U BiH ima svega 69 električnih automobila stoga je neophodno što prije stvoriti bolje uslove
Bez subvencija, kako je kazao Haris Muratović, predsjednik Udruženja ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima pri Privrednoj komori FBiH, neće se moći napraviti veći korak ka elektromobilnosti.
"Mi svake godine plaćamo naknadu za zaštitu okoliša i imamo podatak da je u posljednje tri godine Fond za zaštitu okoliša FBiH skupio 48 miliona KM za tu svrhu i da određeni dio sredstava, koji njima ostane, daje kao subvenciju za punionice. Međutim, njima ostane samo 30 posto tog iznosa, a 70 posto ide kantonima, koji ne rade ništa po tom pitanju i mi nemamo nikakve informacije o tome gdje i za šta se taj novac utroši", kazao je Muratović, koji je istakao i kako BiH ima 125 punionica i 186 konektora.
Ukazao je Muratović i na činjenicu da je za izgradnju jedne punionice potreban veliki broj saglasnosti i dozvola, pa je to uporedio i sa količinom "papira" potrebnih za gradnju i otvaranje jednog hotela poput Tarčin Forest Resort u kojem je održana ova panel diskusija. Smatra kako se to mora olakšati kako bi se veći broj investitora odlučio na gradnju punionica u našoj zemlji, čime bi infrastruktura za električne automobile bila dosta bolja i privlačila bi više putnika.
"Električna auta su tiha, zabavna i pametna i sigurnija su mnogo, pa se njihovim korištenjem sigurnost stavlja na jedan veći nivo. Ono što je neophodno uraditi jeste ukidanje carine, donošenje uredbe o subvencijama ekološki prihvatljivih vozila i umanjenje godišnje naknade pri registraciji električnih vozila", kazao je Muratović.
Hajrudin Podbičanin, pomoćnik ministra vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH, podsjetio je kako je Odluka o privremenoj suspenziji i privremenom smanjenju carinskih stopa pri uvozu novih električnih i hibridnih automobila na snazi do 31. 12. 2022. godine, kako mnogo znači onima koji se odluče na kupovinu električnog automobila, te je kazao kako vjeruje i očekuje da će ta odluka biti produžavana i narednih godina.
Federalna ministrica okoliša i turizma Edita Đapo ukazala je na činjenicu da 40 posto zagađenja zraka dolazi od automobila, te podsjetila na najave da će do 2035. godine u Evropi doći do obustave proizvodnje automobila na fosilna goriva.
"Mi težimo Evropskoj uniji i morat ćemo ići u tom smjeru, ali činjenica je da kod nas sve ide presporo i da donošenje zakona jako dugo traje. Kada je u pitanju novac koji se prilikom registracije plaća za zaštitu okoliša, mi smo tražili od kantona da nam šalju izvještaj o tome gdje troše taj novac, ali su oni odbili da to urade", kazala je Đapo, te dodala kako će insistirati na tome da se donese uredba kako bi se sufinansirala nabavka električnih automobila.
O punionicama za električna vozila govorio je Adnan Bosović iz Elektroprivrede BiH, koji je kazao i kako su rješenje za budućnost pametne mreže, pametne punionice, kako bi se moglo upravljati punjenjem vozila. Govoreći o tome da li bi distributivna mreža mogla podnijeti da se u isto vrijeme priključi veći broj vozila na punjenje, Bosović je rekao kako bi za sada mogla, ali u budućnosti, ako bude mnogo veći broj vozila, svakako je da bi se to trebalo organizovati na način da se ne priključuju baš svi u isto vrijeme. U noćnim satima, kaže, najmanja je potrošnja energije, te bi tada i bilo najbolje da se veći broj automobil puni.
"Pokrivenost punionicama u BiH je solidna s obzirom na broj vozila koji imamo, ali je činjenica da informacije o većini tih punionica nisu javno ni lako dostupne, te vozači ne znaju gdje sve mogu napuniti svoj automobil. Stoga je potrebno napraviti mapu punionica informativnog karaktera", kazao je Bosović, te dodao kako Elektroprivreda sebe vidi kako jednog od većih agregatora, sa većim brojem punionica u BiH.
Jedna od pogodnosti korištenja električnih vozila je svakako i finansijski aspekt, a Filip Mitrović iz Porschea Srbije, istakao je zanimljiv podatak.
"Prvi put sam od Beograda do Sarajeva došao električnim automobilom. Prešao sam oko 330 kilometara i za to sam potrošio nešto manje od tri eura struje. Jeste da su ovi automobili pri kupovini nešto skuplji od drugih, ali ta se investicija u roku od dvije godine isplati, čak i ako nemate nikakve subvencije prilikom kupovine i uvoza", poručio je Mitrović.
Da su ovakvi događaji važni istakao je i profesor Vedran Kirinčić iz Hrvatske, koji je kazao kako je cilj svih zemalja okruženja, a i EU, da u budućnosti poveća broj električnih vozila na cestama.
Zoran Andrić, pomoćnik ministra prometa i komunikacija BiH, kazao je kako je svaka tranzicija teška, ali se nada da će BiH u ovoj uspjeti. Istakao je i kako javna uprava još nije u potpunosti svjesna važnosti elektromobilnost, ali i kako će vremenom sigurno postati.
Sanela Klarić, profesorica na Burch univerzitetu u Sarajevu i zastupnica u Federalnom parlamentu, istakla je kako je predata inicijativa za izmjenu pravilnika naplate za autoput, te smatra kako nema razloga da do toga ne dođe.
"Klimatske promjene su interdisciplinarne i u taj proces se moraju svi uključiti, jer ovime direktno utičemo i na poboljšanje kvaliteta zraka, ali i zdravlja, stoga je neophodno donijeti uredbe kojima će se regulisati sva sporna pitanja kako bi se olakšao proces elektromobilnosti u našoj zemlji. Potrebno je i jačati svijest ljudi", poručila je Klarić.