Udaljeni 6.000 kilometara

Identični tragovi dinosaura pronađeni na suprotnim stranama Atlantskog okeana

D. B.
Milionima godina u prošlosti postojao je superkontinent Gondvana, koji je omogućavao dinosaurima da se slobodno kreću između dva kontinenta, Afrike i Južne Amerike. Paleontolozi s Južnog metodističkog univerziteta (SMU) su otkrili identične tragove dinosaura na obje strane Atlantskog okeana, što ukazuje na to da su Južna Amerika i Afrika nekada bile spojene.

Prije 120 miliona godina su dinosauri lutali superkontinentom pod nazivom Gondvana te su ostavili 200 otisaka stopala, a u to vrijeme je Gondvana bila dio veće kopnene mase nazvane Pangea.

Tim naučnika je otkrio otiske dinosaura na lokacijama koje su sada na dva potpuno odvojena kontinenta, a to su Brazil i Kamerun.

"Uzimajući u obzir starost, procijenili smo da su ovi otisci veoma slični. Također, isto važi i za geološki kontekst te kontekst tektonskih ploča. Što se tiče oblika, oni su gotovo identični", izjavio je paleontolog Louis L. Jacobs.

Tragovi dinosaura otkriveni su u regiji Borborema na sjeveroistoku Brazila te basenu Koum u sjevernom Kamerunu. Oni pružaju nepobitne dokaze o kopnenom mostu, koji je nekada povezivao dva kontinenta.

Udaljenost između otkrivenih otisaka veća je od 6.000 kilometara, a očuvani su u sedimentima nekadašnjih rijeka i jezera. Dok su većinu fosiliziranih otisaka ostavili teropodi s tri prsta, neke su možda napravili sauropodi ili ornitiši.

Fosili polena pronađeni u sedimentima tragova ukazuju na to da su stari 120 miliona godina. Tragovi mogu otkriti mnogo o ponašanju dinosaura, od njihovih vrsta pa do toga koliko brzo su mogli trčati. Ovi fosilizirani tragovi bi mogli omogućiti naučnicima da rekonstruišu živote i okruženje ovih fascinantnih stvorenja.

Kako se Gondvana počela raspadati, masivni kopneni most između Afrike i Južne Amerike je polako nestao prije 140 miliona godina. To je uzrokovalo pukotine ili procjepe u Zemljinoj kori. Kako su se tektonske ploče pomicale, magma se podigla iz unutrašnjosti Zemlje i stvorila "novu okeansku koru". Na kraju je južni Atlantski okean popunio prazninu između novih kontinenata.

"Jedna od najmlađih i najužih geoloških veza između Afrike i Južne Amerike bio je 'lakat' sjeveroistočnog Brazila smješten uz sadašnju obalu Kameruna duž Gvinejskog zaljeva. Dva kontinenta su bila neprekidna duž tog uskog dijela, tako da bi se životinje s obje strane te veze mogle potencijalno kretati preko njega", kazao je Jacobs.

Zanimljivo, otisci stopala dinosaura su pronađeni u područjima s polu-grabenskim basenima, a to su geološke strukture nastale tokom procjepljivanja. Ovi baseni sadrže riječne i jezerske sedimente, što pruža dokaze o glavnim geološkim događajima u regiji.

"Biljke su bile hrana biljojeda te su podržavale lanac ishrane. Blatni sedimenti koje ostavljaju rijeke i jezera sadrže otiske dinosaura, uključujući i one koji su ostavili mesožderi, a to govori da su ove riječne doline mogle pružiti specifične puteve preko kontinenata prije 120 miliona godina", zaključio je Jacobs.

Vezani članci