Testovi
33

AUTOTEST / Citroën C4 Cactus Shine PureTech 82: Zanimljiv spoj prošlosti i budućnosti

Piše: E. T.
Foto: E. H./Klix.ba
(Foto: Edin Hadžihasić/Klix.ba)
Citroënov "koncept za cestu" nekima se mnogo dopada. Drugima se, opet, uopšte ne dopada. Što se tiče nas, cijenimo originalnost laganog crossovera kojim su u francuskoj kompaniji opet pokazali da vole i znaju praviti interesantne automobile.

Citroën je konceptni Cactus premijerno predstavio 2007. godine, a sedam godina kasnije u prodajne salone je stigao neobičan crossover (jer su crossoveri u međuvremenu postali obavezan dio ponude svakog ozbiljnog proizvođača automobila) koji u mnogim detaljima jeste drugačiji u odnosu na izvorno konceptno izdanje, ali je istovremeno ostalo mnogo toga što ga izdvaja iz sive mase ostalih automobila slične kategorije.

Onda je logično da je neobični Cactus, na čiji se vanjski izgled jednostavno treba naviknuti, naišao na duboko podijeljena mišljenja publike. Dovoljno da shvatimo da u Citroënu nisu ni imali namjeru praviti automobil koji bi se trebao svidjeti svima, a to je u vremenu bjesomučnog trčanja za profitom hrabar potez.

Foto: Edin Hadžihasić/Klix.ba
Foto: Edin Hadžihasić/Klix.ba

Iako oznaka C4 sugeriše na Citroënov model donje-srednje klase, Cactus je nastao na produženoj platformi modela C3, a povećanjem međuosovinskog rastojanja profitirali su prvenstveno putnici koji će se voziti na zadnjim sjedištima. Može ih biti troje, ali optimalno je ako ih nazad ipak ima samo dvoje. Istovremeno, korištenjem raznih trikova, Cactus spada među najlakše automobile u kategoriji čija ukupna dužina prelazi četiri metra.

Sviđa nam se: izgled karoserije, dizajn unutrašnjosti, ponuda prostora, udobnost, upotrebljivost.

Cactus ima neobično dizajnirana i postavljena prednja svjetla. Tu su i nekonvencionalni uzdužni nosači na krovu, naglašeno široki zadnji nosači krova i niski bočni prozori, ali najveće zasluge za originalni dizajn karoserije definitivno pripadaju zaštitnim termoplastičnim poliuretanskim panelima u koje je Cactus "obučen". Mark Lloyd, čovjek koji je sve to osmislio i dizajnirao, izjavio je da ne vidi razlog zbog kojeg se karoserija automobila ne bi zaštitila po uzoru na maske kojima se štite današnji mobilni telefoni. Pametno, ali i efektno. Zašto? Zamislite Cactusovu karoseriju bez spomenute "odjeće" i obruba na blatobranima i pragovima. Auto bi tada bio prilično nezanimljiv, barem se nama tako čini.

Foto: Edin Hadžihasić/Klix.ba
Foto: Edin Hadžihasić/Klix.ba

Biti lagan u slučaju ovog automobila znači ne gurati u i na njega previše izolacionih materijala i debelih oplata, što je pokazalo i dobre i loše strane. S poznatom krilaticom da "težina ubija zabavu", lagani Cactus spada među automobile koji (u svojoj kategoriji) odlično mijenjaju pravac, ali pošto ovdje ipak nije riječ o sportskom automobilu, lošija strana uštede na kilogramima je osrednji nivo zvučne izolacije od motora i vanjskog svijeta i nedostatak pojedinih uobičajenih elemenata u modernim automobilima koji na bokovima imaju po dvoja vrata, kao što su zadnji prozori koji se mogu spuštati.

Ne sviđa nam se: motor, zvučna izolacija.

Možda bi nam u nekoj drugoj prilici više zasmetale tvrde plastike kojima je obložena prilično prostrana kabina Cactusa i skromna mogućnost podešavanja upravljača, ali smo sve to gurnuli u stranu zbog neobično dizajniranih prednjih sjedišta koja su nas svojim oblikom i izborom materijala podsjetila na neka stara vremena, a uz sve to su i natprosječno udobna. U retro svjetlu su dizajnirani i rukohvati (trake) za zatvaranje vrata i poklopac suvozačkog pretinca, a "tačka na i" je dvobojna kombinacija unutrašnjosti.

Ono što treba asocirati na automobile iz nekih budućih vremena (struja, zujanje, displeji, tasteri umjesto ručice mjenjača...grozno!) jeste veliki centralno postavljen 7-inčni tablet preko čijeg se ekrana upravlja većinom funkcija automobila. Ispred vozača je i manji display koji nudi samo osnovne informacije. Volimo minimalizam, ali u svakom slučaju ne bi bilo na odmet imati kakav-takav obrtomjer i pokazivač temperature rashladne tekućine.

Foto: Edin Hadžihasić/Klix.ba
Foto: Edin Hadžihasić/Klix.ba

Sa svojih 965 kilograma Cactus je zaista lagan automobil, ali nije toliko lagan da se atmosferski 1,2-litarski trocilindarski motor posebno uspješno snalazi u njegovom okruženju. A kako samo dobro zvuči taj naziv "PureTech". U praksi: motor će se dobro snalaziti u (pri)gradskim uslovima, ali 82 konjske snage i 118 Nm najvećeg obrtnog momenta, definitivno, nisu dovoljno dobra podrška Cactusu na otvorenim cestama gdje, naravno, nije bitna maksimalna brzina automobila, ali su veoma bitna njegova međuubrzanja. Da skratimo: ako želite Cactus s benzinskim motorom, onda svakako birajte verziju s turbo-punjačem (110 KS) koja će se znatno bolje nositi s putnicima, njihovim prtljagom, dugačkim kamionima i usponima.

Zaboravimo li anemičan motor(čić), koji nije od najtiših i najštedljivijih, Cactus se prilično dobro snalazi i na dužim putovanjima. Natprosječno udoban za kategoriju kojoj nominalno pripada, sa solidnim prtljažnim prostorom, Cactus je također i uzorno stabilan i predvidiv. Preko izraženijih neravnina, tu i tamo, može zasmetati buka ovjesa koja se u kabini čuje više nego što bi trebalo, što pada na teret skromnoj zvučnoj izolaciji. S druge strane, lagan motor u laganom okruženju učinio je Cactus automobilom čiji prednji točkovi kroz brže vožene zavoje uvijek slijede zadanu putanju.

Foto: Edin Hadžihasić/Klix.ba
Foto: Edin Hadžihasić/Klix.ba

Zaboravimo li još jednom na motor (i nedostatak obrtnog momenta), Cactus se dobro snalazi i izvan asfaltiranih cesta, mnogo bolje nego što se možda čini na prvi pogled. Nije terenski automobil, nema integralni pogon, ali je čistokrvni crossover s odličnim rastojanjem podnice od tla i bez posebnih problema će se, ako zatreba, (iz)boriti sa surovim makadamskim cestama. Dizali smo prašinu i razmišljali o vozačima legendarnih Citroëna 2CV6 koji su se sedamdesetih godina dvadesetog stoljeća veselo vozili bespućima Azije i Afrike. Ima tu neka tajna veza zbog koje nam se nekonvencionalni Cactus (kojim se Citroën na neki način vratio svojim korijenima) na kraju priče dopada.

Osnovni podaci o testnom automobilu: Citroën C4 Cactus Shine PureTech 82 Cijena osnovnog benzinskog modela – Citroën C4 Cactus Live PureTech 82: 28.450 KM

Cijena testnog modela: 34.841 KM

Motor: 3-cilindarski, 4-taktni, benzinski, 12 ventila, smješten naprijed poprečno. Radna zapremina 1.199 ccm. Najveća snaga 60 kW – 82 KS pri 5.750 obr/min. Najveći obrtni moment 118 Nm pri 2.750 obr/min.

Prijenos snage: Pogon preko prednje osovine, 5-stepeni ručni mjenjač, gume dimenzija 205/50 R17.

Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0 do 100 km/h – 12,9 s. Maksimalna brzina - 167 km/h. Prosječna potrošnja goriva na testu: 6,3 l/100 km. Fabrički deklarisana potrošnja goriva: u gradu 5,6 l/100 km, na otvorenoj cesti 4,0 l/100 km, kombinovano 4,6 l/100 km. Prosječna emisija CO2: 107 g/km. Euro 6.

Dimenzije: Dužina - 4.157 mm, širina - 1.729 mm, visina - 1.530 mm. Međuosovinski razmak - 2.595 mm. Zapremina prtljažnika – 348-358 litara. Masa praznog automobila - 965 kg. Najveća dozvoljena masa – 1.500 kg. Zapremina rezervoara za gorivo – 50 litara.

Serijska oprema testnog automobila: ABS/REF/AFU/ESP/ASR, prednji zračni jastuci za vozača i suvozača sa mogućnošću deaktivacije, bočni zračni jastuci, zračne zavjese, sigurnosna blokada za djecu na zadnjim vratima, tempomat i limitator brzine, kontrolna lampica za nepričvršćene sigurnosne pojaseve, detektor niskog pritiska u gumama (DSGi), električno pomicanje prednjih stakala, centralno daljinsko zaključavanje, električno podesivi i grijani vanjski retrovizori, LED dnevna svjetla, LED stropno osvjetljenje, siva unutrašnjost Mica Grey sa ambijentom Stone Grey, vozačko sjedište podesivo po visini, "MagicWash" prskalice ugrađene u metlice brisača, vanjski dekor u crnoj mat boji (retrovizori, dekorativni motivi na staklu prtljažnika, prednji nosač krova, deflektor zraka na spojleru), dodatno zatamnjena zadnja stakla, ručice na vratima u boji karoserije, vanjska zaštita Airbump® Black, set za popravak guma, "Connecting Box" (Bluetooth hands-free komplet), djeljiva stražnja klupa 1/3 - 2/3, dvobojni volan obložen kožom sa mat hromiranim umecima, uzdužni krovni nosači u sjajno crnoj boji, paket Auto (automatski klima-uređaj na 7-inčnom ekranu na dodir, automatsko paljenje svjetala, automatski prednji brisači i drugi USB priključak, pomoć kod parkiranja unazad), paket Navigacija (navigacija na 7-inčnom ekranu osjetljivom na dodir, audio-sistem sa 6 zvučnika i surround ozvučenjem).

Dodatna oprema na testnom automobilu: Vanjska zaštita Airbump® Dune (281 KM), bijela boja Perle Nacré (1.125 KM), uzdužni krovni nosači u bijeloj boji (150 KM), Kućišta vanjskih retrovizora u crvenoj boji (94 KM), 17-inčne aluminijske felge Cross (563 KM), obloge sjedišta tkanina/Žamet Club Habana (Pack Habana Inside): sadrži posebne ukrase na gornjem dijelu armaturne ploče "Top Box" i podmetače za noge (610 KM).

Garancija: 2 godine opšte garancije, 3 godine na boju i 12 godina na karoseriju.