Godina zelene zmije
73

Evropi je hitno potreban novi povoljni brend poput Dacije, inače će kineski vrag odnijeti šalu

A. M.
Dacia je godinama bila mjerilo za jeftine ili blaže rečeno - povoljne automobile. Uostalom, njena uloga u Renault grupi je od početka bila takva. Međutim, Dacia više nije povoljna kao prije i ne može sama odgovoriti prijetnjama s istoka, jer ukoliko se uskoro ne pojavi neki novi brend s pristupačnim cijenama, kineski vrag će odnijeti šalu.

Nova 2025. godina prema kineskom kalendaru bit će u znaku vladavine zelene zmije. Simbolika koja stoji iza "zelene" zmije, u vrijeme kineske nadmoći na polju električnih (zelenih) automobila, poklapa se s njihovom sve većom dominacijom.

Superiorno stvorenje ili pravi vrag koji ne priznaje suparnika i njegov autoritet bome se sprema da zada težak udarac evropskim rivalima, koji kao da su u nekakvom "nokdaunu" ili bolje rečeno u začaranom krugu između elektrifikacije, straha od euro standarda i nikad veće inflacije.

Ne tako davno, prije dvije decenije svjedočili smo rađanju pristupačnog evropskog brenda – Dacije. Rumuni pod vodstvom Renaulta, koji je uspio utrpati i ujedno reciklirati stare i isprobane dijelove s polica u ne baš sjajno dizajnirane automobile, postali su veoma brzo pravi hit u Evropi iz dva razloga.

Provjerena mehanika i pristojna cijena bile su formula za uspjeh u pobjedi u borbi za jeftine automobile protiv kineskih brendova, koji su i tada napadali Evropu i srećom nisu našli svoje mjesto pod suncem. Međutim, Dacia je za dvije decenije izrasla u respektabilan brend Renault Grupe i više nije jedina koja može zadržati napad kineske zmije, jer i kineski automobili imaju glavu i rep.

Iako prodaja Sandera doživljava renesansu u Evropi, dolaskom novih modela, Joggera, Dustera i nedavno Bigstera, Dacia više nije tako povoljna. Ima Dacia sve veću publiku, koja baš traži i cijeni automobile koji nisu previše tehnološki superiorni, koji nemaju hrpu moderne tehnologije i koji formom i sadržajem ispunjavaju potrebe kupaca, jer i ovi automobili koštaju do 25 posto manje od većine rivala drugih evropskih brendova. No, već sada postoji bojazan da to neće trajati vječno i da se razlika iz godine u godinu smanjuje.

S druge strane, već se najavljuje sljedeća generacija Sandera koji će "milion posto" postati rob elektrifikacije, što jasno implicira da će zadnji stub odbrane postati manje pristupačan. Dodajmo desetine obaveznih sistema pomoći vozaču koje Evropa nameće i tovari ih kao na stari čiviluk i dobit ćemo Daciju koja je sve samo ne povoljna, bar je takav slučaj u BiH i regiji.

Tržište automobila se neprestano mijenja, ali sad nam više nego ikada trebaju povoljni automobili. Uzmimo u obzir inflaciju i nesrazmjerno povećanje cijena novih automobila od bar 30 posto u poređenju s periodom prije pandemije, pa ćemo dobiti sliku da smo za cijenu aktuelnog Logana "do jučer" mogli dobiti dizelsku Škodu Octaviju.

Dacia je i dalje tu, žanje velike uspjehe sa Sanderom, ali Azijati se iduće godine spremaju desant na Evropu, jer prije nego što počnu lokalno proizvoditi, poslati će stotine brodova s povoljnim automobilima koje do sada Evropa nije iskusila. Koliko god se uvodili dodatni nameti na kineske električne automobile, oni ne posustaju ni koraka, već još ofanzivnije gaze ka Evropi.

Na sajmu automobila u Parizu su osvanili potpuno novi brendovi za koje smo uvjereni da ni prosječan poznavaoc autoindustrije u Kini ne zna da postoji, ali još na desetine drugih u nastanku već spremaju program širenja na Evropu. Takođe, Stellantis je na legalan način uveo brend Leapmotor na Stari kontinent, koji već montira automobile u Fiatovoj tvornici u Poljskoj. Njihov ulazni model T03 već se prodaje u Italiji za manje od 20.000 eura, dok Italijani unedogled obustavljaju proizvodnju električnog Fiata 500e. To je popularna i tražena cifra modela koju Evropljani predugo najavljuju kao neki ekskluzivni boks meč.

Evropski proizvođači su odjednom okrenuli ploču i počeli se odricati električnih automobila, jer su Kinezi u tom poslu realno korak ispred. Sad se odjednom traži da se benzinci i dizeli zadrže što duže, jer se time zadržavaju i radna mjesta i profit. Strah od uvođenja Euro 7 norme mogao bi zaista biti ogroman udar, ali još je veći strah od kineske "zelene" zmije, koja se ne boji ni visokih carina. Penali koji će EU proizvođače dočekati zbog neprodatih, prevashodno skupih električnih automobila i kazni na ime emisije CO2 će izvesti upravo Kinezi.