Auto testovi
13

Testirali smo Mazdu CX-80: Asocijacija na veliku i veselu porodicu

E. T.
Foto: E. Z./Klix.ba
(Foto: E. Z./Klix.ba)
Mazdin najveći SUV koji se nudi kupcima u Evropi više nije CX-60 s kojim je japanska automobilska kompanija prije dvije godine bacila rukavicu evropskoj automobilskoj eliti. Njegovo mjesto sada je zauzeo nedavno predstavljeni model CX-80 koji je najjednostavnije opisati kao duži CX-60 s tri reda sjedišta, što bi moglo biti zanimljivo natprosječno velikim porodicama u kojima nisu raspoloženi za kombije.

Mazda i dalje nije automobilska kompanija koja se može pohvaliti s velikim brojem modela u svim kategorijama, ali ono što se zadnjih desetak godina proizvodi u dalekom Japanu definitivno spada među najbolje (ali i najljepše) što nudi današnja autoindustrija. Posljednji u nizu čvrstih dokaza je novi luksuzni SUV CX-80 s kojim su u Hiroshimi odlučili da se uključe i u trku za kupce kojima nisu dovoljni veliki SUV-ovi u koje se ne može smjestiti više od pet osoba.

Sve o čemu smo ranije pisali o aktuelnim Mazdama može se primijeniti i u slučaju modela CX-80, a opjevani Kodo dizajn s kojim su Japanci uspjeli stvoriti utisak da se automobil kreće i kada stoji došao je do izražaja i ovaj put. Sve što je zamišljeno i nacrtano, nacrtano je baš kako treba, ali se zbog visokih i masivnih bokova na povećanom međuosovinskom rastojanju (25 centimetara više u odnosu na CX-60) s kojim su stigla i vidljivo duža vrata iza B nosača krova čini da je mnogo lima „progutalo“ čak i 20-inčne točkove, pa smo pomislili da bi CX-80 izgledao bolje na točkovima još većeg promjera. Zaboravimo li broj sjedišta, a može ih biti šest ili sedam, kraći CX-60 izvana nam djeluje skladnije, onako kako su nam generalno skladnije karoserije luksuznih limuzina na standardnom umjesto povećanog međuosovinskog rastojanja.

Bez kompromisa prilikom izbora materijala, uz najraskošniji paket opreme kupci Mazde CX-80 mogu računati na kožom obloženu i bogato opremljenu unutrašnjost sa sjedištima u svijetloj boji. Pripadnost visokom društvu podvlače veliki pomični stakleni krov i vrhunski audio-sistem koji "potpisuje" Bose, a odličnu sliku upotpunjuju fragmenti od drveta. Za upravljanje multimedijalnim sistemom s kojim stiže navigacija i kompatibilnost s poznatim aplikacijama za povezivost mobitela u Mazdi su zadržali poznati okrugli kontroler na centralnoj konzoli, što ističemo kao jedno od najergonomičnijih rješenja današnjice. Tu je i sklopivi "head-up" display, kao i gomila sistema za asistenciju/sigurnost i USB konektora.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Suvišno je i spominjati ponuđeni prostor u prvom redu, ali treba spomenuti raskošan prostor za putnike u drugom redu u kojem su u ovom slučaju samo dva sjedišta razdvojena masivnom centralnom konzolom koja je i spremište i oslonac. Osoba iza upravljača i suvozač(ica) mogu računati na veoma udobna grijana/hlađena elektropokretana sjedišta, kakva su i u drugom redu, a uz malo gimnastike prilikom ulaska/izlaska u trećem redu čekaju još dva sklopiva sjedišta nesmanjenih dimenzija na kojima se mogu smjestiti i odrasle osobe koje ne nose preveliki broj obuće, jer bi im udobnost tada mogle narušavati šine na kojima se pomiču višestruko podesiva sjedišta iz drugog reda.

Kome šest sjedišta nije dovoljno, može računati na opciju s kojom CX-80 u drugom redu ima tri sjedišta. Suštinski problem u obje konfiguracije mogao bi predstavljati skroman prostor za prtljag koji ostaje iza naslona u trećem redu, ako su sva sjedišta zauzeta, a jedino rješenje u tom slučaju je postavljanje adekvatnog krovnog kofera.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Naglašeno ergonomično okruženje na osnovi stare japanske filozofije Jinba Ittai (sklad između konja i jahača) na kojoj posljednjih godina insistiraju u Mazdi vrijedi i u slučaju ovog automobila. Adaptivna digitalna instrumentna tabla s mogućnošću povećanja veličine slova i brojeva dizajnirana je u duhu analogije i spada među najpreglednija rješenja današnjice, a pregledan je i vodoravan niz tastera za upravljanje klimatizacijom ispod širokog displeja multimedijalnog sistema. Dokaz u obilju dokaza da su jednostavna rješenja najbolja rješenja.

Dok čekamo šta će na kraju uraditi oko najavljenog povratka Wankel motora koji (za sada) ima samo ulogu generatora u hibridnom modelu MX-30 R-EV, svi već znamo da se u Mazdi i dalje uspješno odupiru evropskim trendovima oko motorizacije (prvenstveno smanjenju radne zapremine), pa „idući svojim putem“ i uz CX-80 nude izvanredni 3,3-litarski redni 6-cilindarski turbodizelski motor potpomognut blagom hibridnom tehnologijom koji se krije iza naziva e-Skyactiv D i nudi odlične performanse uz skromnu potrošnju goriva. Odgovor na sve zastupljeniju elektrifikaciju je "plug-in" kombinacija 2,5-litarskog četverocilindarskog benzinca i elektromotora koja jeste snažnija, ali joj ne bismo dali prednost u odnosu na spomenutu „dizelku“ koja sa sobom donosi napredna rješenja na temu ubrizgavanja goriva i sagorijevanja smjese u cilindrima.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

U kombinaciji s uglađenim 8-stepenim automatskim mjenjačem i adaptivnim pogonom preko obje osovine, 254 „konja“ s kojima stiže i 550 Nm obrtnog momenta na otvorenoj cesti mogu se zadovoljiti s manje od šest litara na 100 kilometara, što je izvanredan rezultat za skoro pet metara dug i više od dvije tone težak automobil.

Niskoj potrošnji doprinosi i blagi 48-voltni hibridni sistem s elektromotorom/generatorom koji asistira dizelskom motoru i usput brine za nekolicinu elektropotrošača. Djelimična elektrifikacija osigurava i kretanje u „coasting“ režimu, kada (bez stopala na papučici gasa i uz malu pomoć inercije) kazaljka obrtomjera stoji iznad nule. Ako za optimalno prijanjanje nije nužan pogon preko obje osovine, sav obrtni moment raspoređuje se samo na zadnju osovinu, što također ide u prilog velikom dometu s rezervoarom u koji stane 74 litara.

Jedan od najvećih (preostalih) turbodizelskih motora zaista zvuči odlično, a perfektnu zvučnu podlogu prati i adekvatan potisak bez obzira na broj putnika u kabini, pa smo još jednom pomislili da su snažni i prilično čisti turbodizeli posljednje generacije i dalje optimalno rješenje za pokretanje velikih i teških SUV-ova poput ovoga, što na kraju potvrđuje i činjenica da od takvih motora (do daljnjeg) ne dižu ruke u većini automobilskih kompanija iz elitnog društva.

Uz adaptivni pogon preko obje osovine koji je podešen da primarno pokreće zadnju osovinu, u čemu smo uz lako kontrolisan "oversteer" uživali na snijegom pokrivenim pustim cestama, CX-80 solidno prikriva poveliku masu i dimenzije, pa uz optimalno podešen ovjes i direktan upravljač osigurava dinamičan ritam kroz zavoje. S obzirom da Mazda za takve stvari ima i adekvatnijih opcija, u ovom slučaju ipak je važnije spomenuti da se, uz aktiviran radni program "off road", automobil prilično dobro snalazi i na podlogama koje su mnogo primjerenije ozbiljnim terencima na kojima su A/T gume visokog profila.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Prije naboranog čela i kritika zbog iznosa novca potrebnog za najveći i najluksuzniji Mazdin automobil za Evropljane, koji bi se mogao posmatrati i kao podsticaj za povećanje nataliteta, prvo treba pregledati cjenovnike koji otkrivaju da je uglađeni i sofisticirani CX-80 veoma konkurentan u poređenju s jednako velikim, jednako opremljenim i slično motorizovanim modelima iz ponude prvenstveno njemačke konkurencije.

  • Osnovni podaci o testnom automobilu: Mazda CX-80 3.3 e-Skyactiv D254 Takumi Plus

  • Cijena osnovnog modela (CX-80 3.3 e-Skyactiv D254 Exclusive Line): 115.980 KM

  • Cijena testnog modela: 140.880 KM

  • Motor: Smješten naprijed uzdužno, šest cilindra, 24 ventila, dizelski, turbopunjač, „common-rail“, međuhladnjak. Radna zapremina 3.283 ccm. Najveća snaga 187 kW – 254 KS pri 3.750 obr/min. Najveći obrtni moment 550 Nm od 1.500 od 2.400 obr/min. Blagi 48-voltni hibridni sistem (MHEV) s elektromotorom (17 KS i 153 Nm obrtnog momenta).

  • Prijenos snage: Adaptivni pogon preko obje osovine. 8-stepeni automatski mjenjač. 20-inčne dvobojne aluminijske felge, gume 235/50 R20 104W (Nokian Snowproof 2 SUV).

  • Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0 do 100 km/h – 8,4 s. Najveća brzina – 219 km/h. Potrošnja na testu – od 5,8 do 7,7 l/100 km. Tvornički deklarisana prosječna potrošnja (WLTP) – 5,7 l/100 km. Zapremina rezervoara za gorivo – 74 l. Prosječna emisija CO² (WLTP) – 151 g/km. Euro 6e.

  • Dimenzije: Dužina – 4.995 mm. Širina – 1.890 mm. Visina – 1.713 mm. Međuosovinsko rastojanje – 3.120 mm. Udaljenost od tla između osovina – 170 mm. Zapremina prtljažnika – od 258 do 1.971 litara. Masa praznog vozila – 2.120 kg. Najveća dozvoljena masa vozila – 2.781 kg.

  • Serijska oprema testnog automobila: Mazda CX-80 3.3 e-Skyactiv D254 Takumi Plus

  • Opciona oprema: Premium boja Artisan Red (2.100 KM), pojedinačna dva grijana/hlađena sjedišta u drugom redu (1.700 KM).

  • Garancija: Šest godina ili 150.000 km.