ipak bilo malo teže sakriti veliku ukupnu masu. To je problem od kojeg ne mogu pobjeći ni konkurenti kao što su Mercedes-Benz GLC PHEV ili Toyota RAV4 PHEV, te definitivno spada među najveće mane ovakvih hibridnih SUV-ova.

Ono što je druga krajnost i velika prednost ovako pogonjenih SUV-ova je da uprkos velikoj masi, snazi i mogućnosti snažnog ubrzanja (ispod 6 sekundi do 100 km/h) ne moraju nužno trošiti i mnogo goriva. Tako i CX-60 PHEV osim što možete voziti isključivo na struju i bez potrošnje goriva do 68 kilometara, što će većini biti dovoljno za dnevnu gradsku kilometražu, dok u prosjeku možete trošiti od nevjerovatno niskih i teško ostvarivih 1,5 litara na 100 kilometara do realnih 6-7 l/100 km.

Ipak prvo čekamo dizel

Iako smo imali priliku među prvima na svijetu isprobati Mazdin prvi priključni hibrid i ujedno njihovu perjanicu ponude, za naše tržište su nešto drugačiji planovi. Zbog velike potražnje i ograničenih kapaciteta proizvodnje nova Mazda CX-60 u Bosnu i Hercegovinu stiže tek početkom iduće godine, s naglaskom da će naše tržište isprva imati opciju 3,3-litarskog turbodizelaša dok će ovaj PHEV biti dostupan kod nas uskoro nakon toga.

Motori su smješteni uzdužno. (Foto: Klix.ba)
Motori su smješteni uzdužno. (Foto: Klix.ba)

Prilično smo uvjereni da je to dobar potez jer naše tržište i navike ipak i dalje favorizuju takve motore, a uz sve prednosti elektrifikacije teško je, barem na papiru, naći zamjerku velikom turbodizelašu koji nudi 200 ili 254 KS uz obrtni moment od 450 u slabijoj i 550 Nm u snažnijoj verziji. Treba napomenuti, slabiji dizel će dolaziti uz zadnji pogon, dok će snažniji biti opremljen naprednim I-ACTIV AWD pogonom na sve točkove.

Za sada cijene za naše tržište nisu još uvijek formirane, ali poznato je da PHEV verzija Mazde CX-60 koštati oko 55 hiljada eura, dok bi dizeli logično trebali biti znatno pristupačniji.