Iako Cupra glasi za novu marku koja je odnedavno prisutna i u našoj zemlji, jasno je da nam nije potpuna nepoznanica. Ipak, Formentor je prvi zasebni model ove marke, a isprobali smo snažnu VZ verziju koja je svima može održati lekciju kako se treba voziti savremeni crossover.
Nakon što su Ateca i Arona napravili zapažen uspjeh, došlo je vrijeme za mješanca između klasičnog kompakta i SUV-a, što nije ništa neobično, pa je jasno i očito da je Formentor nastao na temeljima Leona. Odmah treba naglasiti, sada kada kupujete Cupru, to ne mora biti nužno model s 300 i više KS, pa su Španci promišljeno ponudili i smirenije opcije koje donose sportski dizajn i uređenje, ali uz manje i slabije motore. O njima ćemo u narednim testovima, sada je vrijeme da sjednemo u duboka sportska sjedišta Fomentora VZ gdje je VZ prikladna skraćenica za Veloz, što u slobodnom prijevodu sa španskog znači brz!
Već i pogled na specifikacije otkriva nam da je ta oznaka vrlo tačna. Poznati 2,0 TSI turbobenzinac ovdje proizvodi 310 KS, a tu snagu prenosi kroz sedmostepeni DSG mjenjač na sva četiri točka. Poznat je to paket pogona i tehnologije iz brojnih sportskih automobila Volkswagen grupacije, pa je bio zanimljivo provjeriti da li je Cupra uspjela dati svoj "šmek" ovim sastojcima.
Već pri prvom pokretanju prilično je jasno da ovo nije samo još jedan skup poznatih dijelova s polica Volkswagena. Za početak snažan motor ovdje ima vrlo zanimljiv zvuk koji jasno daje do znanja s kojom se snagom raspolaže, s vrlo reskom notom, ali ujedno nije pretjerano napadan za svakodnevne gradske ture. Naravno, količina zvuka i buke iz motora, ispušnih cijevi u svakom načinu rada je drugačija, ali posebno je pohvalno da je umjetni zvuk motora iz zvučnika odlično pogođen i najbolje od svega možete upravljati količinom tog zvuka putem centralnog ekrana, pa po želi i potpuno ga ugasiti. Naravno, u Cupra načinu rada "pucanje" iz auspuha uz silovita ubrzanja ili pri šaltanju u nižu su ovdje dio iskustva.
Jasno, zvuk je samo dio iskustva. Kombinacija snažnog četverocilindarskog motora i efikasnog pogona na sve točkove uz vrlo brz DSG mjenjač znači da je Formentor sportski auto za sve prilike. Ubrzanja su zaista silovita i bez gubitaka snage Formentor do 100 km/h stiže ispod 5 sekundi, dok su sa 400 Nm okretnog momenta i međuubrzanja u svakom stepenu prijenosa vrlo uvjerljiva.
Uz efikasan pogonski sklop na ruku Formentoru ide i ukupna masa od 1,5 tona, ali i dalje vrlo kompaktne proporcije karoserije što uz širokopojasnu podesivost kroz načine rada omogućava da ga prilagodite svom raspoloženju i načinu vožnje. Tu je ključan detalj podesiva šasija, tačnije DCC amortizeri kojima možete Formentor od vrlo ugodnog kompakta pretvoriti u hothatch spreman za vožnju po trkaćoj stazi jednostavnim dodirivanjem Cupra moda rada na centralnom ekranu. I prije smo naglašavali da je za svaki auto Volkswagen grupacije odabir DCC šasije "must have" opcija, dok je u sportskim modelima kao što je Formentor definitivno nezaobilazan detalj. Zahvaljujući njima svakodnevna vožnja po gradu i lošim cestama ugodna je i s velikim točkovima i gumama niskog profila, dok u trenucima kada cesta postane glatka i zavojita daju direktnost i krutost koja se očekuje od sportskog automobila.
Formentor nam je svoje talente otkrio upravo kada smo s njima izašli iz svakodnevice dnevnih obaveza i gradskih gužvi prema našim okolnim olimpijskim planinama koje su još uvijek pokrivene snijegom. Inače, to bi nam bio izvor frustracije. Sportski auto i zimski uslovi vožnje nisu baš idealan spoj. Ali, Formentor je definitivno sportista za sve uslove, potrebne su mu tek dobre "high performance" zimske gume.
Tempo i brzina koju omogućuje ovako ekstenzivno podesiva šasija i moćan motor traže velike doze samokontrole, u suprotnom mogli biste se zateći daleko s pogrešne strane saobraćajnih propisa. Što se tiče samih granica fizike, prilično je nevjerovatno dokle je pomjerena granica prianjanja, ali još i više samog osjećaja sigurnosti kojeg imate na brzinama koje su se nekada smatrale putnim brzinama na autoputu, a ne brzinama koje su više nego ok za ulazak u splet zavoja. Tu posebne pohvale idu na račun sjajno podešenog pogona na sve točkove, koji opet zavisno od odabranog načina rada (Comfort, Sport, Cupra, Individual pa čak i Offroad) nudi idealan raspored prijenosa snage. najzabavniji je svakako u Cupra načinu rada kada je zadnji dio auta razigraniji, a ako ste dovoljno spretni i imate siguran prostor za to uz deaktiviranu kontrolu stabilnosti možete zavoje prolaziti pravim "driftom".
Formentor je dakle definitivno prava poslastica za sve one koji vole vožnju i koji ne biraju uvijek najkraći put do odredišta, a najbolje od svega, ne traži odricanja u svakodnevici kada vam treba ugodan, praktičan i nenamteljiv auto. Bonus je i povišena podnica koja ima idealnu visinu od tla da Formentor ostaje direktna i upravljiv, ali u isto vrijeme da se ne boji ponekog silaska s asfalta. Tu će od koristi biti i Offroad način rada koji smiruje snažni motor, ravnomjerno prenosi snagu na sve točkove i kontroliše brzinu na klizavim nizbrdicama.
Sportski kokpit bez odricanja od praktičnosti
Ono gdje crossover forma otkriva svoje prave prednosti u odnosu na klasični kompakt visokih performansi je praktičnost i ponuda prostora. Zahvaljujući činjenici da je Leon zadnje generacije dobio produženo međuosovinsko rastojanje (jednako onome na dokazano prostranoj Octaviji) ponuda prostora i u Formentoru je zaista ja zavidnom nivou za ovako kompaktnu karoseriju. I uz velika opciona sportska sjedišta prostor za noge putnika nazad je vrlo izdašan, te je Formentor u svakom izdanju vrlo ugodan i za putovanja i za svakodnevne kratke relacije. Ono čime se ističe za dvije stepenice iznad standardnog kompakta je veličina karoserije i njena povišenost koja je omogućila neto dublji i veći prtljažnik koji je sa 420 litara idealno odmjeren, dok visina omogućava ugodnije ulaske i izlaske iz automobila.
Definitivno je prošlo vrijeme kada ste se za vožnju sportskog automobila morali odreći praktičnosti i svakodnevne upotrebljivosti, a Formentor je tu dozu svestranosti definitivno podigao na još veći nivo.
Ono što je kod VZ verzije ipak nešto važnije od ponude prostora je vozačko okruženje. Cupra za Formentor nudi zaista veliki broj privlačnih opcija, ali jedna od najpoželjnijih svakako su "Cup Bucket" sportska sjedišta koja vrijede svaku marku od 5.120 KM koliko košta ova doplata. Vrlo duboka s jako izraženim stranicama savršeno drže tijelo u svakom zavoju bez obzira na brzinu, a najbolje od svega je što su obložena vrlo kvalitetnom kožom i ostala su dovoljno ugodna i za duga putovanja. Nedostatak je tek često ulaženje i izlaženje iz automobila, kada zbog svoje dubine ipak zahtijevaju malo veću gimnastiku.
Ono gdje je Cupra otišla korak dalje od ostalih marki u grupaciji je vozačka pozicija. U svakom sportskom modelu na ovoj platformi pozicija iza upravljača je bila nadomak idealne, gdje nam je uvijek nedostajalo par centimetara niže postavljeno sjedište i barem malo okomitije postavljen volan. U Cupri su uspjeli i to ispraviti, pa je malo ironično da se bolje sjedi u povišenom crossoveru nego u nekom "hothatchu", ali svakako zaslužuje svaku pohvalu.
Ono što nam se manje svidjelo, ide na račun svih aktuelnih MQB automobila. Centralni infotainment je i ovdje prepun opcija, kako vozačkih asistenata, tako i povezivanja s telefonima, podešavanjima načina rada ali ostaje i dalje činjenica da u osnovnim stvarima mora i može biti bolje. Kontrole klima uređaja i audio reprodukcije i dalje su neintuitivne i zahtijevaju skretanje pogleda s ceste.
Ono gdje se vidi dodatna pažnja je svakako izbor materijala, pa iako je u osnovi kokpit jednak onom u Leonu, izbor materijala je znatno bolji i upotpunjuje ugođaj kojim Cupra gradi svoj imidž. I dalje je tu poneka obloga i element od grube i tvrde plastike, ali ukupni osjećaj skupog i kvalitetnog auta je tu od prvog ulaska u kokpit.
Savršen spoj dostupne premium i sportske marke?
Uz dizajn koji jasno "puca" na mlađe kupce i one koji se osjećaju tako, te uz dizajnerske "fore" poput mat boje karoserije, koja je tokom našeg testa uz moderne forme karoserije bila nevjerovatan mamac za poglede prolaznika, Cupra je očito pronašla savršenu tržišnu poziciju. To potvrđuju i prodajni rezultati u Evropi koji su Formentor gurnuli u sami vrh segmenta.
Sada kada je Cupra dostupna i naše tržište dobilo je odličnu alternativu za kupce koji u jednom automobilu žele sve. Praktičan i povišen kompakt za svaki dan koji je originalan, kvalitetan, a na kraju naporne sedmice itekako zabavan. Najbolje od svega, ako vam je 310 KS i brzina koju ovaj paket nudi ipak previše, možete značajno jeftinije proći s Formentorom koji ima 150, 190 ili 245 KS. Izbora zaista ne nedostaje, pa čak ako želite i zvuk TDI motora ispod poklopca motora.
S osnovnom cijenom od 58 hiljada maraka Formentor je postao prije svega jedna od najzanimljivijih opcija uopšte na našem tržištu, za kupce koji traže auto ovog formata. Jasno, u svjetlu novih cijena i troškova života i u odnosu na ono što nudi već u osnovnom paketu, definitivno je jedna od najboljih kupovina. Za one koje zanima samo Veloz verzija, i tu je jednak odnos snaga. Za auto ove snage, s pogonom na sve točkove i ovako dugim spiskom opreme konkurencija traži u pravilu 15-20 hiljada maraka više. Kada tome dodamo je Formentor VZ zaista postavio nove standarde modernog kompakta visokih performansi, teško je naći mu pravog konkurenta, kako u vožnji tako i u cjenovniku.
-
Osnovni podaci o testnom automobilu: Cupra Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive
-
Cijena osnovnog modela: 58.887 KM
-
Cijena testnog modela s opcijama: 102.861 KM
-
Motor: 4-cilindrični, redni, turbobenzinski, smješten naprijed poprečno, promjer i hod 82,5 × 92,8 mm, radna zapremina 1.984 ccm, kompresija 9,3:1, maksimalna snaga 228 kW (310 KS) pri 5.450 okr/min, maksimalan okretni moment 400 Nm pri 2.000 - 5.450 okr/min, odnos snage i težine - 5.1 kg/KS, 197.6 KD/tona, direktno ubrizgavanje goriva u cilindre, turbopunjač, hladnjak zraka pod pritiskom.
-
Prijenos snage: Pogon na sve točkove, 7-stepeni automatski DSG mjenjač, aluminijske felge prečnika 19 inča s gumama 245/40 R19 (GoodYear UltraGrip Performance+).
-
Šasija: Prednji ovjes - McPherson, nezavisni, spiralne opruge, podesivi amortizeri, stabilizatori. Zadnji ovjes - multilink, spiralne opruge, podesivi amortizeri. Električni servo upravljač.
-
Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0 do 100km/h – 4,9 s. Maksimalna brzina - 250 km/h. Potrošnja na testu – 13,6 l/100 km. Deklarisana prosječna potrošnja u mješovitim uslovima vožnje prema WLTP - 8,2 l/100 km. Zapremina rezervoara – 55 l. Emisija CO2 186 g/km - WLTP. Euro 6.
-
Dimenzije: Dužina – 4.450 mm. Širina - 1.839 mm. Visina - 1.511 mm. Međuosovinski razmak - 2.680 mm. Prtljažnik – 420 litara. Težina praznog vozila – 1.569 kg. Ukupna dozvoljena težina vozila – 2.140 kg.
-
Serijska oprema testnog automobila: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 4Drive DSG
-
Dodatna oprema na testnom automobilu: dodatna transportna žaštita za Matte boju, Connectivity Box, električno otvaranje prtljažnika, Top View kamera (stražnji prikaz i dvije bočne kamere), električna kuka za vuču , CUPRA Full link wireless, BEATS AUDIO Sound sistem, panoramski krov, Matrix LED prednja svjetla, Cup Bucket crna kožna sjedišta - uključujući zimski paket.
-
Garancije: 5 godine ili 150.000 pređenih kilometara, 12 godina garancije na karoseriju.