Popularni, praktični i pristupačni kompakti u C segmentu imaju jasno zacrtane aršine u koje se moraju uklopiti te su iz generacije u generaciju rasli do nekog optimuma proporcija gdje zaista mogu ponuditi udobnost i prostranost koja je dovoljna za prosječnu porodicu, kako u urbanim uslovima tako i na putovanjima. Ipak, neminovno je da u moru kompaktnih odlikaša dođe i do određene učmalosti i monotonije gdje su svi auti počeli previše ličiti jedni na druge. U težnji da svi budu uzorni iz generacije u generaciju nestajao je njihov karakter. Iako je to za proizvod kao što je automobil dobro te znači da imamo odličan izbor pouzdanih i kvalitetnih kompakta, moramo se pitati da li je zaista nespojiva osobnost s praktičnošću i kvalitetom. Čini nam se da Mazda ima odgovor.
Odavno nismo bili više uzbuđeni zbog jednog običnog kompakta, ne sportskog "hot hatcha", nego običnog kompakta za prijevoz do posla i škole. Ipak, nova Mazda izgleda mnogo posebnije i svrsishodnije od prijevoznog sredstva u sivoj svakodnevnici.
Preko noći su bestselleri ove klase postali zastarjeli i predosadni, a uz fantastičnu Soul Crystal crvenu boju nova Mazda 3 pokazuje raskoš neobičnog spoja minimalizma i zavodljivih linija. Moćan i široki prednji dio s "ljutim" svjetlima i maskom koja guta sve pred sobom nastavlja se na vrlo kompaktnu karoseriju koja na svojim bokovima nema doslovno nijedan suvišan pregib ili nepotrebnu liniju. Tako čiste i istovremeno mišićave bokove savršeno upotpunjava potpuno neobičan izgled zadnjeg dijela gdje dominira velika ploha C nosača krova i vrlo zakošena i zaobljena peta vrata. Mazda 3 je zaista posebna pojava, a da biste u potpunosti cijenili ovaj odličan dizajn, neće vam pomoći ni naša velika galerija fotografija, jer uživo izgleda barem dvostruko bolje.
Ipak, treba ostati hladne glave i ne pasti samo na ljepotu karoserije. Ako se ne vozi barem upola kao što izgleda i ako ne nudi barem minimum upotrebljivosti kompakta ove veličine, onda je uzaludan silni trud dizajnera i cijela Mazdina Kodo filozofija izgubila bi smisao.
Već vozačka pozicija u novoj Mazdi 3 mnogo obećava. Sjedi se vrlo nisko i položaj upravljača je idealan, a instrumenti su jednostavni i pregledni. Pristup je ostao jednak kao i pri dizajniranju karoserije. Mazda 3 mora biti moderna i imati sve što se traži od savremenog kompakta, ali bez suvišnih detalja. U tome su zaista i uspjeli. Jednostavni i pregledni instrumenti u sredini ustvari imaju veliki digitalni ekran koji vozač može prilagođavati prema svojoj želji, a kada ne želi informacije putnog računara ili sistema za asistenciju, taj ekran opet prikazuje savršen analogni brzinomjer. Nizak i vrlo širok ekran infotainment displeja odlično je uklopljen iznad centralne konzole. Daleko od dohvata ruku jasno sugerira da nije osjetljiv na dodir te je idelano postavljen da je u osnovnom vidnom polju vozača. Nedostatak ovog neobičnog formata ekrana očituje se tek kada spojite svoj telefon putem Android Auto aplikacije kada ona nije optimizovana za ovu rezoluciju pa sa obje strane ostaje veliki dio neiskorištenog ekrana.
Posebno pohvalno su riješene komande klima uređaja i Mazda ovdje može poslužiti kao primjer. Tek nekoliko prekidača i jednostavan ekran uz idealnu poziciju i minimalnu količinu prostora pokazuju da nema potrebe iscrpljivati se integracijom klima uređaja kroz aplikacije na ekranima osjetljivim na dodir.
Širok centralni tunel postavljen je visoko u odnosu na sjedište pa je i ručica mjenjača u idelanom položaju, a komande infotainmenta su također nadohvat ruke te su prilično jednostavne i intuitivne.
Sviđa nam se: vozne osobine, preciznost mjenjača, vozački položaj, uređenje kokpita, kvalitet materijala i izrade...
Možda najbolji dio unutrašnjosti su upotrebljeni materijali i završna obrada. Iako testni auto nije bio opremljen najbogatijim paketom opreme bilo je praktično nemoguće naći komad loše ili tvrde plastike. Obiljem gumiranih i ugodnih obloga kao i izdašnim korištenjem kože na oblogama armaturne ploče i vrata Mazda 3 drži lekciju i kompaktima premium segmenta. Posebno je pohvalno da, za razliku od većine konkurenata, Mazda 3 nastavlja sa odličnim materijalima i u drugom redu sjedišta, pa su i zadnja vrata obložena jednako kvalitetnim i ugodnim materijalima.
Ipak, drugi red sjedišta u novoj "trojki" ima svojih zaostataka za prosjekom klase. Zbog specifičnog oblika karoserije i donje linije stakala koja se naglo diže prema gore na zadnjim sjedištima vlada priličan osjećaj skučenosti. U suštini, Mazda 3 nazad nije među najprostranijim kompaktima ali će u suštini biti dovoljna za prosječne potrebe, pogotovo ako nazad uglavnom vozite djecu. Za odrasle i nešto više putnike problem bi mogao biti prostor za koljena, dok će prostora za glavu biti "na knap" s tim da padajuća linija krova dodatno povećava osjećaj skučenosti. Također, komfor nazad bio bi nešto bolji da su na centralnom tunelu predviđeni ventilacioni otvori, što je već odavno postao standard u ovoj klasi.
Slična žrtva odličnog vanjskog izgleda je i prtljažnik Mazde 3. Iako će sa malo manje od 360 litara zapremine biti dovoljan za prosječne potrebe, činjenica je da neki konkurenti već premašuju zapreminu od 400 litara. Ipak, mislimo da će uz velik i praktičan pristup prtljažniku i sa ovom zapreminom prosječna porodica biti zadovoljna, dok će oni zahtjevniji ipak morati posegnuti za Mazdom 3 u sedan formi koja nudi prtljažnik od 450 litara zapremine.
Ne sviđa nam se: nepreglednost unazad, nedostatak ventilacionih otvora za putnike nazad, grub rad ovjesa na oštrim neravninama, cijena osnovnog modela...
U vožnji Mazda 3 ostala je vjerna svojim postulatima te u potpunosti opravdava sportski izgled. Već prvi prvim kilometrima osvojila nas je odličnom kombinacijom lakoće upravljanja koja nije narušila preciznost i osjećaj na upravljaču. Na zavojitim cestama upravljač dozvoljava fino podešavanje i precizno vođenje, dok se pri naglim ulascima u zavoj zadnji dio kontrolisano "namjesti" i čini vožnju još zabavnijom. Također, u zavojima pomaže i sistem koji elektronski vrši raspodjelu obrtno momenta, te poništava moguće probleme sa podupravljanjem.
Upravo zbog zadnjeg dijela, tačnije zadnjeg ovjesa, bojali smo se da je mozda "trojka" izgubila uzorne vozne osobine koje je imala i ranije. Naime, Mazda je odlučila napredniji multilink ovjes nazad zamijeniti mnogo jednostavnijom krutom vezom. Ipak, u vožnji je sigurna i upravljiva, dok je zadnji dio postao čak i "komunikativniji", pa ako vam je baš do zabave uz isključen sistem kontrole stabilnosti Mazda 3 se može razigrati kroz zavoje, gdje i tada ostaje vrlo predvidiva.
Trenutno najveći problem Mazde 3 je vjerovatno ponuda motora, pa nam se sa razlogom činilo da sa osnovnim benzincem od 122 KS ovako dobro podešen ovjes ima kapacitete da podnese barem dvostruko više snage. Naime, zbog svog specifičnog pristupa u razvoju motora trenutno najmanji benzinski motor u Mazdi 3 je dvolitreni atmosferski benzinac sa 122 KS i 213 Nm okretnog momenta. Mazda nije htjela ni da čuje o nekim "troklipcima" i turbopunjačima, nego su krenuli putem usavršavanja atmosferskog benzinca. Novost kod ovog G122 motora je i M-Hybrid sistem zbog kojeg se i u saobraćajnoj dozvoli ovakva "trica " izjašnjava kao hibridni auto. Ipak, kod Mazde dodatna baterija ima cilj snadbijevanja dodatnih potrošača i maksimalnog iskorištavanja start-stop sistema, te ne nudi opciju električnog pogona kao klasični hibridni pogoni. Ovaj "blagi" hibrdni koncept tako omogućava da relativno velik benzinac vozite sa prilično niskim prosjekom potrošnje, što je negdje oko stvarnih 6 litara benzina na 100 kilometara, s tim da će prosjek lako narasti i na preko 8 litara, ako se zaigrate u vožnji poput nas. Treba napomenuti, oni kojima sportski ugođaj u vožnji nije visoko na listi prioriteta neće baš cijeniti činjenicu da sa 18-inčnim naplacima i gumama niskog profila Mazda 3 preko oštrih neravnina prelazi ipak nešto grublje i neugodnije.
Motor je, ako ga gledamo kao osnovnu ponudu, više nego uzoran. Vrlo tih i uglađen, do te mjere da često morate provjeravati na okretomjeru da li je ugašen ili ne. Performanse su solidne, ali realno daleko od sposobnosti ovjesa i upravljačkog sistema, da ne govorimo od odličnog sportskog izgleda i ugođaja koji Mazda 3 pruža.
Prava mjera za Mazdu 3 tek dolazi, pa će krajem godine u ponudu biti uvršten potpuno novi Skyactiv-X koji uz vrlo visok stepen kompresije kombinuje princip sagorijevanja benzinskog i dizelskog motora čime bi trebao ponuditi štedljivost i odlične performanse. Najbolje od svega uz tih 180 KS biće dostupan i pogon na sve točkove, pa će Mazda 3 biti jedan od vrlo rijetkih kompakta koji nudi takvu opciju.
Moramo odati priznanje Mazdi da uvijek uspijeva ostati svoja, ali da u svoj toj svojoj tehnološkoj i dizajnerskoj avangardi odlično balansira sa ustaljenim zahtjevima i potrebama segmenta. Tako je i Mazda 3 pored vrlo kompaktne i atraktivne karoserije uspjela ostati dovoljno upotrebljiva i praktična, te pored činjenice da je ipak riječ o tek običnom kompaktu C segmenta koji se prodaje u milionima primjeraka vozaču daje osjećaj da vozi poseban auto.
Mazda ima zanimljiv pristup i u cjenovniku, pa tako osnovni model nove Mazde 3 uz veliki benzinac i bogatu osnovnu opremu gdje spadaju brojni sistemi asistencije, adaptivni tempomat, head-up displej i slični elementi koji su kod drugih na listama doplata dolaze već u seriji, košta poprilično visokih 41 hiljadu maraka. Tu ne pomaže ni puni iznos carine, a zbog mentaliteta našeg tržišta čini nam se da bi bilo dobro da u ponudi postoji i model sa skromnijom opremom.
Na kraju, čini nam se da je Mazda napokon uslišila želje porodičnih ljudi koji zbog svojih potreba sebi nikada nisu mogli priuštiti zabavni MX-5. Sada se nova "trojka" uprkos nedostatku zadnjeg pogona i dodatku zadnjih sjedišta i prtljažnika, čini kao adekvatna zamjena i utjeha, a uz snažniji motor i pogon na sve točkove mogla bi biti perfektan kompakt za sve vremenske uslove.
Osnovni podaci o testnom automobilu: Mazda 3 G122 M-Hybrid Plus Cijena osnovnog modela: 41.180 KM Cijena testnog modela: 45.100 KMOcjena: 8,5 od maksimalnih 10
Motor: smješten naprijed poprečno, četiri cilindra, 16 ventila, benzinski, atmosferski. Direktno ubrizgavanje goriva u cilindre. Kompresioni odnos - 13:1. Radna zapremina 1.998 ccm. Najveća snaga 90 kW – 122 KS pri 6.000 obr/min. Maksimalni obrtni moment 213 Nm pri 4.000 obr/min.
Prijenos snage: Pogon preko prednje osovine. 6-stepeni ručnimjenjač. Felge prečnika 18 inča, gume 215/45 R18 (Toyo Proxes R51 A).
Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0 do 100km/h – 10,4 s. Maksimalna brzina - 196 km/h. Prosječna potrošnja na testu – 8,4 l/100 km. Tvornički deklarisana potrošnja goriva: u gradu 6,5 l/100 km, na otvorenoj cesti 4,4 l/100 km, kombinovano 5,2 l/100 km. Zapremina rezervoara za gorivo – 51 l. Prosječna emisija CO2 117 g/km. Euro 6d.
Dimenzije: Dužina – 4.460 mm. Širina - 1.795 mm. Visina - 1.435 mm. Međuosovinski razmak - 2.725 mm. Zapremina prtljažnika - od 358 do 1.019 litara. Masa praznog vozila – 1.364 kg. Ukupna dozvoljena masa vozila – 1.875 kg.
Serijska oprema testnog automobila: INFO-sistem (board computer), digitalni instrumenti, Head-up displej - sa projekcijom na vjetrobransko staklo, LED prednja svjetla + uređaj za pranje svjetala, LED dnevna svjetla, LED pokazivači pravca, LED zadnja svjetla, Sistem nadzora pritiska u gumama, Set za reparaciju gume, elektro-podesivi, grijani i sklopivi retrovizori, Električna parkirna kočnica + funkcija 'Auto Hold', prekidač za pokretanje/zaustavljanje rada motora (bez ključa), kožni upravljač (novi dizajn), kožna ručica mjenjača, elektro-podizači stakala naprijed i nazad, zadnja sjedišta - preklopiva u odnosu 60:40, centralna konzola sa naslonom za ruku naprijed, sistem "MZD Connect" +8,8" displej u boji + HMI komander (novi dizajn), centralno daljinsko zaključavanje, automatsko zaključavanje, Sistem G-Vectoring Control Plus (GVC+) - sistem za poboljšanje upravljivosti i stabilnosti vozila u krivinama, pomoć pri kretanju na uzbrdici (HLA), sistem dinamičke kontrole stabilnosti (DSC) i proklizavanja (TCS), prednji, bočni i prozorski zaštitni zračni jastuci (naprijed i nazad), zračni jastuk za koljena vozača, Smart City Brake Support (SCBS) – sistem samokočenja u gradskoj vožnji sa detekcijom pješaka (AEB), Sistem automatskog kočenja pred preprekom (SBS), Senzori za svjetla (uključenje/isključenje) i za kišu (samoregulacija rada brisača), adaptivni radarski tempomat (MRCC), pomoć pri zadržavanju u voznoj traci (LKA), nadzor mrtvih uglova (BSM) + upozorenje na bočni saobraćaj nazad (RCTA), sistem prepoznavanja saobraćajnih znakova (TSR) - samo uz navigaciju, automatsko uključivanje/isključivanje dugih svjetala (HBC), sistem upozorenja vozača na umor (DAA), parking senzori nazad, protivprovalni alarm, audio-sistem sa 8 visokokvalitetnih zvučnika (AM/FM, USB), Apple Carplay / Android Auto, prijemnik digitalno audio signala (DAB), Bluetooth® sinhronizacija za mobilne uređaje, sistem E-Call (poziv u slučaju nužde), multifunkcionalne tipke na obruču upravljača, 18" aluminijumske felge, grijanje sjedišta naprijed, grijanje obruča upravljača, odleđivač brisača, dvozonski automatski klima-uređaj, pametni ključ, parking senzori - naprijed, kamera za vožnju unazad - digitalna, vanjski retrovizori - samozatamnjujući, unutrašnji retrovizor - samozatamnjujući (sa okvirom).
Opciona oprema na testnom automobilu: premium metalik boja Soul Crystal crvena: 1.320 KM.
Garancije: 3 godine ili 100.000 pređenih kilometara, 12 godina na koroziju, 3 godine na boju.